Sovtrassel hos 2,5-åring och råd ang sömn 2,5-månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Nieida

Sovtrassel hos 2,5-åring och råd ang sömn 2,5-månaders

Inlägg av Nieida »

Long time, no see. 8) Har inte synts här på länge eftersom det mesta har fungerat och jag har fått svar på ev frågor genom forumet, men nu känner jag mig lite rådvill.

Ska försöka göra en lång historia kort. Dottern är kurad vid 9 månaders ålder efter mycket krångel. Har sedan dess sovit bra, har nog räknat henne som en säker sovare, ända fram tills lillebror kom och vi i samma veva flyttade till eget hus. Kvällarna har fungerat bra fram tills för en vecka sedan och nu kan det ta bortåt 2 timmar innan hon äntligen kommer till ro och somnar. Det är inte alltid det att hon är ledsen eller arg, men hon har tusen saker att göra! Mamma ska torka näsan, mamma måste byta blöja, mamma måste ställa leksakshästen precis där den ska vara och inte tre millimeter åt fel håll, hon har ont på alla möjliga och omöjliga ställen - mamma måste blåsa och hon ska "på livet" ha plåster på hela benet som hon faktiskt stötte i i sängkanten, and so on... Dessutom är hon kissnödig 33 gånger! Ska kanske tillägga att hon börjat kissa på toaletten, ibland i alla fall. Jag har låtit henne komma upp och gå till toaletten, de första två gångerna kanske det inte kommer något men den tredje kissar hon massor! Känns inte som jag riktigt kan neka henne att gå till toaletten! (Hon har fortfarande blöja)

Kämpar på med ramsa, men går nog in lite för många gånger och "diskuterar" istället för att ge ramsan... :oops: Har läggningstid kl 19.30.

Och sen morgonen........... Hon sätter igång kring 6-snåret (då lillebrors morgon börjar) och försöker med alla medel hon har komma upp - hon gråter, snyftar, vrålar, kastar sig i sängen, ropar med rar röst efter mamma/pappa, vrålar i högan sky efter mamma/pappa, skriker rakt ut, och sedan samma grejer som på kvällen (ont här och där, kissnödig etc). Tanken är att hennes morgon ska börja kl 7. Förmodligen hör hon att lillebror och jag är vaken, att pappa åker till jobbet etc och då tycker hon att hon minsann också ska ha morgon. Jag, å andra sidan, känner att jag behöver en timme på morgonen innan hon vaknar för att hinna göra iordning lilleman med allt vad det innebär. Är jag fel ute?

Utöver det går vi igenom trotsperiod. Försöker läsa BB, men det går långsamt - tar mig inte tid till det även om det kanske är ett ypperligt tillfälle för passiv delaktighet för lilleman... :-k

Nästa fråga då? Började inte läsa BB förrän sonen var en månad så därför är han inte "född med standardmodellen" men jag försöker få till det! Han sov bra "av sig själv" redan från starten egentligen. Amningen krånglade rejält (samma som med dottern men som ändå ammades i 11 månader). Försökte, försökte, försökte igen. Såren var hemska! Variga, blodiga etc. :( Blev rejält dålig och fick antibiotika i två omgångar, sedan "gav jag upp". Han ammades/fick bröstmjölk (pumpade) i fyra veckor. Försöker fortfarande intala mig själv att det går lika bra med ersättning, men det är svårt! Ville ju så gärna och hoppades så innerligt att det skulle lösa sig eftersom det gjorde det förra gången, men insåg samtidigt att det är långt viktigare att vi båda mår bra! Han sov själv över ena nattmålet vid 1 månads ålder, han "bestämde" sig för att hans natt infann sig mellan 21 och 04, äta och sedan sova till 7-snåret. När han närmade sig två månaders ålder sov han själv "över" till klockan 6 =D> vilket han gjorde i drygt två veckor. Sedan har han börjat vakna tidigare och tidigare, 4-tiden igen men nu vill han hemskt gärna ha lite bus och skoj i en sisådär två timmar... Därför satte jag mig ner och spånade på ett schema, under tre dagar skrev jag även upp ungefär hur dagarna ser ut (utan schema) och försökte strukturera utefter det. MEN! Jag är så lat på att hålla mig till schemat dagtid!!! [-X MÅSTE SKÄRPA MIG! I vilket fall lade jag honom i vagnen på kvällen, han somnade genast och sov gott till runt 3-tiden då han gnällde. Studsade upp, inställd på att "här ska vagnas och sovas". I samma sekund som jag rörde vagnen blev han tyst, "gnökade" lite varpå jag tog några snabba skak för att återvända till varma sängen men då satte han igång igen! Jag hann dra vagnen en gång, han tyst, jag skakade till och vände mig om, han skrek, jag nuddade vagnen, han tyst, skak, gå tre steg... och så höll det på i nära en timme, sedan sov han fram till 05 (tanken är att han ska sova 21 till 06) sedan var det samma sak igen fram till kl 05.55 då han somnade. Måste tillägga här att han har napp. Så har vi hållit på i fyra nätter - ingen skillnad förutom att han nu vaknar 05. Hinner inte vagna, tar tag i handtaget och han tystnar genast för att sedan skrika/gnälla direkt jag släpper. Jag vagnar definitivt inte något mysgung för att han ska vaggas till sömns.

