daglur från vagn till säng?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
anna77

daglur från vagn till säng?

Inlägg av anna77 »

Hej alla,
börjar fundera på om min dotter börjar bi för stor för att sova bekvämt i vagnen. Hon är snart 1,5 år gammal och har hitills snusat gott i sin vagn och fått väckas på dagarna. Men nu har hon börjat vakna till ofta, när det är trekvart, halvtimme kvar och hon inte är utsövd. Jag anar att det kan vara vagnens fel. Min fråga är om en dagkur är likadan som nattkur? Kan den bli lika tuff? Ramsa, ut och solfjäder i början typ? Känner mig lite nervös att ändra våra rutiner, nätterna sitter så fint. Men de störs väl inte om det tar ett tag att få in dagen bra? Eller?
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Mota vargarna så går det bra! :wink: :thumbsup:

Vi slutade kämpa med vagnen redan vid 8½ månad, eftersom hon aldrig sov tiden ut i den.
Mitt tips är att köra en liten dagkur i sängen. Personligen skulle jag alltså "tillåta" buffing i början på dagen då med andra ord. Så gjorde vi och för första gången på månader sov hon tiden ut. Några dagar senare somnade hon också själv utan problem i sängen på dagsluren.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
anna77

Inlägg av anna77 »

Det var ju ett tag sen jag läste på om kurning, närmasre bestämt snart 9 mån sen. Ska jag läsa på igen? Eller räcker det att med självklarhet "kopiera" kvällsrutinerna, eller är det annorlunda på dan? Öppna fönster, byta om eller klä lättare, skratt till sovagott, lägga ner och buffa med ny dagramsa? Men om jag minns rätt så buffar man bara för att få barnet lugnt och mottagligt, och det kommer hon bli ögonblickligen, så länge jag står kvar dvs...ska jag buffa typ gånger 4 och sen gå ut med ramsa, lyssna in hur arg (om arg) hon blir, och gå in igen? Känner mig lite ringrostig... men det är nog dags snart.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:

Gör du en minidagkur, dvs tillåt buffning första dagen vid ledsnad, och ramsa dig ut innan hon hinner somna. Andra dagen ska ramsan ta över, och du kan solfjädra vid kris.
Skratt till godnatt, inte kolsvart som på natten, svalt och skönt och en stor skopa attityd :D
Berätta gärna hur det går :!:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna77

Inlägg av anna77 »

Jag kan inte tro att det är sant! Först grät hon då hon inte förstod varför jag inte la henne i vagnen, men efter någon sekunds buffning låg hon stilla och njöt. Jag buffade i ngn minut tills ögonen började blinka ofta, sa ramsa gick ut...och hon låg stilla kvar och somnade! Kan det vara så lätt? Får se hur det går imorgon...men tack för alla råd!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jo, anna77, det kan vara så lätt - om man inte tvekar och har rätt attityd, vilet du verkade ha :!:
Säkert kommer dagar då hon kommer att "fråga" mer, men darra då inte på manscetten!
Bra jobbat :thumbsup:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna77

Inlägg av anna77 »

Ehhh....kanske inte så oväntat bakslag...
Jag min klant räknar med att lillan vaknar rätt tid på morgonen (halv7), men igår försov hon sig en hel timme, och jag med me andra ord...tyvärr sitter ju inte dagluren lika bra när man får gissa sig till när barnet blir trött och de vanliga helgjutna tiderna gungar. Följden blev att jag fjompade mig och buffade även igår. Och inatt för första gången på lääänge busade nattsömnen. Hjälp tänkte jag, har det störts nu av dagkuren? Eller bara ett sammanträffande? Lite ur balans idag är hon och jag min fjomp (igen) buffar idag igen!!!
Snark. Jag vet ju att jag gör oss en björntjänst. Det kallas för buffningsträsket eller hur? Nu har jag bestämt mig för att ställa klockan för att inte överraskas av försovningar, odla attityd och bara ge ramsa. Jag medger att jag varit lite slapp förut med morgontider då hon vaknat inom en halvtimmes marginal och alltid somnat gott med mysig vagning (inte rätta stilen alltså). Jag kan tänka mig att det är känsligare med tiderna när man ska somna helt på egen hand på dagen? Buffningsträsket hamnade jag aldrig i när vi nattkurade. På något konstigt vis är jag mesigare nu och tänker att "lite buffning kan ju inte skada, nattsömnen sitter ju så fint, och på dagen är det ju inte lika jobbigt att buffa lite"...
Ajabaja på mamman! :oops: :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det :?: Är ni på banan igen :?:
/Mia
anna77

Inlägg av anna77 »

Tog mig i kragen tack o lov. Slutbuffat här idag och jag förberedde mig på lika tufft som det var igår (40 min gråt, gick in ca 3 gånger med solfjäder, tillslut 4 gånger buff och ut), men flickan var tyst på en gång. Det är något magiskt med "attityden" måste jag säga. Det handlar verkligen om att bestämma sig för att det här är något vi kan och som det inte behövs krånglas till. Men jag vet att det kommer bakslag, men jag ska försöka hålla mig i schack. På nattkuren löjlade jag mig ALDRIG efter första natten med buffning. Undra om det är fler än jag som tycker att det är svårare att hålla sig till "reglerna" vid dagkur?
Tack för uppmuntran o råd!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, nu har det gått ett tag... Hur funkar det för er :?: Hoppas allt är bra, berätta gärna :D

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "