Men idag så har vi jobbat i trädgården hela dagen. Vera har varit med i olika sysslor. Rensat ogräs och kört iväg mossa med sin skottkärra. En kort paus var pappa och Vera på lekplatsen, men det var som sagt en kortis.
Frampå eftermiddagen så var det tre killar - 6-7 år sådär - som spelade innebandy på vår vändplan. Vera frågade mig om hon fick vara med dem och jag sa att hon fick fråga. Grannkillen är så mysig. Trots att han är sju år och hade sina killkompisar med så ropade han på Vera när han såg att hon ville vara med.
När de slutade ville Vera att någon av oss skulle spela med henne, men vi hade ju vårt jobb att sköta. Hon frågade vart killarna tog vägen och ropade "killarna"
Tillslut såg hon att de var på granntomten. Hon frågade om hon fick gå dit. Ja, det får du, sa jag.
Hon smet iväg. Efter några minuter gick jag och kollade med grannarna så att det var ok att hon var där. Det var det. Hon lekte i deras trädgård (inte så mycket med killarna, men med sakerna) i säkert en timme. Sedan var det dags att gå in och börja göra kväll, så jag gick och började förbereda henne. Efter några minuter sa hon hejdå till alla och sprang med mig.
Det är första steget, känner jag, till att börja söka sig egna vägar.
Min stora lilla tjej
/LO