Hur ska jag göra här? Ska jag vagna tills han nästan somnar eller ska jag sluta när han är tyst? Ska jag ta bort nappen? (Efter att jag började med flaska har han ett stort sugbehov, ger jag mer mat blir han vansinnig och kväljer, han vill suga - inte ha mat).

Dagarna flyter på bra, han äter 4-5 rejäla mål (äter han fyra stora får jag bara i honom en liten skvätt på kvällen). Han somnar lätt själv, både inne och ute (sover dagslurarna i vagnen), behöver inte vagna eller något utan lägger bara ner honom så sover han som en prins och vaknar på glatt humör, ligger gärna och finular på en bra stund innan jag märker att han vaknat!

Jisses vad jag känner att det här blev invecklat och långt! Hoppas någon har orkat ända hit! Försöker läsa igenom det jag skrivit och blir nästan förvirrad själv! Det låter så rätt i huvudet men kommer ut som ett enda virrvarr! :-s

Råd? Någon?
Mamma till :heart: Aila :heart: 0409 (kurad 040703) och :heart: Jon :heart: 0702.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Jag skulle ha, eller jag har, gemensam morgon för mina barn, tror inte det skulle funka annars... Jag slår på barntv:n när vi kliver upp, och så får 2-åringen och 4-åringen sitta och titta medans jag matar och sköter lillan. Det funkar jättebra, och vi börjar dagen lugnt och stilla :!:

Sover hon middag, 2½-åringen? I så fall kanske det är dags att minska ner luren! Min 2,3-åring sover natt 20-7 och middag 1½ -2 timmar och det funkar jättebra!

Ang, amningen med din lille - jag vet hur det känns när maningen inte funkar, men försök att tänka på att det viktiga är att han blir mätt, inte varifrån maten kommer! Jag vet att det är lättare sagt än gjort...

Sikta poå 8 timmars natt - t ex 21-5, och vagna däremellan, precis som du gjort! Tillslut, snart, trillar poletten ner! Jag har faktiskt vagnat mina barn in i sömnen ibland, och en stund till, för att de ska somna in ordentligt - jag tror du hör och känner själv vad du behöver göra just då...

Lite luddigt svar, kanske, men om ställ gärna fler frågor så försöker vi hjälpas åt :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej svejs :!:

Försöker mig på lite tips :!:
Nieida skrev:Utöver det går vi igenom trotsperiod.
Det är nog så att dotterns tjorvande på kvällarna är just trots :!: Inte all trots är utåtagerande och aggressiv utan kan vara "bara" ett allmänt ifrågasättande av tingens ordning. Läggningen tar alldeles för lång tid nu och hon får inte de "svar" hon behöver! Förebygg så gott du kan, kissa, drick o.s.v. och sedan bemöter du ytterligare frågor med ramsan eller "Det där tar vi hand om i morgon, älskling". Läs om trots i BB och på Barnafostran här på forumet.

