Alkohol och amning?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
*frieda*

Alkohol och amning?

Inlägg av *frieda* »

Ja hur är det egentligen :?: På systembolagets hemsida står det att läsa att alkoholen har försvunnit ur brösten efter tre timmar:

:arrow: http://www.systembolaget.se/AlkoholHals ... olaget.htm

Men överallt annars så rekommenderas man att avstå helt från alkohol även under amning. Jag hade bestämt för mig att detta var "gamla" ideer och att det inte alls är samma sak (farligt) att dricka ett glas vin när man ammar som det är när man är gravid.

I ärlighetens namn har jag inte lust att vara helnykterist i närmare två år :evil: Jag är vanligen en kontinentaldrinkare som älskar vin till maten och jag har tröttnat på vichyvatten för länge sedan (och alkohofritt går inte att dricka :!: ) Det extra sura är att jag har hamnat i en dispyt med min sambo i frågan, han tycker naturligtvis att jag ska avstå utifrån den information som finns tillgänglig idag... :roll:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

En bekant till mig är sjuksköterska och när vi fick barn sammtidigt sa hon att hon hört från en läkare att endast 7% av alkoholen går över i bröstmjölken, hon är väldigt trovärdig i mina ögon, men det där får man väl själv tolka.

Jag har varit med barn och ammat i 5,5 år och när jag en kväll tar mig en öl gör jag det med gott samvete :wink:

Och ang din sambo så kan väl han också avstå från alkohol undertiden du ammar eller :?: :shock: #-o

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
kattklo

Inlägg av kattklo »

hej!!
Jag kan säga vad amningsmottagningen på SÖS här i sthlm sa till en kompis till mig:
Dom sa att ett glas vin är helt OK. det går inte att mäta nån promille i bröstmjölken efter ett glas vin, det syns ihuvudtaget inte alls!
Och även om det hade varit säg 0.1 promille i bröstmjölken så är ju det svagare än typ filmjölk!
När du är gravid delar bebisen ditt blod, det är något helt annat än att amma.

Rekommendationen om att avstå helt handlar om någonting annat, nämligen att inte dricka sig berusad och missköta sin bebis. Många har ju faktiskt svårt att stanna vid ett glas och därför säger man drick ingenting.
carin73

Inlägg av carin73 »

Och när alkoholen är ur blodet är den också ur bröstmjölken. Hittade en kalkylator på nätet där man kunde räkna ut när man var "nykter" efter en viss mängd intagen alkohol. I mitt fall ville jag ta just ett glas vin till maten vid ett speciellt tillfälle. Konstaterade att jag var nykter någon gång mitt i natten så att morgonamma kändes helt okej.

Hälsn. Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack för svar :D Jo, jag hittade faktiskt själv lite länkar i ämnet som kan vara av intresse:

http://www.systembolaget.se/AlkoholHals ... iditet.htm
http://www.amningshjalpen.se/pdfer/alkohol.pdf
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4795

Alltså kan jag unna mig en halv flaska vin till exempelvis midsommar, med utpumpad BM/tillägg i kylen som nattmacka åt skrutt*n... Känns nice :P
Lottan

Inlägg av Lottan »

hej
angående alkohol amning, så var det ju ett program på tv förra året (kommer tyvärr inte ihåg vad det hette) som tog upp just detta, och de mätte alkoholen i bröstmjölken efter intag av 1glas vin. Alkoholen var knappt mätbar i bröstmjölken för vi måste komma ihåg att det vi dricker bryts ju ner och spjälkas av våra enzymer i mag/tarmkanalen därefter går det till levern för att brytas ner. Den mjölk som bildas, bildas ju inte av enbart den alkohol vi har i blodet, utan när det väl kommer till amning så är den ju ytterligare utspädd med näringsämnen från den mat vi ätit, så rent logiskt känns det väl inte så farligt med ett glas gott rött vin till maten.
Jag njöt, men kände att ett glas räckte verkligen väl, då man inte riktigt var van efter att ha varit helnykterist under graviditeten.
Kan tilläggas att programmet troligen var ett inlägg i debatten om att socialstyrelsen gick in och "bestämde" för mycket, och att de inte riktigt hade belägg för sina rekomendationer.

Men som sagt, jag är ingen forskare och har inget vetenskapligt belägg annat än att jag såg detta på tv (och då är det väl sant) ha ha ha :wink:

Hälsn Lotta
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Drack ett glas vin för några veckor sedan och OJ vad snurrig jag blev. Är inte så orolig att den lilla mängden skulle påverka mjölken. Skulle dock dra mig för att dricka mycket mer om jag vet att jag ska amma inom 2-3 timmar. Känns även fel med alkoholpåverkan och spädbarnsvård, även om barnet sussar sött...

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nja, tanken var ju som sagt mest ett (eller för all del ett halvt) glas vin till maten någon enstaka gång. Alkohol och spädbarnsvård, såsom vi i norr konsumerar alkohol är naturligtvis förkastligt, vin fungerar som måltidsdryck i exempelvis Frankrike. :D

Just nu har jag dock sviktande levervärden (p.g.a. graviditet) så nu ligger tanken på ett glas rött ganska fjärran :roll:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"