Tack alla
Anna skrev
Men jag undrar...OM jag nu inte fått Barnaboken i min hand, hade jag förmodligen inte ens vetat om att den fanns!
Då hade jag förmodligen suttit där, när barnen varit små, och fått det inpräntat i mig att det skulle vara så.
Det är ju just därför man är så otroligt tacksam för annars hade man ju inte vetat bättre och därför inte kunnat gjort bättre
Det hade varit massor av saker jag inte vetat och jag hade fått svaren av BVC och av andra att man ska lyssna på barnet och låta det leda

"Barn är jobbiga", "sover inte på nätterna".

Attityden av själklarhet hade saknats

Den sociala delaktigheten hade inte varit stor (jag har själv aldrig behövt hjälpa till och tror verkligen jag hade haft ett bättre självförtroende idag om jag hade kännt mig behövd, att de andra klarar sig sämre utan mig

Rutiner hade funnits då jag är uppfostrad med rutiner och själv gillar rutiner och kontroll men jag hade inte fått dem så bra som det är nu. Hade troligen hållt Alice uppe längre pass åt gången och hon hade blivit gnällig och kinkig utan att jag förstått att hon behövde sömn. Hade inte vetat det totala sömnbehovet.

Jag hade inte skjutit några vargar alls utan troligen tagit upp istället för att lugna på plats.

Jag hade inte gett tillräckligt med mat utan trott att Alice varit mätt efter en första omgång mat.

Jag hade inte haft skratt till gonattet utan troligen suttit vid sängen och sjungit vaggsång och försökt söva på olika sätt

Jag hade inte infört ensamleken som är en underbar start på morgonen både för mig och min lilla tös.

Jag hade inte använt ramsan och övriga verktyg vid sömntrubbel

Jag hade inte fått denna underbara, kärleksfulla bild av spädbarnet och barnet som Anna beskriver så fint och där hon talar om medkänslan för en liten individ som är lika mycket människa som jag om än liten.
När trotsåldern sedan kommer känns det skönt att veta hur jag kan hantera situationer enligt Annas sunda egentligen självklrara råd (när man känner till dem O:) ).
Hela Barnaboken från början till slut är enda lång kärleksförklaring till barnet och det tycker jag är så vackert