Vad gäller morgonen så funderar jag lite! Jag tycker själv att det är så skönt att ha samma start- och sluttid på dagen för alla barnen. Vad är det du gör som hon inte kan vara med på? Det är klart som korvspad att hon vill vara med, när världens mest intressanta personer är vakna. Jag sätter Allis i saccosäcken med vällingflaskan och så kollar vi på morgontv, medan jag ger Isak mat.

När det gäller lilleman så är det nog bara rutiner och mat som gäller. Vagna på du så förstår han snart vad som gäller. Han är så liten så du kan nog vagna lite längre. Om du har svårt att få in tider så kan du räkna vakentid och se till att han är vaken 8-8,5 timme under dagen.
nieida skrev:Ska jag ta bort nappen? (Efter att jag började med flaska har han ett stort sugbehov, ger jag mer mat blir han vansinnig och kväljer, han vill suga - inte ha mat).
Jag tycker att nappen verkar fylla sin funktion än så länge. Ta bort den vid 4 månader när du sätter 12-timmarsnatten, tycker jag. :wink:

Kram Lua. :heart:
Nieida

Inlägg av Nieida »

Tack Miar70 och Lua för era svar. Innerst inne vet jag ju allt detta. Egentligen gör det ingenting att hon är vaken samtidigt, men hennes natt blir kort och tanken är att lilleman sedan (när det är dags för 12 timmars natt) ska sova till 07. Sedan är den väl min bekvämlighet som gör att jag tycker det är lugnt med en timme på morgonen... :oops: Hon är inte den som sitter i lugn och ro och ser en film trots att hon älskar Emil i Lönneberga, Pippi och Bamse...

Hon sover middag, 1½ timme, och då måste jag väcka henne. Läggdags kl 19.30 och har haft morgon kl 07.

Ska ta och läsa mera BB och ta nya friska tag!

Och Miar70, ditt svar var inte alls luddigt! :-) Tack, tack!
Mamma till :heart: Aila :heart: 0409 (kurad 040703) och :heart: Jon :heart: 0702.
Nieida

Inlägg av Nieida »

Förresten, om jag ska ha 8-timmarsnatt för pojken (21-05), menar du då att jag ska ta upp honom 05 och ge mat?

Har ni något bra förslag på mat- och sovtider för honom, under dagen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D
Jag satt ute i solen och skrev, därför blev mitt svar lite kort och innehållsfattigt - tur att Lua svarade dig så bra :!:

Först en schematråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Sen frågan om du ska ta upp honom kl 5 - ja, om han känner att du bevakar hans intressen och bestämmer när han ska äta, så sover han bättre!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D
Jag satt ute i solen och skrev, därför blev mitt svar lite kort och innehållsfattigt - tur att Lua svarade dig så bra :!:

Först en schematråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Sen frågan om du ska ta upp honom kl 5 - ja, om han känner att du bevakar hans intressen och bestämmer när han ska äta, så sover han bättre!

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

oops :oops: där slant jag visst på tangenterna, så de bidde dubbelt...
Nieida

Inlägg av Nieida »

Tack!
Vet inte om jag tagit tag i problemet bara genom att ställa frågorna här. :-k Dottern somnade inom 20 min igår, låg och hade skönsång och en och annan saga för sig själv innan hon somnade. Inget tjat, inget skrik, bara lugnt och avslappnat. I morse vaknade hon kl 06.30 - glad. Oftast börjar hon morgonen genom att vara arg eller ledsen oavsett om jag väcker henne eller om hon hinner vakna själv.
Sonen då? Han sov till 05.30. Då tog jag upp honom och gav han mat, men han åt nästan inget - fick truga och truga, höll på att somna medan han åt... Men sedan blev han glad och pigg!

En bra morgon och nu ska jag banne mig göra ett schema och hålla mig till det!!!

Tack för trådtipset!
Lua

Inlägg av Lua »

Heja! =D>

Rapportera vidare, visst?!

