Hade en tråd på säkra sovare forumet (gosedjur i sängen) - men detta hör mera under barnafostran eftersom experterna där tror att det beror på förtots.
Alltså Adam vill ha med sig ett gosedjur i sängen, han har två favoriter men numera vill han också ha en specifik sak till i sängen då han skall sova. Det kan vara vilken leksak som helst men det verkar som om han varje kväll vet vilken sak han vill ha. Han pekar och tar jag fel säger han den andra osv.. tills jag kommer på vilken sak det är han vill ha. Då han fått den är han nöjd, lägger huvuet på kudden, tummen i munnen och somnar efter en stund. Ifall det är förtros och han ifrågasätter vad som är ok och vad som inte är det vill jag ju kunna ge svar. Så tror ni att han är för liten för att förstå det som står i BB om nallen, då pappan säger att då får du inte ha nallen?
Anna skriver i den klistrade tråden om förtros:
Tror ni att det är bättre i detta läget?annawahlgren skrev: Men mamma och världen säger NEJ ibland, och hur nödvändigt det än kan bli av och till just i förtrotsåldern (som dock är kort - bara ca två månader, om man sköter den väl) och det har lärt honom 1. att han inte gillar mamma/världen, när hon/den säger NEJ (eftersom han gladeligen blandar ihop sak och person), 2. att han kan säga NEJ själv. I både handling och ord, numera.
Tacksam för svar!
Kram