En spännande dag alltså med markand och allt. Gårdagen var rykande het och vi var hos grannarna och grillade och Karl red en hel del på islandshästen Unni, han ville aldrig sluta.
Så bra det kändes att vakna idag. Efter en minut i min famn började Mina hulka, spydde i handfatet, usch stackarn bara gul galla. Vi gav lite välling efter en stund och hon klunkade i sig. Men det kom upp direkt. Men hon verkade ok. Spydde en gång till. Fick en klick yoghurt på matstolsbrickan och tog lite grann. Sen var det dags igen. Denna gången tyckte vi det såg så mysko ut. Mörkt, nästan som lite utspädd kaffesump. Kändes inte alls bra. Hon hade ju bara fått blek välling och middagen igår var ju för 15 tim sedan. Jag slog numret till sjukvårduppl. "det är många som ringer...... du har plats nummer 16 och det är 5 ssk som besvarar...." Efter 10 min var jag nere på "du har köplats 15....."
Då kräktes Mina blod och det kändes inte bra. Johan ringde efter mormor och jag la på och slog 112 istället och Mina kräks ännu mer blod. Mormor anländer och vi försöker samordna allt. Ambulansen är påväg! Och Mina är som en disktrasa i min famn. Knappt kontaktbar. Inte är väl en vanlig magsjuka så här?
Johan pratar med sköterskan på 112 och får rapport om var ambulansen är och jag bär Mina. Mormor går upp med Lisen och Karl. Jag förklarar att vi måste åka till doktorn med Mina så hon får bli bra. Karl - "jag vill också ha meducin" och så tar han fram sucketterna. De hade han visst koll på, vi som inte ens använder dem.
Mina är inte kontaktbar
Hela dagen där går. Mina sover nästan hela tiden och all vätskeersättning vi får i kommer upp. Läkaren tror att ngt blodkärl brustit när hon kräkts och därav blodet i spyorna Men de tycker vid 14 tiden att vi kan åka hem och fortsätta med ersättning. Kommer hem runt 16.30.
Karl blir så glad och berättar om marknaden han varit på med morfar. Jag frågar om han gjort något kul och han berättar att han åkt karusell, "en vanlig" säger han.
Mina blir inget bättre och kräks upp allt. Så jag tar barnen i bad och johan åker in med henne. Hann bara vara hemma kort. Karl tycker det är bra "så får Mina bli bra så hon kan äta och få frisk luft". Vet inte men tror han hört oss säga ofta att det är bra att få frisk luft.
Mina sover som en stock nu och har fått en sond. De insåg nog rätt snabbt att det inte funkade med ersättningen. Skönt! Får vänta till i morgon på provsvaren.
Oj oj vad långt det blev, men behövde bara få skriva av mig lite. Har haft otur nu ett tag. Förra veckan hörde jag ett duns och skrik när jag stod med vällingen på kvällen och ner för trappen kom Lisen farandes på mage. Och så nu detta. Vad liten man är på jorden ändå!
ska nu försöka sova