Leka tre tillsammans..........

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
tessi

Leka tre tillsammans..........

Inlägg av tessi »

...tycks vara väldigt svårt!!

Vad beror det på?
Vad tycker ni,ska man som mamma se till att alla leker tillsammans el skall man låta barnen sköta "leken" själv så är ett barn utanför!!??

Vad tycker ni?

Vår dotter på 3,5 år är jämnt utanför då hon leker med sin kusinpojkar på fem o sju år.Är ju lite tråkigt att se detta förståss,men pojkarnas föräldrar tycker antagligen att det är ok för de säger alltid,- ja så där e de då man är tre tillsammans...
Är själv lite av den åsikten att vill man att det ska funka så skulle det funka men jag har känslan av att bara mitt barn har en kompis så e de ok...Så viljan finns inte riktigt!
Alla tre går på samma dagis.Flickans dröm e ju förståss att leka med dem ibland,men det funkar så llart inte på dagis då det inte funkar annars.Tom så att dagis personalen tog upp det med oss på föräldrakvarten o undra varför de inte leker tillsammans nånsin...

Min man blir lite irriterad på mig då jag tar upp detta,för det handlar om hans släkt,men han har ju oxå med egna ögon såklart sett vad som försiggår.Men tycker att jag gnäller o överdriver i bland.Men på nåt sätt fick likosm lite hopp om att jag inte har helt fel i vad jag tycker o tänker iom tom dagispersonalen tog upp saken!!

Vad tycker ni?!?!
Tacksam för tips!!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Tessi :D
Ja du...en fråga jag också funderat mycket på.

Jag är av åsikten att man ska försöka lära sina barn att leka tre. Detta genom att hålla "föreläsningar" samt se till att alla får vara med. Jag tror man här absolut kan skapa möjligheter att lära barnen en hänsyn och därmed att leka tre.

Man kan dock inte heller kräva vad som helst för att de verkligen ska leka tre. När min stora flicka har kompisar hemma så får oftast också den lilla vara med. Jag accepterar heller inga stängda dörrar och att utestänga. För att ändå ge dem lite rum att vara i sin egen lek så tar jag med mig den lilla på olika turer.

Sedan är frågan vad du menar med utanför :?: Får hon inte alls vara med eller hänger hon inte riktigt med :?: Det är ju en liten åldersskillnad på de tre som du beskriver och kanske inte riktigt hon hänger med i svängarna :?: Man kan lära barn ta hänsyn men man kan inte heller begära att de inte alls ska kunna leka det de vill för att små ska vara med. Hur upplever hon själv det - hon kanske tycker att hon är med fastän hon är med lite på sidan :?:

Sedan när det kommer till tre tjejer och lite högre upp i åldrarna så är det inte helt enkelt. Det funkar inte med alla - säkert beroende på inbördes konkurrens och vad de själva lärt sig. Men det funkar allt ibland där med.

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Anastasia

Lära sig...

Inlägg av Anastasia »

Jag tycker barn ska lära sig att leka tre eller änne hellre fler än så. Speciellt flickor. Vi vuxna måste vara med och se till att det funkar. Är väldigt trött på kommentaren att "flickor bara kan vara två pch två". Vad är hönan och vad är ägget?
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Ja, kanske är det så att vi vuxna med vår attityd av självklarhet :!: visar flickorna att de inte kan komma överens... :? :(
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
blomman

Inlägg av blomman »

Min dotter går i en klass med 11 tjejer och 6 killar!
Redan när de var i treåråldern började vi "träna" dem, vi var ganska många mammor som umgicks och tyckte likadant... tjejer "måste" inte leka bara två!
Och inte barn överhuvudtaget heller!
Så vi "tvingade" ihop dem (dvs umgicks flera mammaor med barn tillsammans), gick på teater om kompisar, läste böcker, pratade om att alla får vara med...
Och "peppar,peppar" nu leker de både tre,fyra, fem stycken!
Therese

Inlägg av Therese »

Jag tycker oxå att det är mkt upp till oss föräldrar att se till att leken fungerar, åtminstone när det gäller de åldrarna. Ja även senare oxå, det är ju inte ok att utesluta någon, plus att nån kanske behöver lite pepping o tips om hur man kommer in i leken bättre.

Här övar vi oxå på att vara just 3st. Förra året var det stora tjejen som INTE ville ha med mellansystern när hon hade en kompis. De leker ju jättebra annars så jag blev lite överrumplad faktiskt.
Då blev det att hålla undervisning för henne i att när man leker i vårt hus så får syskonen vara med, punkt slut! Accepterade hon inte detta så fick hon gå undan en stund o fundera på om hon kunde ha kompis hemma.
Sen förstår jag ju henne oxå, hon har en lite äldre kompis bla, o de leker ju inte på 3-åringens nivå precis, så emellanåt har jag lockat med mej mellantjejen för att de ska få sin tid ifred.

Nu är det så att stora tjejen vet mkt väl att mellantjejen får vara med o oftast är det inga problem, även om jag ser på henne ibland att hon helst vill vara ensam med kompisen.
Men nu är det så att 3-åringen själv sätter sej i sidoläge :? o kommer trutande med munnen -Jag får inte vara med! :( Men storasyster har inte alls sagt nåt sånt o fastän de ropar på henne o lockar henne så kommer hon ändå inte in i leken. :cry:
Hon har det väldgit jobbigt med sej själv just nu (trotsare som hon är) o det är väldigt svårt att få med henne i leken. Vi ska försöka ta hem nån kompis lite oftare, då jag känner att vi behöver öva lite på detta.

Så i ditt fall skulle jag nog försöka vara mellanhand o få ihop leken så den passar alla tre. Ska tillägga att min bästa väninna kommer ett par gånger om året med sin familj o stannar ett par dygn. Hennes pojkar är 9 o 6, o mina stora flickor är 5 o 3, o det är helt underbart att se dom leka tillsammans trots åldersskillnaden. Det var så även när mellantjejen var liten o de stora då bara var 3. Men vi har gett dom tydliga signaler om att ALLA får vara med! Sen är det ju jättesvårt när inte båda föräldraparen tycker lika, det berättigar ju liksom pojkarnas betéende :roll: . Trist, men som sagt du skulle ju kunna agera "medlare", tänk ut nåt som verkar (väldigt) intressant för alla 3.

Lycka till! :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"