15-mån som sover för lite - schemahjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Linné

15-mån som sover för lite - schemahjälp!

Inlägg av Linné »

Hej!

Vi kurade Emil, idag 15 mån, när han var 10 mån. Sedan dess har han alltid somnat glad och nöjd på kvällen och sovit hela nätter.:D Dock har vi nästan från början haft problem med morgnarna plus att han sover för lite per dygn. Redan som nyfödd sov han lite och har aldrig sovit "rekommenderad mängd", men nu känns det alldeles för lite; mellan 12-12,5 h. :(

Vad gäller morgnarna har vi tålmodigt testat det mesta (minst en månad per grej): pangramsa en gång, helt tyst, ramsa flera gånger, väckarklocka. Vi minikurade också, vilket gick jättedåligt. (Han sover i eget rum som är helt mörklagt). Vi har tidigarelagt läggningen successivt från 19.45 till 19.15, men ännu utan resultat. Emil vaknar omkring 5.55 till 6.10 och somnar aldrig om. Han kan ligga nöjd och jollra ca 15 minuter, men sedan är det skrik på hög nivå som gäller. Vi har morgon 6.45, men han får oftast komma upp lite tidigare pga ovanstående. Vi håller hårt på mattiderna: 8, 11, 14, 17 och 19, men dagssömnen har blivit rubbad eftersom han blir så trött på fm. Han somnar oftast i vagnen från dagislämning av storasyster ca 9.30 och sover ca 1 timme. Sedan sover han en gång till på em ca 30 min. Vi vill naturligtvis att han sover endast en gång efter lunch, men han klarar inte att hålla sig vaken. Vad gör vi? Om vi kommer till rätta med dagssömnen kanske morgnarna blir bättre? Hur får vi Emil att sova mer? Tacksam för all hjälp vi kan få!!! :)
Mamma till två älsklingar:
Alice, född mars-04
Emil, född januari-06
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Vi har också en juvel från jan-06. Sen lyckades vi trycka in en lillebror under samma år! Allis sover 12 timmar natt och 1,5 timme på dagen.

Det är nog så att om ni fick ordning på dagen så skulle natten följa. Om jag var du skulle jag ge mig den på att han skulle sova en gång per dag och sedan göra allt! Ofta är de bara trötta just där den gamla luren suttit för att sen piggna till igen. Då är alla trix tillåtna: bus, mutor, bad, nakenfjärt.... vad du nu kan komma på. Promenad i vagn = riktigt svåååårt att hålla sig vaken :wink: Går det att lösa på något annat sätt?

På vilket sätt gick minikuren dåligt :?:

Kram Lua. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Linné :D! Och välkommen hit :D!

Lite morgontrassel är VÄLDIGT vanligt, som du säkert läst härinne, men det får vi förstås se till att komma tillrätta med :wink:.

Jag TROR att du kan ha en anledning till trasslet här:
Emil vaknar omkring 5.55 till 6.10 och somnar aldrig om. Han kan ligga nöjd och jollra ca 15 minuter, men sedan är det skrik på hög nivå som gäller. Vi har morgon 6.45, men han får oftast komma upp lite tidigare pga ovanstående.
Det räcker med att man får skrika sig upp 1 eller 2 gånger, så har man lätt etablerat ett mönster. Arg får man vara - och vågar jag gissa på att det är arg han blir där när det blir "skrik på hög nivå"? Pangramsan ska du servera direkt vid minsta knyst där runt 6-snåret. Och sen ingenting. Är han tyst i 5 minuter och sen startar igen, serverar man ny pangramsa, då man kan åtminstone anta att han kan ha lurat till lite. Ilskenheten lyssnar man inte på. Gör ljud i huset, men meddela I HANDLING att dagen inte börjat ännu. Lättare sagt än gjort, jag vet. En sån minikur på 3-4 dagar skulle jag rekommendera. Du sa att senaste minikuren inte fungerade, men denna gång kan ni få hjälp, råd och peppning :D!

