Nu kör vi, men....Vill ej sova på mage!
Nu kör vi, men....Vill ej sova på mage!
Hej!
Vi har nu tänkt att kura vår 9-månader gamla son. Han somnar utan problem på kvällen och på dagen, problemet är när han vaknar upp på natten, tyvärr är han vad vid att få tutte under natten.javascript:emoticon(':oops:')
Embarassed Efter otaliga nätter med snuttande och missnöjdhet har vi bestämt oss för att göra något åt det.
Frågan är dock om vi ska vänta till nästa vecka. Jag och lilleman ska sova borta lördag natt och på valborgsmässoafton ska hela vår lilla familj på fest. Bör vi vänta till 1:a maj?... 15 maj åker dessutom lilleman och pappa iväg i närmare en vecka.
Jag har dock en del funderingar kring hur vi får honom att acceptera att han ska sova på mage. Han börjar bara krypa och ställer sig upp. Tips? När han var ca 4 månader sov han på mage men det har han inte gjort sedan dess.
Jag har tänkt ha följande schema;
07.00 Morgon
07.15 Frukost
09.00 Gröt
10.00 Sova 1,5 timma
11.30 Lunch
14.30 Mellis
15.00 Sova 45 min
17.00 Middag
18.30 Välling
BUS!
19.00 Godnatt
Verkar det vettigt?
Tack på förhand!
Sophia
Vi har nu tänkt att kura vår 9-månader gamla son. Han somnar utan problem på kvällen och på dagen, problemet är när han vaknar upp på natten, tyvärr är han vad vid att få tutte under natten.javascript:emoticon(':oops:')
Embarassed Efter otaliga nätter med snuttande och missnöjdhet har vi bestämt oss för att göra något åt det.
Frågan är dock om vi ska vänta till nästa vecka. Jag och lilleman ska sova borta lördag natt och på valborgsmässoafton ska hela vår lilla familj på fest. Bör vi vänta till 1:a maj?... 15 maj åker dessutom lilleman och pappa iväg i närmare en vecka.
Jag har dock en del funderingar kring hur vi får honom att acceptera att han ska sova på mage. Han börjar bara krypa och ställer sig upp. Tips? När han var ca 4 månader sov han på mage men det har han inte gjort sedan dess.
Jag har tänkt ha följande schema;
07.00 Morgon
07.15 Frukost
09.00 Gröt
10.00 Sova 1,5 timma
11.30 Lunch
14.30 Mellis
15.00 Sova 45 min
17.00 Middag
18.30 Välling
BUS!
19.00 Godnatt
Verkar det vettigt?
Tack på förhand!
Sophia
-
Nancy
Hej Sophia
Grattis till beslutet att få ordning på sonens sömnvanor, det kommer ni inte att ångra.
Hade väntat tills efter Valborg om jag vore du. Låter betydligt lugnare.
Du/ni lägger ned sonen på mage som besked att "nu är det sova som gäller". Hur han sen väljer att sova är upp till honom så gammal som han är
Schemat ser utmärkt ut
Nu har jag inte räknat sömntimmar (något du säkert gjort på egen hand) men kan berätta att det är nästan identiskt med hur min dotter hade i samma ålder. Min enda invändning är mot antalet måltider. Jag tycker att du skall fundera på om du inte kan skära ned det till 4 måltider + vällingslurk till natten.
Lycka till och återkom om du har fler funderingar
Nancy
Grattis till beslutet att få ordning på sonens sömnvanor, det kommer ni inte att ångra.
Lycka till och återkom om du har fler funderingar
Nancy
Ska vi inte buffa?
Tack för ditt svar men då har jag naturligtvis en fundering...
Du skriver ;"Du/ni lägger ned sonen på mage som besked att "nu är det sova som gäller". Hur han sen väljer att sova är upp till honom så gammal som han är"
det köper jag men hur går vi då till väga första natten som man ju ska buffa? Kommer buffningen ge önskad effekt? Ska vi "tvångsbuffa" honom (det måste man kanske med alla bran i början?) Ska vi endast ramsa?
Sophia
Du skriver ;"Du/ni lägger ned sonen på mage som besked att "nu är det sova som gäller". Hur han sen väljer att sova är upp till honom så gammal som han är"
det köper jag men hur går vi då till väga första natten som man ju ska buffa? Kommer buffningen ge önskad effekt? Ska vi "tvångsbuffa" honom (det måste man kanske med alla bran i början?) Ska vi endast ramsa?
Sophia
Jag vill bara tillägga att man måste inte sova på mage, om han sover bra på rygg så varför ändra?
