Morgonproblem med 1 åring

Ciao

Morgonproblem med 1 åring

Inlägg av Ciao »

Hej!
Vår son kurades vid 4 månaders ålder och har sovit bra på nätterna, 19.00-06.00, sedan många månader tillbaka :lol:. Vi försökte med 12 timmars natt i början men när vi hade försökt med detta i några månader så bestämde vi oss för att 11 timmar fick duga för vår lillprins. Under den senaste veckan vaknar han mellan 04.45- och 05.00 och somnar inte om :( (han somnar dock fint när vi lägger honom klockan 19.00). De första morgnarna ramsade vi glatt när han vaknade, men efter 30 minuter fortsatt skrik så tog vi upp honom (med glada rop som om allting var som det skulle). De senaste två morgnarna så har vi, efter det att vi har ramsat och han fortfarande skriker, gått in och gjort solfjädern. Vi höll kvar ända till dess att han somnade, men på väg ut från rummet så vaknade han och började skrika igen (jag vet att man egentligen inte skall hålla kvar en solfjäder till dess han somnar, men jag tänkte att det kanske var nödvändigt för att bryta detta mönster). Det märks sedan att han är trött när vi har tagit upp honom så jag tror inte att det kan vara så att han känner sig färdigutsövd klockan 05.00.

Hans schema ser ut enligt följande:
06.00 God morgon
06.30 Frukost (välling)
08.30 Extra frukost med pappa (macka och frukt)
09.30-11.00 Sover på balkongen i vagn (vi vagnar till dess att han somnar och sedan sover han i 90 minuter utan uppvak)
11.00 lunch
14.00 mellanmål (välling)
14.30-15.15 sova i vagn
17.00 middag
18.30 kvällsgröt
19.00 God natt med mycket skratt

När han sov 3ggr/dag så hade vi en dagramsa när han sov i sin säng och detta fungerade bra. Vi hade dock svåra problem att få honom att somna när vi införde två sovpass för cirka 3 månader sedan och därför valde vi att vagna honom ute på balkongen till dess han somnade (dvs att vi idag inte har någon dagramsa). Jag vet inte riktigt varför jag skriver om detta också, men jag tänker att med så mycket information som möjligt så kanske någon/några kan ge mig tips om vad som felar och hur vi skall kunna hjälpa vår son att somna om på morgonen.
Kan det vara så att det är dags att införa 1 sovpass per dag (han sover dock som han ska under de 2 sovpass vi har) :?:
Han har precis börjat gå utan stöd och kan det vara den nya ansträngningen som gör att han sover mindre bra :?:

Hoppas jag kan få lite hjälp med detta så att vi alla i familjen får den sömn vi behöver.
Tack på förhand :)
Mamma till lilla Mio f. i februari 2006
kattklo

Inlägg av kattklo »

Kanske har du lösningen just i vagningen som du "skämmer bort" honom med på dagen?
Varför skulle han inte få handfast hjälp att somna på morgonkvisten om han får det på långluren??

Hur somnar han på sin eftermiddagslur?
Om du bara lägger ner honom i vagnen, hur gör du då? På mage? Spänner du fast honom? Anledningen att jag frågar är att vår tjej som är flera månader yngre redan är för stor för att ligga bekvämt i vagnen en längre stund än 30-45 minuter. Och hon kan inte böka runt tillräckligt för att kunna somna själv i vagnen. Somnar hon i vagnen är det när vi promenerar. När vagnen står still vill hon klättra ur den och hatar att spännas fast.
Alltså vi måste ha vår långlur i spjälisen.

Jag tycker ditt schema ser bra ut och min lekmannateori är alltså att morgonstrulet beror på bristen på förtroende för att han kan somna själv.
(Hängde du med?? :lol: :lol: :lol: )
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej och tack för dina tankar :D
Jag förstår precis vad du menar. Min sambo har tänkt lika dant (dvs att han pga att vi vagnar honom till sömns på dagarna så klarar han inte av att somna om själv på morgonen). Jag tycker dock att det då är lite konstigt att han klarar av att somna själv när vi lägger honom för natten klockan 19.00 :-s, men det kanske fungerar så. På din fråga så gör vi samma sak på eftermiddagsluren - vi vagnar till dess han somnar. Eftersom han är liten för att vara drygt ett år, 74 cm lång och ca 9 kg, så sover han fortfarande på mage i vagnen. Om det är detta som är dilemmat så undrar jag vad som då är bäst att göra:
:arrow: att lära honom somna själv i vagnen (hur får man i sådana fall honom att inte ramla ur - känns ju lite väl häftigt att ha en fastspänd och eventuellt skrikande pojke i vagnen till dess han har lärt sig) :?:
:arrow: att börja lägga honom i spjälsängen på dagarna och införa en dagramsa som vi tidigare hade :?:
:arrow: att fortsätta med att ramsa när han vaknar upp på morgnarna och vid behov använda solfjädern (som än inte har fungerat) :?:
:arrow: eller kan det vara så att det är dags för ett sovpass :?:

Många frågor blev det, men jag vet ju av tidigare erferehet att det finns många kloka föräldrar på detta forum :wink:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Kanske är det dax för bara en lur. Det vet inte jag. Men det är mycket möjligt att han sover bättre på längre vakentid före nattinatti.
Vare sig en eller två sovpass om dan, jag tror att det är dax att ni återinför dagramsan, ja!

Att han somnar själv på kvällen är nog så enkelt som att han inte har något alternativ då! Att ni är säkra på vad ni gör och har den självklara attityden.
Däremot tyder din buffningsession på- när han vaknade så fort du slutade- att han lärt sig att du ska vagna honom till sömns och gärna längre ändå. :wink:

Vi har karla i spjälsäng på långlur just för att det inte går att spänna fast henne i vaket tillstånd i vagnen och ofastspänd klättrar hon ur.
När hon fortfarande sov eftermiddagslur (Nu har hon morgon+långlur) tog hon den i vagnen, i rörelse, när jag gick ut med hunden på eftermiddagen. På så sätt behövde jag inte stanna inne, som det kändes då, jämt.

Kanske dax för en minukur på morgonen? Men först alltså, lär honom somna själv på dagen, då kanske morgonen ger sig.
Tycker å tror jag!!

Kram kattklo
Lua

Inlägg av Lua »

Hallå :!:

Jag tror att det är dags för en lur. Det första tecknet på att det är dags att se över schemat brukar vara tidiga morgnar.

Men sen är det också dags att strama upp saker och ting kring sovandet :wink: Det är ju skillnad på att somna in efter en hel dags arbete och att somna om när man sovit x antal timmar. Sluta söva honom! Varför gör ni det? Och det är klart att ramsan inte tar när ni sedan går in. Det desarmerar ramsan som helt mister sin betydelse. Ni försöker lära lilleman klockan men flyttar då och då om visarna. Inte så schysst! Det är dags för en minikur, tycker jag! Sätt ramsan en gång för alla, med bekräftelse och allt och ifrågasätt sedan inte sömnen mera! Jag skulle inte solfjädra utan bara lägga tillrätta och gå ut med ramsan.

Är det viktigt för er att han sover ute :?: Annars kan det vara läge att börja lägga honom inne när ni nu ändå förändrar. Om han ska sova ute på altanen så kan ni använda sele och vagna till lugn, och sedan ramsa från vagnen. Sedan är det ju som vid själva kurandet superviktigt att BACKA! Han kommer inte själv att säga: Idag klarar jag mig utan vagning, tack så mycket! Ni måste backa och göra mindre och mindre för att han ska kunna göra mer och mer själv!

Kram Lua. :heart:

Kram Lua.
Ciao

Inlägg av Ciao »

Tack Lua och Kattklo :!:

Ni båda säger det jag egentligen inte vill höra, men det jag vet att jag måste göra :cry: Att gå igenom en kurning till känns inte så roligt och jag måste få med mig min sambo eftersom det är han som är hemma heltid.
Jag får också fundera på om vi skall dagkura honom i vagnen eller i sängen :?:
Jag kan tänka mig att det kanske är bättre i sängen då han snart är för stor för att ligga på mage i vagnen.
Det jag också funderar på är om vi skall ha kvar två sovpass om vi dagkurar honom för att se om morgnarna blir bättre bara av att han lär sig att somna själv eller om vi samtidigt ska ändra om schemat till ett sovpass :?:

Lua - du har ju helt rätt när du skriver att det inte är så konstigt att han klarar av att somna själv klockan 19.00 då han har varit vaken och aktiv en hel dag. Han får ju faktiskt hjälp minst 2 gånger per dag (jag skriver minst eftersom han ibland vaknar för tidigt under det långa sovpasset så att vi måste vagna honom till sömns igen) att somna in, men bara somnar på egen hand 1 gång per dag.

När han sov 3 pass om dagen så sov han två pass i sängen (somnade direkt på dagramsan) och ett längre pass i barnvagnen medan jag var ute och gick. Nu när jag tänker tillbaka så ångrar jag mig väldigt mycket att vi inte fortsatte att ha honom i spjälsängen och forsatte med dagramsan när vi övergick till 2 sovpass per dag. Hade vi gjort så kanske vi inte hade haft detta problem idag.