Sen fasta sovtider på dagen också. Råkar han somna i vagnen, klocka honom och väck efter EXAKT 5 MINUTER. Då stör du inget schema utan bjuder bara på en liten extraslurk som faktiskt gör hela skillnaden. Min lilltufsa får fortfarande en 5-minutare varje fm för att hålla ut till efter lunch (sover 12.15-14.15). SÅ kan du lösa hans fm-trötthet. Sen kan jag säga att generellt är det bättre att införa alla förändringar pang bom, rakt av istället för att
tidigarelagt läggningen successivt
Kroppen tillgodogör sig förändringen betydligt lättare och snabbare om man serveras de nya förutsättningarna i ett svep än om förutsättningarna ändrar sig lite vartefter - om du hänger med :wink:.

Återkom gärna om du har fler frågor!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Linné

Inlägg av Linné »

Stort tack för alla bra tips! :D Nu känner jag och min man oss peppade att ta tag i situationen. Vad gäller minikuren, så hade vi läst oss till att göra enligt följande: Natt 1: gå in och göra solfjädern varje gång barnet låter och ramsa när man går ut. Natt 2: göra solfjädern en gång och därefter endast ramsa. Följande nätter: ramsa. Emil blev argare än någonsin och började
t o m vakna flera gånger på kvällen. Det kändes inte som att han var mottaglig alls. Nu ska vi följa de nya råden. Återkommer och berättar hur det går! :)
Alice, född mars-04
Emil, född januari-06
Linné

Inlägg av Linné »

Hej igen!

Nu har det gått några dagar och vi jobbar på med att hjälpa Emil med sömnen. Han har endast sovit en gång efter lunch, mellan 45 min - 1,15 h, vilket är kort, men ändå ett framsteg. :) Han vaknar fortfarande lika tidigt på morgonen, men vi är ihärdiga med ramsandet. Några frågor har vi:

:arrow: Om Emil behöver en 5-minutare på fm, räknar man från det att man har lagt honom eller från att han har somnat :?:

:arrow: Ska vi ramsa på dagen för att försöka få honom att sova längre :?: Har provat det tidigare, men han lyckas ofta bara somna om max en kvart, om han somnar om alls.

:arrow: Hittills har Emil på morgonen tystnat max en minut innan han börjar låta igen. Hur ofta ska vi pangramsa :?: Vi känner inte att Emil tar till sig ramsandet trots att vi är bestämda och min man och jag har samma ramsor som han alltid har hört.

:arrow: Eftersom storasyster ligger i rummet bredvid har vi svårt att göra en massa ljud utanför. Hon vaknar dessutom lätt av ramsandet, vilket drar igång cirkusen med två vakna barn. (Alice är inte kurad) Tips :?:
Alice, född mars-04
Emil, född januari-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Linné :!:
Ska se om jag kan hjälpa dig lite :wink:

:arrow: Du räknar femminutaren från det att han somnar!

:arrow: Ja, använd en dagramsa, du kan helt enkelt ta bort ordet natt i nattramsan, och byta det till dag!

:arrow: Pangramsa direkt när han vaknar, sen räcker det! På natten sover man, då händer ingenting, inte ens ramsor! Tänk så här: när du känner att du skulle vilja störta in till honom DÅ ramsar du!

:arrow: Du behöver inte göra ljud utanför, jag har aldrig gjort så!

Hoppas det var till nån hjälp :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Linné

Inlägg av Linné »

Hej Miar70 och övriga!

HJÄLP! Min man och jag misströstar rejält. Vi har nu gjort den minikur som Ewa rekommenderade, men det har inte blivit bättre. :( De senaste två nätterna har Emil vaknat före kl 5, vilket inte har hänt förut. Inatt låg han och pratade en halvtimme innan han satte igång att skrika högt och det gjorde han sedan utan paus i 1 timme och 20 min! Han somnade sedan om i 35 minuter och vaknade skrikandes. Det känns inte som att han lugnas av ramsandet alls, trots ett bestämt tonfall.

Är det meningen att han ska ligga och skrika för att få till ett omsomnande? Det är ok att han är arg och ilsken, men det skär i hjärtat när han sedan ligger och snyftar i sömnen för då verkar han ju riktigt ledsen. :(

Miar70, vi har tidigare under minst en månads tid försökt med en pangramsa vid första ljud och sedan inget mer, men han fortsätter låta morgon efter morgon.

På dagen sover nu Emil en gång, 1,5 timme.

