hej
angående alkohol amning, så var det ju ett program på tv förra året (kommer tyvärr inte ihåg vad det hette) som tog upp just detta, och de mätte alkoholen i bröstmjölken efter intag av 1glas vin. Alkoholen var knappt mätbar i bröstmjölken för vi måste komma ihåg att det vi dricker bryts ju ner och spjälkas av våra enzymer i mag/tarmkanalen därefter går det till levern för att brytas ner. Den mjölk som bildas, bildas ju inte av enbart den alkohol vi har i blodet, utan när det väl kommer till amning så är den ju ytterligare utspädd med näringsämnen från den mat vi ätit, så rent logiskt känns det väl inte så farligt med ett glas gott rött vin till maten.
Jag njöt, men kände att ett glas räckte verkligen väl, då man inte riktigt var van efter att ha varit helnykterist under graviditeten.
Kan tilläggas att programmet troligen var ett inlägg i debatten om att socialstyrelsen gick in och "bestämde" för mycket, och att de inte riktigt hade belägg för sina rekomendationer.
Men som sagt, jag är ingen forskare och har inget vetenskapligt belägg annat än att jag såg detta på tv (och då är det väl sant) ha ha ha
Hälsn Lotta