Leverpastej??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

indra

Leverpastej??

Inlägg av indra »

Kan man ge leverpastej på mackan till en snart 8månaders?? Eller är det för salt?/ :D indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vet inte, men vi gav det till Vega när hon åt smörgås ( 8-9 mån) Hon älskade (och gör fortfarande) leverpastej.

Vi gav nog tom leverpastejkuber som plockmat i den åldern- eller så var hon lite äldre, kommer inte ihåg :roll:

Någon annan kanske vet bättre :roll:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det är salt i bröd, skinka, skorpor... ja, listan kan göras lång. Och på mitt BVC svarar de att den lilla mängden är ingen fara. Men det räcker med det som man där får i sig. Man ska alltså undvika att själv salta i den maten man lagar. På så sätt så blir den totala mängden mer eller mindre försumbar. Det rådet har jag fått och följt, så mina båda har ätit leverpastej (tösens favorit) sen före 8 mån ålder :).
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Svantemamman

Inlägg av Svantemamman »

Fick också svaret på BVC att leverpastej är ok (liksom normalsaltat smör på smörgås, och div annat med lite salt i eller som äts i liten mängd). Gav leverpastejsmackor från ca 8 månader och det är alltid uppskattat :D
/Karin
Mamma till finaste busfröna födda april 06 och jan 08
duggan

Inlägg av duggan »

Med tanke på att för 4 år sen var barnmaten (köpes) fortfarande saltad så tror jag att man kan ge leverpastej med gott samvete, det gör då jag..centimetervis faktiskt! :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Såhär har jag fått lära mig om salt och bebbar:

:arrow: 0-6 månader: nolltolerans mot salt

:arrow: 6-12 månader: ok med sparsamt saltad mat, dvs leverpastej, bröd, korv osv. Tillsätt dock inte salt/buljong i hemlagad mat.

:arrow: 12 mån-resten av livet :wink: : lättsaltad mat ok!
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej!

Jag klampar in här med en del ifrågasättande, om ni ursäktar 8-[ :wink:

Jag har noterat att det verkar vara vanligt att ge just leverpastej som första pålägg i Sverige. Här i Finland rekommenderas INGEN form av lever till barn under ett år :idea: . Detta är inte främst pga saltet, utan just för att det är lever, och levern är ju ett reningsorgan. Det är i levern alla gifter etc samlas, också hos djuren.
Blir därför lite förvånad över att den här diskussionen enbart handlade om saltmängden i pastejen :o :-k ... Kostrekommendationerna skiljer ju mellan länderna angående annat också, t.ex vanlig mjölk, men lever är ju alltid lever liksom :? . Därför skulle jag personligen aldrig ge lever åt mina barn över huvudtaget, varken före eller efter 1 år.

Ville bara säga detta som en upplysning alltså :D :idea: .

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tror inte det är så mycket lever i vanlig smörgåsleverpastej :? så att det utgör någon hälsofara. Däremot är det socker i leverpastej. :shock: Vi hittade en sort (bredbar) som hette Sportleverpastej, vill jag minnas, som det inte var socker i, det var så vi kom på att det var socker i all den andra leverpastejen vi hittade i affären. Onödigt!
duggan

Inlägg av duggan »

Jo det är helt klart onödigt med socker i pastejen. Men det är ju ett utmärkt pålägg för det är gott (tycker då mina 2) billigt, JÄRN-rikt och lätt att slicka av :wink: Vad kan man annars ha som första pålägg???
indra

Inlägg av indra »

Tack alla för svaren, jag tror vi skall inhandla den hära sportleverpastejen
som Karin skrev om./ :D indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Leverpastej är fortfarande storfavoriten bland alla mina (gamla) barn, men jag gav det faktiskt inte förrän folk hade fyllt ett år.

Messmör och mjukost är andra trevligt kletiga pålägg som blir kvar där man sätter dem, om man säger :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
duggan

Inlägg av duggan »

Anna: Jag undrar om det var av salt-skäl du avstod till 1 år eller fanns det några andra anledningar?
kiki

Inlägg av kiki »

hm, jag fick just idag tips från BVC att ge några matskedar leverpastej till middag tillsammans med potatis och grönsaker. hm
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det går jättebra. Leverpastejen av idag innehåller rätt små mängder lever... :roll: Finns ingen risk för överdosering av a-vitamin alltså. Men man kan se upp med salthalten, kika efter gröna nyckelhålet.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det kändes aningens betryggande att höra, TorpSara :D. Jag gick och grunnade på om jag varit komplett galen som gett det till mina. Det är det enda bredbara pålägget för små mjölkallergiker (om man inte ska tillverka själv) så det har varit rätt uppskattat här :oops: :roll: :wink:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"