Ska försöka göra en lång historia kort. Dottern är kurad vid 9 månaders ålder efter mycket krångel. Har sedan dess sovit bra, har nog räknat henne som en säker sovare, ända fram tills lillebror kom och vi i samma veva flyttade till eget hus. Kvällarna har fungerat bra fram tills för en vecka sedan och nu kan det ta bortåt 2 timmar innan hon äntligen kommer till ro och somnar. Det är inte alltid det att hon är ledsen eller arg, men hon har tusen saker att göra! Mamma ska torka näsan, mamma måste byta blöja, mamma måste ställa leksakshästen precis där den ska vara och inte tre millimeter åt fel håll, hon har ont på alla möjliga och omöjliga ställen - mamma måste blåsa och hon ska "på livet" ha plåster på hela benet som hon faktiskt stötte i i sängkanten, and so on... Dessutom är hon kissnödig 33 gånger! Ska kanske tillägga att hon börjat kissa på toaletten, ibland i alla fall. Jag har låtit henne komma upp och gå till toaletten, de första två gångerna kanske det inte kommer något men den tredje kissar hon massor! Känns inte som jag riktigt kan neka henne att gå till toaletten! (Hon har fortfarande blöja)
Kämpar på med ramsa, men går nog in lite för många gånger och "diskuterar" istället för att ge ramsan...
Och sen morgonen........... Hon sätter igång kring 6-snåret (då lillebrors morgon börjar) och försöker med alla medel hon har komma upp - hon gråter, snyftar, vrålar, kastar sig i sängen, ropar med rar röst efter mamma/pappa, vrålar i högan sky efter mamma/pappa, skriker rakt ut, och sedan samma grejer som på kvällen (ont här och där, kissnödig etc). Tanken är att hennes morgon ska börja kl 7. Förmodligen hör hon att lillebror och jag är vaken, att pappa åker till jobbet etc och då tycker hon att hon minsann också ska ha morgon. Jag, å andra sidan, känner att jag behöver en timme på morgonen innan hon vaknar för att hinna göra iordning lilleman med allt vad det innebär. Är jag fel ute?
Utöver det går vi igenom trotsperiod. Försöker läsa BB, men det går långsamt - tar mig inte tid till det även om det kanske är ett ypperligt tillfälle för passiv delaktighet för lilleman... :-k
Nästa fråga då? Började inte läsa BB förrän sonen var en månad så därför är han inte "född med standardmodellen" men jag försöker få till det! Han sov bra "av sig själv" redan från starten egentligen. Amningen krånglade rejält (samma som med dottern men som ändå ammades i 11 månader). Försökte, försökte, försökte igen. Såren var hemska! Variga, blodiga etc.
Hur ska jag göra här? Ska jag vagna tills han nästan somnar eller ska jag sluta när han är tyst? Ska jag ta bort nappen? (Efter att jag började med flaska har han ett stort sugbehov, ger jag mer mat blir han vansinnig och kväljer, han vill suga - inte ha mat).
Dagarna flyter på bra, han äter 4-5 rejäla mål (äter han fyra stora får jag bara i honom en liten skvätt på kvällen). Han somnar lätt själv, både inne och ute (sover dagslurarna i vagnen), behöver inte vagna eller något utan lägger bara ner honom så sover han som en prins och vaknar på glatt humör, ligger gärna och finular på en bra stund innan jag märker att han vaknat!
Jisses vad jag känner att det här blev invecklat och långt! Hoppas någon har orkat ända hit! Försöker läsa igenom det jag skrivit och blir nästan förvirrad själv! Det låter så rätt i huvudet men kommer ut som ett enda virrvarr! :-s
Råd? Någon?