Jag kurade min son på rygg utan problem strax före 4 månader, men när han var 5-6 månader så sov han dåligt på dagslurarna, så jag ville att han skulle sova på mage (djupare sömn) men han vart tvär ond och skulle inte sova alls, och när jag släppte han, rullade han över på rygg och somnade bums. Han tyckte att sova det gör man på rygg! Punkt! Och det fortsätter han med fortfarande
Och bara han sover så får han sova vilket håll han vill 
Jag kurade min son på rygg utan problem strax före 4 månader, men när han var 5-6 månader så sov han dåligt på dagslurarna, så jag ville att han skulle sova på mage (djupare sömn) men han vart tvär ond och skulle inte sova alls, och när jag släppte han, rullade han över på rygg och somnade bums. Han tyckte att sova det gör man på rygg! Punkt! Och det fortsätter han med fortfarande
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ja, Duggan har förstås rätt - och är han lugn och nöjd med tillvaron så så finns ingen anledning att ändra.
Vad Nancy visade på var ju också att han gärna får sova precis hur han vill, men att det ofta(st) är lättare att lugna och få en liten att komma till ro när de läggs på mage. Oavsett vilket du väljer behöver du ett (eller flera) verktyg för att lugna honom, om så behövs. För detta ändamål finns buffning eller solfjädring (eller vagning men det är han sannolikt för stor för nu). Och oavsett vilket verktyg man väljer ska man vara ordentligt tränad innan man sätter igång. Och träna ska man göra på någon annan än föremålet i fråga. Så att man vet vad man gör och varför. Ramsan tar sen över, men det tar någon/några dagar innan poletten trillar ner och därför behövs ett annat verktyg initialt.
Vår 14-månaders som aldrig buffats (utom vid 3 enstaka korta tillfällen) kunde jag buffa häromdagen när frökens 5-minutare skulle avverkas inne i köket mitt under lunchfixet. Och det gick alldeles lysande, fast hon såg lite frågande ut till en början. Så bara för att han inte "köpt" magläget behöver inte betyda att han inte kan ta emot buffningen - om den bara utförs rätt. Och somliga här på forumet har också buffat med barnen liggande på sidan. Och i annat fall finns solfjädern. Sammanfattningsvis är det alltså den lugnande effekten som man eftersträvar, så att barnet hjälps att komma till ro - oavsett vilket verktyg man väljer. Sova gör man sen precis hur man vill
.
Kram Ewa
Vad Nancy visade på var ju också att han gärna får sova precis hur han vill, men att det ofta(st) är lättare att lugna och få en liten att komma till ro när de läggs på mage. Oavsett vilket du väljer behöver du ett (eller flera) verktyg för att lugna honom, om så behövs. För detta ändamål finns buffning eller solfjädring (eller vagning men det är han sannolikt för stor för nu). Och oavsett vilket verktyg man väljer ska man vara ordentligt tränad innan man sätter igång. Och träna ska man göra på någon annan än föremålet i fråga. Så att man vet vad man gör och varför. Ramsan tar sen över, men det tar någon/några dagar innan poletten trillar ner och därför behövs ett annat verktyg initialt.
Vår 14-månaders som aldrig buffats (utom vid 3 enstaka korta tillfällen) kunde jag buffa häromdagen när frökens 5-minutare skulle avverkas inne i köket mitt under lunchfixet. Och det gick alldeles lysande, fast hon såg lite frågande ut till en början. Så bara för att han inte "köpt" magläget behöver inte betyda att han inte kan ta emot buffningen - om den bara utförs rätt. Och somliga här på forumet har också buffat med barnen liggande på sidan. Och i annat fall finns solfjädern. Sammanfattningsvis är det alltså den lugnande effekten som man eftersträvar, så att barnet hjälps att komma till ro - oavsett vilket verktyg man väljer. Sova gör man sen precis hur man vill
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Nancy
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Låt mig bara påminna om tillrättaläggandet, som ska föregå buffningen och som ger en tydlig trestegssignal om att det är dags att ligga ner så skönt. Läs på i Verktygslådan
Envisas första natten igenom med tillrättaläggandet före buffning varje gång han har sovit, ställer frågor och behöver lugnas igen med besked om vad som gäller, via distinkt läggning på mage.
Vill han vända sig över till rygg gör han ju det, och finner du att det absolut tycks vara ryggläge som gäller, så "uppfinner" du ett tillrättaläggande för den positionen, alltid likadant.
Ha bara inte för bråttom utan ge honom åtminstone en natt, konsekvent, att ta till sig magläget och se vad han tycker
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vi gör något fel!
Nu har vi hållt på i ett par nätter men vi gör uppenbarligen något eller en hel del fel.
Vi lyckas lugna honom då vi buffar honom men han blir jättearg när vi slutar! Snacka om att fastna i buffningsträsket.... Solfjädern gör honom ilsk och irriterad och ramsa hinner vi ju inte eftersom han står upp och skriker innan vi har hunnit utanför dörren!
I natt så vaknade minst en gång i timman, det brukar han inte göra
Efter att ha försökt att få honom att somna på magen la min sambo honom på rygg och han tystnade med en gång. Det verkar som om han vill sova på rygg helt enkelt.
Ska vi då endast ramsa och lägga honom tillrätta?
Peppning och goda råd mottages tacksamt!
Sophia
Vi lyckas lugna honom då vi buffar honom men han blir jättearg när vi slutar! Snacka om att fastna i buffningsträsket.... Solfjädern gör honom ilsk och irriterad och ramsa hinner vi ju inte eftersom han står upp och skriker innan vi har hunnit utanför dörren!
I natt så vaknade minst en gång i timman, det brukar han inte göra
Efter att ha försökt att få honom att somna på magen la min sambo honom på rygg och han tystnade med en gång. Det verkar som om han vill sova på rygg helt enkelt.
Ska vi då endast ramsa och lägga honom tillrätta?
Peppning och goda råd mottages tacksamt!
Sophia
-
annawahlgren
Re: Vi gör något fel!
sophia77 skrev:Nu har vi hållt på i ett par nätter - - - och ramsa hinner vi ju inte eftersom han står upp och skriker innan vi har hunnit utanför dörren!
Risken är att man bombarderar barnet med frågor själv, när man inte vet svaren utan tycker barnet kan ge dem åt en. Eller hoppas, ska jag säga. Hoppas så det svider
Vill han absolut ligga på rygg ska han också både läggas tillrätta och lugnas på rygg. Det kan man inte bara hoppa över.
Så jag ger dig inga genvägar här
Har ni inte SHN-boken så läs åtminstone de låsta introduktionerna - surfa inte bara omkring på forumet bland frågor och svar. Det räcker inte.
Man måste helt enkelt veta exakt vad man gör och varför.
Innan
':oops:' Ja vi behövde nog läsa på lite mer och prata med varandra om vad vi skulle göra, hur och varför.
Igår kväll läste vi verkligen så att ögonen blödde och min sambo kurade ordentligt hela natten. Han gjorde efter konstens alla regler och den lille vaknade endast en gång. Vi fick till och med gå och väcka honom i morse
Schemat har vi följt slaviskt idag och han har sovit som han ska. Vi har ramsat och det verkar somom bekräftelseramasn börjar ta så smått. Den lille vaknade till för en stund sen och då ramsade min sambo utanför dörren och det blev tyst!!!
jättekul!
Vi forstätter på den inslagna stigen fast beslutna om att vi snart får sova, alla tre!
Kram Sophia.
(Sambon som sällan läser böcker ligger på soffan och läser, ja gissa vad?....'
')
Igår kväll läste vi verkligen så att ögonen blödde och min sambo kurade ordentligt hela natten. Han gjorde efter konstens alla regler och den lille vaknade endast en gång. Vi fick till och med gå och väcka honom i morse
Schemat har vi följt slaviskt idag och han har sovit som han ska. Vi har ramsat och det verkar somom bekräftelseramasn börjar ta så smått. Den lille vaknade till för en stund sen och då ramsade min sambo utanför dörren och det blev tyst!!!
Vi forstätter på den inslagna stigen fast beslutna om att vi snart får sova, alla tre!
Kram Sophia.
(Sambon som sällan läser böcker ligger på soffan och läser, ja gissa vad?....'
-
annawahlgren
Fortsätt nu läsa på underhand, för kuren är en process, och det gäller att hänga med i de härliga svängarna
Inte minst genom att backa - först, och kontinuerligt \:D/
Far och son ska åka bort i flera nätter. Vad tänka på?
Vi har nu kurat och det fungerar mycket bra. Den lille vaknar någon enstaka gång men somnar om utan större problem.
Nu är det så att den lille och hans pappa måste åka iväg i fem nätter. (inte riktigt bra, jag vet.)
Far och son kommer sova i samma rum men den lille har egen säng.
Vad bör pappa tänka på och vilka vanliga misstag ska han undvika? När jag skriver misstag så menar jag misstag som man ofta gör när man är just bortrest.
Jag söker lite tips och råd helt enkelt.
Naturligtvis så ska han följa schemat och fortsätta med alla andra regler som gäller och står i boken.
Tack på förhand!
Sophia
Nu är det så att den lille och hans pappa måste åka iväg i fem nätter. (inte riktigt bra, jag vet.)
Far och son kommer sova i samma rum men den lille har egen säng.
Vad bör pappa tänka på och vilka vanliga misstag ska han undvika? När jag skriver misstag så menar jag misstag som man ofta gör när man är just bortrest.
Jag söker lite tips och råd helt enkelt.
Naturligtvis så ska han följa schemat och fortsätta med alla andra regler som gäller och står i boken.
Tack på förhand!
Sophia
-
annawahlgren
Re: Far och son ska åka bort i flera nätter. Vad tänka på?
Undvika:sophia77 skrev:Vad bör pappa tänka på och vilka vanliga misstag ska han undvika?
Tänka på:
Det kommer att gå utmärkt, alltsammans, om pappa "bara" är karl för sin kurarhatt