Eftersom hans sömn har fungerat så bra de senaste månaderna så gör det så ont i hjärtat när jag hör honom skrika i sängen (det var ju så länge sedan han lät så olycklig). Jag vet att när vi väl har lagt upp en plan för genomförandet så måste också den rätta attityden finnas där.

Jag antar att vi måste köra hela kuren med bekräftelseramsa och allt eftersom han inte har fått somna in till någon dagramsa de senaste månaderna :?:

Nu har jag beklagat mig tillräckligt och är i stort behov av pepp och gärna förslag på upplägg.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Nu kommer jag också inklampande och blandar mig i... :shock: :lol: Vill bara bekräfta det som sagts tidigare: du ska absolut ändra till bara en daglur. Jag personligen tror att hela lösningen ligger där. Oberoende av om ni kurar eller inte ska ni ändra till bara en lur :!: Från och med ett år behöver de sällan två daglurar. En del småfolk är funtade så att de inte klarar av alltför många insomningar per dygn.

Angående vagnen vill jag berätta om hur vi har det här hos oss. Saga fyller två år i maj och är lång för sin ålder. Hon har ALLTID sovit sina daglurar ute i liggvagn :shock: :!: Hon kurar ihop sig där under suffletten och sussar som en liten gris - måste alltid väckas efter två timmar och vaknar aldrig mitt i. Fastspänd med sele är hon förstås. Jag lyfter ut hela liggsatsen med henne fastspänd däri, ramsar och går in. Ibland sitter hon och filosoferar i en timme :shock: , ibland somnar hon på stört. Men vagnen är hennes bästa vän.

Detta är alltså olika från barn till barn. Jag kommer att göra allt för att fortsätta ha henne ute så länge det bara går. När vagnen verkligen är alldeles på tok för liten får jag väl lyfta ut resesängen... Inget söver så gott som frisk luft!

Återkom gärna med rapport :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Ciao

Inlägg av Ciao »

Tack Sagalinda för ditt svar :D

Ja, vi känner det samma när det gäller sovandet på balkongen i vagn. Du säger att din dotter har på sig en sele när hon ska sova i vagnen, men att hon samtidigt kan sitta upp. Hur fungerar det :?: Vår sele sitter fastspänd i vagnen och när man fäller ner ryggstödet till liggande läge så måste barnet ligga ner om selen är på.

Jag har också en annan fundering. När vi lägger vår son för natten så ramsar vi och när det är klart så sätter vi på en skiva med 8 musikstycken av Mozart. Jag kommer inte exakt ihåg varför vi började med detta, men vi har haft det så sedan minst 6 månader tillbaka. När han vaknar upp för tidigt på morgonen så kanske det inte räcker med att ramsa (vi skall inte mer köra någon sovfjäder, ramsan måste räcka) utan vi kanske också måste sätta på skivan :?:

Gällande en daglur så skall jag prata med min sambo och höra hur vi skall göra (det är han som är hemma heltid). Det han säger är att lillprinsen är trött efter 3 1/2 timme efter uppvak och om vi bara skall ha ett sovpass så måste han klara sig uppe i 5 1/2 timmar. Är det vanligt att tidiga uppvak på morgonen är ett tecken på att det är dags att ändra antal sovlurar på dagen :?: Jag tycker att det också borde visa sig genom att han inte är trött då det är dags att sova, men det kanske finns många som har samma erfarenhet :?:

Tack för all hjälp och jag önskar ännu fler tips och tankar om det finns :D

Kram på er alla hjälpsamma föräldrar :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Ciao! :D

:arrow: Jag antar att Sagalinda menar en sådan sele som man köper separat till vagnen, och som även kan användas i exempelvis barnmatsol osv. Finns i barnaffärerna :!: En sådan kan man sitta upp i även om ryggstödet är fällt, men jag tycker den är lite krånglig med femtielva remmar och knäppen. Men det kanske är ett alternativ :D .

Jag tror inte att det är så krångligt att komma tillrätta med lillemans tidiga morgnar :wink: . Såhär:

:arrow: Ändra till en lur. Han fixar att hålla sig vaken, man får vara beredd med tjo och tjim och något spännande (tvättstugan?) vid den gamla sovtiden. Krisar det, så ge en 5-minutare, men låt den INTE bli 20 minuter :!:

:arrow: Hur är det bäst för er - att lilleman sover i vagn eller inne? Var verkar det skönast för lilleman, var slipper ni småvargarna? Välj det alternativet, och var konsekvent! När luren sitter, behöver man inte vara lika konsekvent med plats för luren (däremot tiden såklart). Vagna inte till sömns :!: Vagna helst inte alls, det är ju faktiskt en anledning för er att välja spjälisen för dagluren - då KAN ni inte vagna :wink:

:arrow: Ett tag (några veckor till och med) kan det vara rätt sömnigt på kvällskulan när man ändrat till en lur. DÅ kan du lägga en stund tidigare (upp till 30 minuter).

:arrow: Satsa på en pangramsa vid uppvak i vargtimmen. En rejäl, hurtig, trygg ramsa x 4 (eller 6). Och sedan avvakta. Som kattklo skriver, så måste ni lita på att han kan sköta sin sömn själv om han har förutsättningarna. Det verkar som att ni har desarmerat ramsan på senaste tiden genom att gå in efter ramsan. Ajabaja. Då släpper ni in varg :shock: :!:

Om du vet med dig att ni har ramsan som verktyg, att "den tar", så ska du inte behöva minikura. Då bör det räcka med konsekvens på morgnarna (och dagarna).

Om du däremot vet med dig att ramsan inte tar, så minikura morgnarna 3 nätter. Se då till att få sista ordet, dvs pangramsa, avvakta tills det tystnar, och bekräftelseramsa en mjuk ramsa. Han kanske blir förbannad då igen (du stör med din ramsa), men du vill ha sista ordet för att lära honom att ramsan betyder sova vidare... Så det är en investering för framtiden :wink: . Du ska alltså inte göra en kur med buffar och solfjädrar, utan en rams-kur. När du märker att ramsan tar, antagligen redan andra natten, så struntar du i att bekräftelseramsa när han tystnat, utan bakar ihop den med vanlig ramsan. Dvs går ner mjukt i sista versen. Är du med hur jag menar? Fråga annars :!:

Han ska fortfarande inte vara olyckligt ledsen på morgonen, utan är det så att han är ledsen och du verkligen känner för att gå in till honom, då är det dags för en ny ramsa. Inte gå in :!:

Det är mitt råd. Återkom gärna med funderingar och frågor! Vi ger oss inte förrän lilleman sover gott, men det är ju du/ni som måste göra jobbet :wink: :D
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Fenomenalt JennyH!

Ville bara bekräfta att det är just en sådan sele som JennyH skrev om som vi har. En som man köper separat och som även kan användas i matstolen. Först sätter jag på den på Saga och knäpper fast i ryggen. Så läggr jag henne i vagnen och knäpper fast den på varsin sida. Tre knäppen alltså - inte så farligt krångligt :wink: Sedan kan Saga sitta upp och svänga sig i vilken ställning hon vill. Men inte stå upp och inte ramla ur. På så sätt får hon möjlighet att röra sig lite och boa omkring i sitt trånga bo :lol: Hon kan själv vika ner suffletten också... Och dra upp den igen, vilket hon ofta gör när hon ska somna.

Och ja Ciao, det är vanligt att tidiga uppvak tyder på att schemat måste ses över. Betänk att lilleman inte kommer att vara lika trött bara han får sova tills det är morgon! Och musiken på morgonkvisten kan ni ha som triumfkort vid kris, inte som en självklar vana.

Tror inte jag behöver säga så mycket mer, skickliga JennyH sade allt i ett nötskal :D
Ciao

Inlägg av Ciao »

Jag kan bara tacka och bocka :lol: :lol: :lol:

Ikväll kommer jag och min sambo prata ihop oss om ett nytt schema, när det skall införas och var lillprinsen ska sova sin daglur.
Denna natt vaknade sonen 04.35 (den tidigaste morgonen denna vecka). Jag sprang fort upp och levererade en glad och hurtig ramsa X 4. Han ställde sedan i perioder en massa frågor ända fram till strax före 06.00, då han somnade. Han frågade inte hela tiden utan det fanns kortare och längre uppehåll och han lät aldrig riktigt olycklig. Jag lät han sova till 06.15 och gick sedan in med tjo och tjim och väckte honom. Han var sedan på strålande humör under tiden jag gjorde mig iordning inför jobbet :D .
Jag tänker så här. Jag tror att ramsan tar (trots att han ibland inte somnar om på den) om jag gör som JennyH så tydligt beskrev för mig, men skulle det visa sig att den inte gör det efter ca 5 dagar så får vi göra en minikur med bekräftelseramsa så att ramsan får sista ordet.
Känner mig laddad och peppad tack vare allas engagemang.

Jag återkommer lite senare med information om hur det har gått.