Vad gör vi åt situationen?
Alice, född mars-04
Emil, född januari-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Linné!

Det verkar som om Emil fastnat i ett tråkigt mönster som måste brytas!
Sur och grinig kan man absolut få vara, men inte ledsen i flera timmar!

I morgon bitti, när han vaknar och går i gång, så serverar du som vanligt en pangramsa - och avvaktar! Blir det samma visa, med gråt som stegras och inte ger med sig, går du in och solfjädrar honom.
Inte prata, ingenting, bara lägger händerna utbrett över ryggen på honom, håller statiskt tills han blir lugn och sömntung - vilket kan ta tid! Men ge dig inte, stå kvar tills han slappnar av, och gå då ut med ramsan!
Och ge dig inte förrän du får ett omsomnande, så att DU får väcka honom, glatt och tjoigt :D
Och följ schemat dagtid, se till att han får vara ute minst två rejäla pass per dag, ordentligt med mat och social delaktighet, och koppla på attityden, så ska ni se att dessa tidiga morgnar snart är ett minne blott!!!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Linné

Inlägg av Linné »

God morgon!

Efter ännu en natt är vi tröttare än någonsin och nya frågor väcks. Emil vaknade 5.20 då vi pangramsade. Han låg sedan och pratade en timme innan han började skrika. Då gick min man in och solfjädrade i 30 min, dvs verkligen kämpade för att hålla honom still till han slappnade av. Emil började skrika direkt när han gick ut och solfjädrade i 30 min till, då han somnade. Då hade han varit igång i 2 timmar! Vi lät honom sova endast 5 minuter, varefter jag gick in och väckte honom glatt. Detta för att vi skulle få väcka honom och slippa att han vaknade med skrik och för att klockan var nästan halv åtta.

Är det så här vi ska göra? Ska vi bortse från hans "vakna-tid" kl 6.45 och få till stånd ett omsomnande, oberoende av vad klockan är? Hur länge ska han då få sova?

Vi är jättetacksamma för all hjälp vi har fått hittills. :) Utan den skulle vi inte orka!

Kram Linné
Alice, född mars-04
Emil, född januari-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Linné skrev: Emil började skrika direkt när han gick ut och solfjädrade i 30 min till, då han somnade.
Godmorgon :!:

Ni ska inte solfjädra tills han somnar - utan bara tills han är lugn och sömntung! Annars är risken stor att han "lär" sig att sömnfjädras till sömns, och det vill vi ju inte :wink:
Ni måste lyssna med öronen, inte med hjärtat, när han skriker! Han får inte skrika er TILL sig, utan ifrån sig!
Solfjädern är ett krisverktyg, som ni ska använda vid absolut kris - inte regelbundet nu!
Vad skönt att ni fick väcka i morse, ialla fall :thumbsup:

Det räcker om han får sova i fem minuter, och ni väcker sedan!

Här är en handlingsplan som jag hittade på sökfunktionen:
Utarbeta en handlingsplan och följ den konsekvent natt efter natt. Ett förslag:
1. Pojken vaknar och är ledsen. (glada ungar stör vi inte)
2. Avvakta in i det längsta och se om han reder ut situationen själv vilket är ett förtroende vi måste ge de små liven.
3. Ramsa. Lyssna av och ramsa därefter. Det där kan ni sen kurningen skulle jag tro.
4. Låt sedan det hela sjunka in en stund.
5. Servera vid behov fler ramsor men akta er för ramsträsket.
6. Hålll sedan på så tills han somnar. För varje natt kommer det att gå fortare och fortare för honom att somna om, tills han till slut inte vaknar alls. När saker och ting börjar sätta sig drar man in på ramsan helt och lämnar över åt barnet att reda ut det hela.

Om nu läget skulle bli ordentligt krisartat så kan ni gå in och lägga till rätta följt av kort solfjäder. Men bara vid totalkris. Ut med ramsan. Påminn vid behov.

Och tänk på när ni ramsar, att ha ORDENTLIGT magstöd, inga viskningar, utan ta i rejält!

Hur var det med väckarklocka? Har ni använt er av sån? Många här har blivit hjälpt av den!

Fråga på om nåt är oklart!
Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "