Leverpastej??
Leverpastej??
Kan man ge leverpastej på mackan till en snart 8månaders?? Eller är det för salt?/
indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Det är salt i bröd, skinka, skorpor... ja, listan kan göras lång. Och på mitt BVC svarar de att den lilla mängden är ingen fara. Men det räcker med det som man där får i sig. Man ska alltså undvika att själv salta i den maten man lagar. På så sätt så blir den totala mängden mer eller mindre försumbar. Det rådet har jag fått och följt, så mina båda har ätit leverpastej (tösens favorit) sen före 8 mån ålder
.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Svantemamman
-
Gäst
-
Antonias mamma
Hej!
Jag klampar in här med en del ifrågasättande, om ni ursäktar 8-[
Jag har noterat att det verkar vara vanligt att ge just leverpastej som första pålägg i Sverige. Här i Finland rekommenderas INGEN form av lever till barn under ett år
. Detta är inte främst pga saltet, utan just för att det är lever, och levern är ju ett reningsorgan. Det är i levern alla gifter etc samlas, också hos djuren.
Blir därför lite förvånad över att den här diskussionen enbart handlade om saltmängden i pastejen
:-k ... Kostrekommendationerna skiljer ju mellan länderna angående annat också, t.ex vanlig mjölk, men lever är ju alltid lever liksom
. Därför skulle jag personligen aldrig ge lever åt mina barn över huvudtaget, varken före eller efter 1 år.
Ville bara säga detta som en upplysning alltså
.
/Anna
Jag klampar in här med en del ifrågasättande, om ni ursäktar 8-[
Jag har noterat att det verkar vara vanligt att ge just leverpastej som första pålägg i Sverige. Här i Finland rekommenderas INGEN form av lever till barn under ett år
Blir därför lite förvånad över att den här diskussionen enbart handlade om saltmängden i pastejen
Ville bara säga detta som en upplysning alltså
/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
Gäst
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Messmör och mjukost är andra trevligt kletiga pålägg som blir kvar där man sätter dem, om man säger
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hm, jag fick just idag tips från BVC att ge några matskedar leverpastej till middag tillsammans med potatis och grönsaker. hm
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
-
TorpSara
Det kändes aningens betryggande att höra, TorpSara
. Jag gick och grunnade på om jag varit komplett galen som gett det till mina. Det är det enda bredbara pålägget för små mjölkallergiker (om man inte ska tillverka själv) så det har varit rätt uppskattat här
.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06