svårt att låna ut och avundsjuka

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mullan1

svårt att låna ut och avundsjuka

Inlägg av mullan1 »

jag undrar om nån har nåt smart tips för att få min dotter som blir 3 i juli till att inte slita så med att låna ut leksaker och sånt? Och hon blir också förtvivlad när vi t ex kommer till dagis och nån har tex sparkcykel med sig och hon inte får låna den. Och jag ser också att om hennes "bästis" har nåt nytt som ett nytt hårband så vill hon genast ha lika och gärna låna och säger högt att mamma jag vill också ha sån.. JAg tycker hon är så liten för att känna avundsjuka och "vilja-ha-känslor". Eller är detta vanligt och ska vara så? nån som känner igen sig. Jag har ju hört att det är svårt att skilja på mitt och ditt i 2,5 års åldern och att man ska ha tålamod men är det nåt som kan lindra hennes frustration och vad säger jag när hon hela tiden säger "hon får inte ta min sån och inte låna".
/Malin
Malin och Mia f?dd i Oslo den 15 juli 2004
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Lägg inte så mycket värderingar i det om just "varför" och vad som är normalt. Jag tror du bäst hjälper henne genom att tänka "jag ska lära henne hur hon ska göra". Visa henne vägar ut i vanmakten hon hanmar i och säg ex. "sedan är det din tur". Alla får turas om och vänta etc". I Annas syskonkapitel tycker jag det finns en fantastisk metod för att lära att ibland är det min tur - ibland andras. Det kan användas både på syskon och övriga människor och för att möta hennes frågor. :wink:

Visst har min 3.5 åring sådana kommentarer och önskemål. Jag accepterar inte (rätt eller fel :?: :wink: ) att hon inte lånar ut sina saker till ex. gäster och liknande. Hemma hos oss gäller helt enkelt att låna ut - samt att få låna själv. Gör hon inte det självmant så gäller handen om handen.

Om de ser något mycket fint som någon annan har så behöver det inte vara avundsjuka utan just "åh, en sådan vill jag ha". Pakta med henne och säg "visst var den fin, du kan önska dig en sådan...".

Säkert gör du massa sådant redan men hoppas det kan vara till hjälp.

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag tänker, att även om hon visst "bör" träna på att turas om, så kan det faktiskt vara väldigt slitsamt att vara liten och ha lite svårt att skilja på person/sak/mitt/ditt. Att det eskalerar när många andra barn är med, som på dagis tex, tycker jag pekar på att situationen blir henne övermäktig; så många saker och så mycket människor :shock: . Du kanske kan hjälpa henne genom att:

:arrow: visa henne att du respekterar hennes känsla av att vilja ha vissa saker i fred. Fråga henne om ni kanske ska ställa undan en särskilt viktig sak om ett barn kommer på besök, tex.
:arrow: eller låt henne välja mellan vad hon vill låna ut och vad hon vill ha själv. T ex: vill du ha bollen eller dockan? "Dockan, säger hon...". "Vad bra, säger du, då får Kalle bollen, schysst att du ville låna ut den :wink: ". Då har hon fått möjlighet att välja, vara givmild OCH leka med hedern i behåll.
:arrow: Turas om som Susanne skrev!
:arrow: Du delar, jag väljer. Det är en bra grej som jag gjort mycket. Tex, du delar bananen, och jag väljer bit :wink: ! Det kan säkert appliceras även på leksaker.

Lycka till,
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"