Kram Lua. :heart:
Nieida

Inlägg av Nieida »

Gårkvällen gick bra med båda barnen.

Tjejen somnade nog innan hon lade huvudet på kudden. Däremot vaknade hon kl 05.00 med ett "argt" vrål: MAAAAMMAAA!!!! Fick några ramsor och blev sedan tyst. Sedan var det dags igen kl 05.45 och då var hon fortfarande på sitt lite sneda humör... :( Vrålade och skrek omvartannat men efter ett helt gäng ramsor blev hon tyst en stund och sedan kom det ett lent "maaaammmmmmaaaa, är det morgon nu då?" Det hela slutade bra trots att klockan "bara" var 06.30 och hon fick då komma upp och var på strålande humör resten av dagen. Middagsluren somnade hon genast och sov sina 1,5 timmar.

Gossen somnade i vanlig ordning på stört efter nattslurken. Vaknade däremot 03.30 och det tog sina trevliga 40 minuter innan han somnade igen. Vagnade och vagnade. Han var ömsom upprörd ömsom "gnölig". Sedan klev vi upp och han fick mat kl 05.00. Han har varit riktigt trött hela dagen.

Tösen har jag lagt för 10 minuter sedan och hon ligger och surrar med sin snuttefilt... Lugn och go. Snart är det läggdags för den lille och det är jag inte ett dugg orolig för. Få se hur natten/morgonkvisten blir...

En sömnig mamma ska, så fort lilleman somnat, krypa ner under täcket och zzzzzova! :sleep:
Lua

Inlägg av Lua »

Låter toppen :!: Ramsa och vagna på du, så trillar diverse poletter ner alldeles snart.

Kram, kram! :heart:
Nieida

Inlägg av Nieida »

En godkänd natt vad gäller båda två har förflutit. Tösen vaknade kl 06.20 och fick, efter att hon lugnat ned sig, komma upp kl 06.30.

Sonen vaknade kl 04.30, gav honom nappen och han somnade genast - behövde inte vagna en endaste millimeter. När klockan blev 05.30 tog jag upp en glad liten gosse som verkade säga "God morgon världen, här kommer jag, gör er redo!!" :D Idag är första dagen med struktur och schema. Tanken är att hans morgon ska börja kl 06.00, men gissar att jag får ha morgon 05.30 ett tag till innan jag kan förlänga till 9 timmar natt. Låter det okej? Får se hur det kommer fungera, ska ge schemat en vecka innan jag utvärderar...

Så här ser det ut (ska se ut!):
05.30 (senare 06.00) God morgon, mat, "morgontoalett".
07.30 Sova inne i vagnen.
10.00 Dags att vakna och få mat.
12.00 Sova ute i vagnen.
14.30 Hungriga magen vill ha mat så det är dags att vakna.
16.00 Middagslur, antingen ute i vagnen eller inne.
17.30 Fjärde stora laddningen mat.
(Ev någon 20-minuterslur kring 19-snåret)
20.00 Bad, oljemassage. Nattslurk.
21.00 God natt världen, ses i morgon!

Verkar det vara ett bra schema? När han sover ute tenderar han sova länge så därför tror jag att han "klarar" 4,5 timme mellan de två målen mat. När jag noterat (under 3-4 dagar) hade han längre mellan 2:a och 3:e målet, medan han ville ha 4:e målet mat lite tätare. Ibland är det svårt att få i honom ordentliga portioner under dagen och då blir nattslurken stor, har jag däremot lyckats få i honom rejält med mat under dagen, blir det kanske bara 40-50 ml på kvällen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nieida,

Jag får endast ihop 15 timmar sömn här och med en 20 - min 15 tim och 20 min. :-k

Baserat på din signatur är Jon 2 eller 3 mån?

En 2 mån skall ha 16 timmar sömn på schemat och en 3-4 mån 15,5. Så hur som helst skulle jag nog sitta ner med penna och papper och räkna liiiite till. 20 min tycker jag är bra att ha som "nöd" sömn när de är så här små... :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Här är en tråd med MASSOR av scheman som inspiration. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "