Ska snart kura och behöver lite hjälp:-)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
zanea

Ska snart kura och behöver lite hjälp:-)

Inlägg av zanea »

Följer 4 månaderskuren på dagen.
Följer tiderna och vagnar eller tar en promenad när sonen ska sova. Har inte sagt någon ramsa.
Första målet: kl 7- (högst) 8, ca 200 g, trugas!
Sova 1,5 tim: kl 8.30-10
Andra målet: kl 10-11
Sova 1,5 tim: 11.30-13
Tredje målet: kl 13-högst 14
Sova 45 min (håll tiden!) t ex 15-15.45
Fjärde målet: kl 16-högst 17
Sova 45 min, t ex 18-18.45
Femte målet: kl 19-högst 20 - sova natt.

Dottern ska ju till dagis och när jag hämtar henne är kl 14 nu funderar jag på sovtiden där...om han kan sova då istället för någon annan tid eller om han kanske sommnar i 20 min om det gör något...?

Hur ska jag göra nu när jag börjar med kuren.
Sängen eller vagnen?
Ramsa både dag/natt?
Kan han somna under prommenad eller måste man vagna?
Har vyssanlull tassar på sängen kan jag ta dom till hjälp?
På dagen sover han på mage och på natten sidan el rygg vi har inget andningslarm.
Många frågor... :?

Vill verkligen börja med kuren nu men ska läsa på mer och mer och mer. Och sambon med förståss: :D
zanea

Inlägg av zanea »

Inatt så körde jag en lättare variant och bara vaggade på sängen när han vaknade. Bara för att se att han klarade sig utan mat en hel natt.
Och det gjorde han :)

Går jättebra vid läggning på kvällen/ dagen men han kan vakna efter ett tag och då får man fortsätta vagna...
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och hjärtans välkommen :heart: :!: Vad roligt att ni hittat hit :!: Beskiv gärna hur ni har det idag. Vad är det som gör att ni vill genomföra kuren :?:

:arrow: Rakt på sak: Jag märker att ni har läst lite för lite. Har ni boken eller läser ni här på forumet? Skriv ut Lathunden och läs den tillsammans är mitt förslag! Här är länken till den:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

:idea: Måste dottern vara på dagis, när du och lillebror är hemma på dagarna :?: Annars får ni planera så att det passar in i schemat. Antingen nyäten och pigg på en promenad eller trött och ska sova - vilket som passar bäst!
zanea skrev:Sängen eller vagnen?
Ramsa både dag/natt?
Kan han somna under prommenad eller måste man vagna?
Har vyssanlull tassar på sängen kan jag ta dom till hjälp?
På dagen sover han på mage och på natten sidan el rygg vi har inget andningslarm.
:arrow: Säng eller vagn är en smaksak. Läs på och bestäm er bara.

:arrow: Han kan somna under promenad. Det ska dock vara likadant varje dag. Ni bestämmer var han ska sova respektive lur och sedan har man det så. När allt sitter som berget kommer han att kunna sova var som helst!

:arrow: Har ingen erfarenhet men någon sa att vaggningen från dem blir alldeles för "mesigt". Kan någon fylla på här?

:arrow: Det är min bestämda uppfattning att alla spädbarn borde ha andningslarm oavsett sovställning. Det finns begagnade att köpa, ganska billigt. Nåt att överväga kanske?

En stor kram från Lua. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lua :wink: :lol:

:D Välkommen är du, zanea :lol:

Låter bra att du och den ömme barnafadern läser på :!: Inte minst det Lua skriver - läs och lär och ta till dig :wink: :heart:

Vyssan-lulltassarna fungerar inte om man vill vagna i stor stil för att kura en liten sömntrasslare. Då räcker de inte till i kraft och knyck, om man säger :roll: Men vill man bara vagga lite och det räcker för att barnet ska komma i ro, kan man visst använda dem. Det gäller dock att gå sin väg innan man fastnar i vyssanlull-träsket :shock: :lol: Och då bör man gå med ramsan.

Läs Lathunden och titta i Verktygslådan här i introduktionerna till SHN så förstår du / ni vad ramsan är till för och hur oerhört viktig den är :idea:

LYCKA TILL :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vyssanlulltassar funkar om man ska ta hand om lättare uppvak, som en vagga. Men inte vid kris.
De ger däremot en extra bra skjuts i buffningarna! Lite väl skönt och mysigt hälsar Edvard... :D
zanea

Inlägg av zanea »

Tack för alla svar :)

:arrow: Har läst lathunden 100 ggr tror jag men det var med dottern som vi tyvärr inte gjorde kuren på.. men idag tror jag att jag har fattat med buffningen och ramsan :)

:arrow: Dagis vill jag ha henne på. Det får bli en nyäten och pigg kille tror jag :)

Följer tiderna stenhårt och det funkar så bra. Inatt så fick han bröstet då han var vrålhungrig. Jag var supertrött så jag orkade inte bråka. Vi ska börja med kuren på RIKTIGT till v. Först tar jag 2 nätter sen sambon. Men nu har man ju fått in lite tider och läser på inann vi kör på ordentligt men jag tycker redan att han svarar bra på buffningen/vagningen :)
Känns bättre än va det gjorde med dottern.

Han är aldrig skrikig /ledsen på kvällen numera utan man lägger honom buffar ramsar några ggr så sover han gott i några timmar sen. Så det är så skönt att slippa ha en jätteledsen/arg liten kille:)

Hur är det med nappen? Han har den till och från ska jag sluta med den helt när vi kurar på riktigt eller?

Tack än en gång för svaren:)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"