Tack än en gång för all hjälp :heart: (Mio tackar också, äntligen ska han få sova så gott igen)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra handlat inatt!

Jag tycker planen låter bra, att ge det 5 dagar av konsekvens på morgonkulan. Man behöver inte somna om på ramsan för att säga att "den tar", men man ska lyssna på den och förstå att det fortfarande är natt. Det är ju inte alltid man kan somna om på beställning :roll: .

Se bara till att under dessa dagar inte förstöra ramsans innebörd - att det är lugnt och tryggt att sova vidare. Man förstör genom att gå in efter en ramseomgång (även om det är efter 20 minuter). Om man verkligen känner att man vill gå in, så ge en ny ramsa istället. Detta är VIKTIGT!

Och så glöm inte massor av utevistelse i solen och massor av skratt innan både gonattet och dagsluren :!:

Suverän attityd!!
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej igen!
I måndags så började vi med det nya schemat, 19.00-06.30 sova natt och 11.30-13.30 sova på dagen. Min sambo som är den som är hemma om dagarna säger att lillprinsen sover bra under dagluren, men att han är väldigt trött på förmiddagen. Han vaknar fortfarande kl. 05.00 på morgonen och somnar än så länge inte om på ramsan :cry: . Jag tycker det är svårt att veta om/när jag skall ge honom en ramsa till efter den första som han får direkt vid uppvak. Jag vet att jag ska ramsa om han låter olycklig, men om sanningen skall fram så tycker jag att han låter olycklig väldigt ofta. I morse ramsade jag för andra gången efter det att han hade varit vaken och ställt många frågor i en timma. Han lät då inte olycklig på ett "högt" sätt, dvs han skrek inte högt, utan han lät väldigt ledsen. Han hade gråt i halsen och ropade mamma. Han lät ännu mer ledsen efter det att jag hade ramsat och somnade inte om. 06.30 tog jag upp honom under de få sekunder han var tyst i rummet. I morse var första gången jag ramsade två gånger (har de senaste nätterna bara ramsat vid uppvak) och känner mig nu orolig för att jag ramsar för sällan. Ibland känns det som om jag låter min son ligga olycklig och övergiven i sin säng i 90 minuter.
:arrow: Kan min son fara illa av detta :?:
Jag skall tillägga att dessa tidiga morgnar har pågått i ca 2 veckor, men att schemaändringen inte gjordes förrän i måndags.

Jag vet att det inte hjälper att klaga och tycka synd om sig själv, men just nu känns det väldigt jobbigt och någonstans så förstår jag att det "bara" är att fortsätta. Jag känner ändå för att skriva detta i förhoppning om att få ytterligare pepp.
:arrow: Har någon annan suttit i samma situation :?:

Tack AW :heart: för att du har hjälpt oss att få hela familjen att sova om nätterna (att prinsen vaknar för tidigt just nu är forhoppningsvis bara tillfälligt)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Läs denna tråd, här finns i princip allt som kan sägas om tidiga morgnar...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Hoppas ni hittar något som fungerar för er!
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej Sagalinda och tack för tråden :D !

I natt vaknade sonen 05.00 igen. Jag ramsade vid uppvak (en mycket glad sådan) och under den första timmen gnällde han stundtals och ibland var han tyst (vet inte om han då sov, försökte somna eller bara vilade). Vid 06.00 gick jag upp och duschade och då hördes lite högre skrik från hans säng. Klockan 06.30 gick jag in glad och sjungandes och plockade upp honom. Behövde inte ramsa mer än vid uppvak då han aldrig lät ledsen. Hans inre klocka verkar ha fastnat på 05.00. Med tålamod och rätt attityd så hoppas jag på att klockan flyttas fram. Innan vi ändrade från 2 daglurar till 1 så var det morgon för honom 06.00, men jag hoppas att han kommer kunna sova till 06.30 (fungerar bäst så med mina morgonrutiner). Om det visar sig på sikt att pojken är en 11 timmarssovare så är det självklart helt OK för mig (06.00 är mycket bättre än 05.00).
I tråden jag läste så gavs det bland annat förslag om att använda en väckarklocka. Någon med erfarenhet av detta :?: Någon skrev också att man kunde ramsa en bekräftelseramsa då han tystnar vid läggningen för att få ramsan att ta vid de tidiga uppvaken. Är det att rekommendera i vårt fall :?: Det barnet hade problem med att somna in på kvällen utan gråt, men det problemet har inte vår son.

Jag skriver nog imorgon igen och rapporterar om natten :D

Tack än en gång för det stöd och den hjälp jag får av er på forumet :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"