insomningsproblem för 2åring som sovit kanonbra innan

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
sussiloo

insomningsproblem för 2åring som sovit kanonbra innan

Inlägg av sussiloo »

Hej,

Är nybliven 3-barnsmamma som har fått problem med läggningen av mitt mellanbarn Tom som nyss fyllt 2 år. Har försökt bena ut vad som föranlett problemen men inte lyckats med det själv. Tom har sovit som en klocka sedan han var liten. Han har älskat att lägga sig och gärna gått och lagt sig själv för att gosa eller bara och ligga och snacka lite för sig själv. Men inte längre. Sedan 3 månader tillbaka har i korta drag detta hänt.

För det första har han blivit storebror till lilla Alice 3månader.
För det andra har pappa varit pappaledig. Världens snällaste pappa har succesivt fallit för frestelsen att låta Tom vinna i princip varje oenighet. Detta har lett till att han mot pappa har blivit gnällig och krävande. Mot oss andra är han fortfarande ovanligt självgående och medgörlig. Pappa har dessutom successivt utökat läggningsproceduren (omedvetet) och lagt till lite bokläsning, hämt av gosedjur etc etc vid läggning.
För det tredje (och det utlösande) så har vi varit iväg på en enveckas semester. På denna hotellanläggning fanns Lollo och Bernie. Två stora djur (utklädd personal) som gick runt och hälsade på barnen ett par gånger per dag till de flesta barns förtjusning. Dock inte Toms som blev tokrädd för björnen Bernie. Så semestern inleddes med insomningssvårigheter, mardrömmar och ett evigt flyttande från resespjälsäng till en våningssäng brevid. Pappa föll även dit och låg brevid Tom när han skulle somna. Vi tyckte dock att vi fick rätsida på problemet redan därnere och övervann rädslan till björnen genom Berniegosedjur och annat så pass att han vågade gå björnshowen sista kvällen. Och hälsa på Bernie. Sov resterande halvan av veckan i underslafen på våningssängen och verkade sova gott. Vi trodde att saken var biff :)

När vi kom hem igen stötte vi dock snabbt på patrull. Vi pratar ideligen om Lollo och Bernie. Och insomningssvårigheterna har återkommit och escalerat.Situtionen är nu som sådan att Tom trots trötthet jagar upp sig redan innan vi går in i sovrummet. Trots detta har vi gått in i det nedsläckta sovrummet för att dricka välling och gosa i fåtöljen precis som vi alltid har gjort. Lägger honom sedan i sängen som vi alltid har gjort. Det nya är att han sedan tokskriker så fort "läggaren" vill lämna rummet. Har dessutom helt plötsligt lärt sig att hoppa ur spjälsängen som en kanin. Hans pappa (som alltid när han är hemma lägger Tom medan jag lägger de andra barnen) har försökt att hantera detta på olika sätt. Genom att resonera med honom, säga till honom på skarpen och nu på slutet genom att sitta brevid sängen på en stol. Tom har dessutom börjat vakna alldeles för tidigt på mornarna (imorse redan vid halv sex). Middagsluren mitt på dagen á 2 timmar har väl gått helt OK.

Det har nu gått 2 veckor sedan vi kom hem. Hur skall vi gå till vida för att lösa detta dilemma? Hur kan vi få honom att känna sig trygg i läggningen igen? Är dessutom oroad för huruvida den tänkta inskolningen på dagis nu i början av maj kommer att påverka honom och hans välbefinnande. Skulle det vara idé att flytta in honom att sova med storebror? Goda råd snälla!!!!

Hälsningar från mamma Susanna
Ewa

Inlägg av Ewa »

:D Hej Sussiloo! Och välkommen :D!

Sonen har med största sannolikhet nått förtrotsen :wink: . Den brukar pågå ett par månader - rätt hanterad. Och vad kan man då säga om den. Jo, när frågorna dyker upp (för det är det som gosedjursoro och annat i själva verket är - frågor) så ska de besvaras lugnt och tryggt och allting bliver som det alltid varit, typ ungefär. "Går man fortfarande och lägger sig själv?" "Ja! Just det" Och det ska sägas i handling. Och det där är du ju själv inne på - att det har varit lite si och så med svaren på sonens frågor :roll: :wink: .

AW benämner detta Attityd av Självklarhet - och det är just det som det handlar om. Men börjar man ändra förutsättningarna om och om (som t.ex flytt mellan sängar, pappa sova bredvid osv), allteftersom frågorna ställs, så ges förstås inte sonen något betryggande svar om att det visst är säkert att sova så gott, precis som alltid. Istället drar man med sig en hopar vargar in i sovrummet. Så jag tror inte det är Lollo och Bernie så mycket som era olika svar på hans frågor, som orsakat sömnproblemen. Blev han rädd för dem, skulle han också få vara fredad från dem på dagarna. Och därmed har de inget med sänggåendet att göra, om du är med...

Ett exempel ur den egna vardagen:
När vår sötnos förtrotsade där runt 20-22 mån-åldern, var det kast med liten säl (kram- och sovkompisen) som gällde. Då hade Lilltufsan kommit, och det var pappan som skötte läggningarna här i 2 mån, innan hon som har attityden i familjen tröttnade och tvingades inse att en del hundar KAN man inte lära att sitta - om de inte själva vill - och tog över läggningarna igen. Kast med liten säl försvann på ett par dagar, men för säkerhets skull har vi undersökt vad som händer om man kastar sälen vid några väl valda tillfällen därefter också. Bara för att försäkra sig om att livet fortgår, typ ungefär. Pappan tycker att "Äsch, gå och ge honom sälen då!" Mamman himlar med ögonen och ger en ramsa istället. Och frågestunden är över lika snabbt som den började.

Så vad göra :shock ? Backa bandet och ladda upp attityden, skulle jag säga 8). Exakt hur ni ska göra detta är jag inte rätt kvinna att svara på, eftersom jag använt mig av AW:s verktyg (som du kan läsa om i verktygslådan under SHN-kuren). Jag, och många av oss här har ju ramsan som VERKTYG vid uppvak eller enstaka perioder av frågvishet. Och med den somnar barnen snabbt in och om själva - men det förutsätter förstås att man använt den. Vilka verktyg har NI använt om han vaknat till på natten - eller varit sjuk eller så tidigare? Med lite mer info kring det, kan du få mer hjälp om hur ni konkret kan gå tillväga.

Läs gärna här på forumet om förtrots, så får både du och din man konstruktiva sätt att hantera sonens frågor:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797
Är dessutom oroad för huruvida den tänkta inskolningen på dagis nu i början av maj kommer att påverka honom och hans välbefinnande.
Får jag fråga varför ni valt att skola in honom på dagis NU - när du och lillasyskonet är hemma? Jag vet att det är oerhört vanligt nu sedan den möjligheten ges (en möjlighet som nästintill blivit en RÄTTIGHET i somligas ögon), men ibland undrar jag om det är grupptryck eller slentrian som gör att man följer fållan - eller om det är den egna inre övertygelsens röst som tar det beslutet. Hur ni väljer att göra är förstås er ensak, men en 2-åring är fortfarande en väldigt liten pilt, som har det allra bäst och utvecklas allra bäst i sin trygga hemmiljö där man får vara med och sköta allt som behöver göras. Få känna sig behövd och få lära känna den nya familjemedlemmen i lugn och ro. Läs gärna på "Istället för dagis - tankar och idéer" om du vill ha mer tankar kring detta :D. Några länkar kommer här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9716
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8832

Ta istället med honom i skötseln av lillasyskonet. Hämta blöja, bädda om i sängen/vagnen, skjuta vagnen på promenaden, borsta håret - ja, allt som kan tänkas som gör honom delaktig i skötseln så han känner PÅ DJUPET att ni klarar er sämre utan honom, helt enkelt :D:

Fler exempel på social delaktighet kan du läsa här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "