Debattartikel i DN
-
lilltjejen
Debattartikel i DN
Har ni läst dagens debattartikel i DN om att inte sätta barn på dagis före tre års ålder?
Mycket intressant.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
Mycket intressant.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Nu har jag läst den. Tack för länken. Tänkvärt. Pekar ut svagheterna i nuvarande system på ett sätt som borde få ekonomiskt sinnade politiker att tänka till: Det är inte bara bättre för alla inblandade att barnen får vara hemma längre, det blir dessutom billigare för samhället!.
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Flicka f?dd oktober 2000.
Mycket intressant artikel - tack för den!
Jag funderade lite då jag läste om Andnors argument för att inte skapa möjlighet till att vara hemma att samhället bygger på att alla arbetar och bidrar till systemet...men tänk om man kunde göra så istället att alla människor som är ofrivilligt arbetslösa (och det är ju en hel del även om våra politiker försöker mörka det) fick ta över de jobb som nu stressade småbarnsföräldrar måste tillbaka till fast man inte vill...hade man inte löst en del av problemet då??? Och småbarnsföräldrarna kunde få ta del av de bidrag som helt plötsligt skulle frigöras genom att de arbetslösa får en inkomst
Men vad vet jag - en okunnig småbarnsmamma
// Wicky 8)
Jag funderade lite då jag läste om Andnors argument för att inte skapa möjlighet till att vara hemma att samhället bygger på att alla arbetar och bidrar till systemet...men tänk om man kunde göra så istället att alla människor som är ofrivilligt arbetslösa (och det är ju en hel del även om våra politiker försöker mörka det) fick ta över de jobb som nu stressade småbarnsföräldrar måste tillbaka till fast man inte vill...hade man inte löst en del av problemet då??? Och småbarnsföräldrarna kunde få ta del av de bidrag som helt plötsligt skulle frigöras genom att de arbetslösa får en inkomst
Men vad vet jag - en okunnig småbarnsmamma
// Wicky 8)
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
Ja, tack för lästipset, mycket intressant.
Undrar om det finns någon samhällsekonomisk kalkyl på vad alla dagisinfektioner kostar i form av att föräldrar måste vara hemma för vård av sjukt barn, att de själva blir smittade och måste sjukanmäla sig, etc etc.... Bara där borde ju finnas ett antal miljoner kronor att föra över till potten för vårdnadsbidrag. De pengarna skulle då dessutom göra nytta i form av förebyggande friskvård istället för reparerande sjukvård eftersom det skulle bli betydligt färre sjukdomstillfällen.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
Hur F-N kan man kläcka ur sig något sådant som Andnors sagt?
Då tänker man inte många meter framför näsan.
Jag tycker artikeln var intressant och hoppas att någon gårvidare med tankarna. Undrar vad hon skulle tänka om en sådan som mig som också skulle vilja ha mitt barn hemma, trots att jag inte är speciellt ung...
Skulle det gå att få ihop någon lista härirån som vi skulle kunna skicka till Andnor? Vi är ju rätt många här, men jag tror ju inte att det skulle dúga med bara nicks utan vi skulle nog få skriva ihop en riktig namnlista.
Tankar om det?
/LO
Då tänker man inte många meter framför näsan.
Jag tycker artikeln var intressant och hoppas att någon gårvidare med tankarna. Undrar vad hon skulle tänka om en sådan som mig som också skulle vilja ha mitt barn hemma, trots att jag inte är speciellt ung...
Skulle det gå att få ihop någon lista härirån som vi skulle kunna skicka till Andnor? Vi är ju rätt många här, men jag tror ju inte att det skulle dúga med bara nicks utan vi skulle nog få skriva ihop en riktig namnlista.
Tankar om det?
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag säger bara det: jag älskar Per Kågeson
Det är så j-a SKÖNT att han - någon - många - tar upp den stafettpinne som jag tog upp på 1970-talet och som valsat runt så länge det funnits barn i den s k civiliserade världen. Barn får sin tillhörighet etablerad de första tre åren liksom sin motståndskraft liksom sin högst basala hemhörighet här i världen i "flocken" som omfattar människorna OCH boet. Världen måste få vara liten innan den kan bli stor
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ja, tänk vad UNDERBART det skulle bli om något sådant här kunde gå igenom!!!
Synd bara att min sambo tycker det räcker med 2 barn, jag lär inte ha nytta av det själv om det genomförs.
Men det GÅR att vara hemma länge ändå.
Men mycket beror förstås att min sambo har hög lön...
kram anna
Synd bara att min sambo tycker det räcker med 2 barn, jag lär inte ha nytta av det själv om det genomförs.
Men det GÅR att vara hemma länge ändå.
Men mycket beror förstås att min sambo har hög lön...
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tack för länken! Visst är det skönt att höra att det finns någon som visar på att det finns alternativ till dagens mer eller mindre regelmässa institutionering av våra små från 1-1,5 års ålder och att det BÅDE är bättre för barnen och dess föräldrar OCH samhällsekonomin (att vara en "parasit på samhällsekonomin" är tydligen betydligt mer stötande än att låta andra människor ta hand om sitt eget barn från späd ålder
- har jag märkt på omgivningens reaktioner när man är så udda att man själv vill ta hand som sitt lilla barn)
Ang protestbrev till Andnor så hittade jag den här länken på föreningen Barnens Rätt till Föräldrarnas Tid hemsida: http://www.namninsamling.com/site/get.a ... ldrauppror
Men det skadar ju inte om man knåpar ihop ännu ett protestbrev?
Ang protestbrev till Andnor så hittade jag den här länken på föreningen Barnens Rätt till Föräldrarnas Tid hemsida: http://www.namninsamling.com/site/get.a ... ldrauppror
Men det skadar ju inte om man knåpar ihop ännu ett protestbrev?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Håller med er Wicky och Lena i era argument. Nog kostar det mer än vad det smakar att ha det system som är i dagsläget.
Jag blir så otroligt irriterad
Är det för mycket begärt att de första tre åren räknas som "överhoppningsbara" i alla fall
OM jag nu väljer att vara hemma med mitt barn så ska jag väl inte behöva straffas resten av livet för det - som om man inte gjort något gott alls.
Det är acceptabelt att ta hand om andras barn men inte sina egna.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
det är ju dessutom så att om man vill vara hemma länge så är man ofta ännu mindre poppis hos arbetsgivaren och man kanske inte alls får komma tillbaka till sitt jobb eller blir utmanövrerad eller ngt annat trist som man är rädd för!
Själv är jag mycket glad eftersom vi inom kort ska flytta till USA där min man ska arbeta
och jag ska "bara" ta hand om barnen! I två år!!
Men gissa vad många som undrar vad jag ska göra hela dagarna och hur vi ska göra med barnen (underförstått : det går väl inte att ha dem hemma bara?!)
Själv är jag mycket glad eftersom vi inom kort ska flytta till USA där min man ska arbeta
Men gissa vad många som undrar vad jag ska göra hela dagarna och hur vi ska göra med barnen (underförstått : det går väl inte att ha dem hemma bara?!)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Och inga barn under 3 år på dagis, ja , då hade vi levt i den bästa av världar och vi hade orkat få ordning på den bedrövliga jämställdheten mellan kvinnor och män!Lena skrev: förebyggande friskvård istället för reparerande sjukvård
-
mammajenny
Hej!
Läste också Kågeson i fredags och blev inspirerad och optimistisk
Men det fina i kråkrången är, tycker jag, att han även resonerar kring hur ett ev nytt system med vårdnadsbidrag inte behöver bli en "kvinnofälla, om reglerna föreskriver att pappan måste vara hemma en betydande del av tiden". För som övertygad feminist - vill jag varken att barnen, mamman eller pappan offras! Alla/båda har rätt till den karriärutveckling man önskar OCH ett djupt förhållande till sina barn. Och barnen har inte minst rätt till en djup relation till båda sina föräldrar, om det har lyckan att ha dem båda till hands. Och detta djup tror jag är svårt att nå utan att man tillbringar mycket tid tillsammans i vardagen.
Detta är en stor och viktig diskussion i sig och här ska vi ha barnen i fokus så jag stannar här - ville bara replikera på tidigare inlägg!
Läste också Kågeson i fredags och blev inspirerad och optimistisk
Men det fina i kråkrången är, tycker jag, att han även resonerar kring hur ett ev nytt system med vårdnadsbidrag inte behöver bli en "kvinnofälla, om reglerna föreskriver att pappan måste vara hemma en betydande del av tiden". För som övertygad feminist - vill jag varken att barnen, mamman eller pappan offras! Alla/båda har rätt till den karriärutveckling man önskar OCH ett djupt förhållande till sina barn. Och barnen har inte minst rätt till en djup relation till båda sina föräldrar, om det har lyckan att ha dem båda till hands. Och detta djup tror jag är svårt att nå utan att man tillbringar mycket tid tillsammans i vardagen.
Detta är en stor och viktig diskussion i sig och här ska vi ha barnen i fokus så jag stannar här - ville bara replikera på tidigare inlägg!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Arrghhh! ](*,) Missade det! Skulle ju så gärna velat se det på SVT2 idag!! Antar att det inte går i repris (?) eller går att se på nåt annat sätt...
I morgon skulle visst TV4s Nyhetsmorgon prata om dagisstart! Vet dock inte närmare tid. Men kanske också intressant att se?
I morgon skulle visst TV4s Nyhetsmorgon prata om dagisstart! Vet dock inte närmare tid. Men kanske också intressant att se?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)