Tips om dagslurarna!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
smilex3

Tips om dagslurarna!?

Inlägg av smilex3 »

Hej!
Vi har fungerande nätter sedan några veckor. Under kurtiden samt en period efteråt har vi låtit vår flicka sova ute i vagnen vilket varit enklast. Sedan några dagar har vi beslutat att börja med att sova inne under dagslurarna. Problemet är att hon trots tydligt tillrättaläggande och ramsande på väg ut inte kommer till ro förren efter 45 min till en timme (gäller fmluren). Förmiddagsluren fungerar detta någolunda eftersom hon då sovit 2 timmar ute och nu fått i alla fall minst en timme inne innan vi fått väcka henne (10-12). Em-luren skall ske kl 15-15.30. Trots att vi lagt en kvart innan tre så har hon inte hunnit somna när halvtimmen passerat samt marginalkvarten med råge.... Vi har tagit upp och sedan har hon fått sova fem min i bilen..... Kvällarna har blivit jobbiga för henne då hon är trött. Vet att vårt schema ger 14.5 h vilket är lite mer än en snart 10 månaders behöver men det fungerade bra i vagnen ute samt det har ju aldrig blivit mer än högst 1.5 på förmiddagen inne pga att hon ej somnar. Vad kan vi göra ytterligare??? Hon är inte ledsen. Blev frågan rörig?
Dotter f?dd april 2004.
Kur p?b?rjad i mitten av jan 2005
smilex3

Inlägg av smilex3 »

Hm, vi tänker och tänker men lyckas inte klura ut hur vi ska gå vidare. Ska vi återgå till vagnen ute vid emluren eller ska vi hålla ut? Nån som känner igen sig?
Dotter f?dd april 2004.
ariparis mamma

Inlägg av ariparis mamma »

:) Hum, jag funderar...
Om ni har bestämt er för att hon ska sova inne, så är det ju så det ska vara, så kör på det :!:

Vad tror ni om att ge henne en kortare lur på fm, och en längre på em?
Vad jag har förstått och enligt egen erfarenhet så kan dagarna strula en stund då den lilla känner sig utsövd. Håll ut, var tydliga och låt den lilla sköta sig själv.

Ordentligt mörklagt rum kan vara ett tips :D

//Lotta
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn ;-). Arian shn-kurad vid 9 m?n, Joar standardmodellad.
smilex3

Inlägg av smilex3 »

Tack för svaret. En fråga bara, mörklagt rum? Vi har trott att det är viktigt att skilja på dag och natt och har därför ganska ljust. Har ni lika mörkt på dagen? Vår tjej har sedan hon föddes varit tröttast på morgonen och sedan mitt på dagen. När vi hade tre lurar så sov hon sin långa 11.30-13.30. Sedan just före jul har hon haft två och det har funkat bra med 10-12 och 15-15.30. Förvisso så sov hon aldrig en hel natt utan vaknade minst 5-10 ggr (en bra natt) så hon kanske behövde mer på morgonen då? Blir lite osäker på våra tider men samtidigt så när hon väl somnat på fm så sover hon till dess vi tvingas väcka henne 12.00. Den sena luren har hon ej somnat än på så jag vet inte... Tacksam för att få ideer eller synpunkter. Vår dag ser ut så här;
7.00 Vi har fått väcka den senaste veckan. Välling.
9.00 Gröt
10.00 Sova
12.00 Väckning...och sedan lunch
14.00 Frukt
15-15.30 Sova
16 Middag
18.15 Gröt
19 Godnatt

Tack
Dotter f?dd april 2004.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen!
Håll fast vid era tider och lokalen för respektive sovningar tills allt sitter, det tycker jag. Har läst i flera trådar att folk lyckats sedan dom börjat märklägga ordentlig, mörk gardin inne eller mörkläggningstyg över vagnen ute. Din lilla älskling skiljer ju redan på natt och dag nu, inte sant? Det går inte över förrän ni passerar några datumgränser! Testa mörkrets undergörande verkan du!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
ariparis mamma

Inlägg av ariparis mamma »

Hej igen! :D

Säger som mammamy, kör på ert schema m långlur på fm.
Ang em-lur, bra sovtider är ju 5,20,45 min etc.
Mörklagt rum gör skillnad, funkade bra på våran lille kille!

Ha det gott!!
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn ;-). Arian shn-kurad vid 9 m?n, Joar standardmodellad.
smilex3

Tips?

Inlägg av smilex3 »

Hej!
Nu har det gått några veckor till och vi har fortsatt med att ha fungerande nätter och trassliga daglurar. Känner att jag skulle vara tacksam om någon hade lust att bolla lite tankar med mig. Vi har ändrat schemat lite för att passa hennes ålder bättre och det ser ut enl följande;

7.00 Morgon och välling
8.oo Smörgås tillsammans med oss vid frukost
10.00 -11.30 Vila (har minskat 30 min)
11.40 Lunch
14 Frukt
15.00-15.45 Vila (har lagt till 15 min pga att det verkar vara bättre tid samt hon får mer tid att hinna somna...)
16.00 Middag
19.00 Natt

Nattinsomningen sker på ca 15 min av småprat mellan henne och nallarna vilket känns OK. Vid första vilan tar insomnadet 15-30 min samt hon kan "klaga" lite, dock sällan så att vi behöver svara henne. Hon vaknar sedan alltid efter 30 min. Jag har provat både pangramsa och mjukramsa. Någon gång har det funkat med en mjuk ramsa för att hon skall kunna somna om men vaknar dock efter 30 min igen och det är samma sak. Varje gång vaknar hon ledsen. När hon sedan vaknar vid tidens slut är hon alltid också ledsen. Vi har fått ramsa henne lugn för att kunna ta upp henne. Vad gör vi för galet tro? Eftermiddagsluren kan tyvärr gå helt förlorad då hon ofta inte hinner somna. Om hon somnar vaknar hon oftast ledsen efter en stund.

Har vi tänkt galet med schemat? Gör vi något fel i övrigt? Hon ligger på mage, skrattar, tillrättaläggs, solfjädras och ramsas i säng och sover numer mörkt även på dagen. Vi skulle så gärna vilja kunna hjälpa henne att sova den tid hon behöver samt få vara glad när hon vaknar vilket hon oftast är på morgonen.

Nån som känner igen sig eller har något tips?
Mvh
Dotter f?dd april 2004.
smilex3

Inlägg av smilex3 »

Glömde att hon får ju givetvis sitt kvällsmål oxå vid 18.30. Numer är det välling....
Dotter f?dd april 2004.
smilex3

Inlägg av smilex3 »

Inga svar??
Dotter f?dd april 2004.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag har inget svar. På det du skriver låter det som om du gör rätt.
Har du rätt atttyd? Är du fortfarande HELT SÄKER på att hon ska sova på eftermiddagen?

En annan tanke är att det är långt mellan lurarna. Jag trodde att jag skulle kunna lägga eftermiddagsluren så sent som 15 nu när hon sover 11.30-12, men hon var för trött för att somna då, så nu ligger den 14.30.

Om du vill så pröva i en veckas tid att ha den senare luren kl 14. Då kanske hon inte är för trött för att somna.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
smilex3

Inlägg av smilex3 »

Har aldrig tänkt så men ska tänka en stund på det. Kanske nått att prova. Tack!
Dotter f?dd april 2004.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Funderar på om hon kanske har börjat bli hungrug när det är dags att sova eftermiddagslur, då är det svårt att somna. Lille E knorrar länge och väl om han är lite hungrig när vi lägger honom för en lur, kan vara värt prova om det går ner lite frukt till före luren, borde inte påverka aptiten så mycket i den åldern tror jag.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
smilex3

Inlägg av smilex3 »

Tack! Alla tips känns värda att tänka över. Vi kör idag lite "nya" tider. Första vilan utnyttjar vi marginalkvart dvs läggning 9.45 och sedan ska vi ge frukten på em lite senare samt lägga 14.30 i stälet för 15. Vi provar en vecka så får vi se. Uppvaknanderna vet jag inte hur vi får bukt med och inte hennes ledsenhet vid dem. Vi avvaktar denna vecka så får vi se.
Dotter f?dd april 2004.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kom bara ihåg att ni verkligen bestämt er för detta. Invänta inte dotterns godkännande.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kristin

Re: Tips?

Inlägg av Kristin »

smilex3 skrev: Hon vaknar sedan alltid efter 30 min. Jag har provat både pangramsa och mjukramsa. Någon gång har det funkat med en mjuk ramsa för att hon skall kunna somna om men vaknar dock efter 30 min igen och det är samma sak. Varje gång vaknar hon ledsen. När hon sedan vaknar vid tidens slut är hon alltid också ledsen. Vi har fått ramsa henne lugn för att kunna ta upp henne.
Hej!

Ja, jag känner igen mig med detta beteende. Vad jag har fått berättat för mig här på forumet är att YTSÖMN uppstår efter 30 min sömn och det är därför vissa bebisar vaknar. Vet inte om ytsömn uppstår var 30 min...??Vår plutt kan vakna med ett "skräckskrik" som jag brukar kalla det för att man skall få en uppfattning om hur det låter. På kortlurarna har jag inte lyckats få till ett omsomnande (han har vaknat ca 35 min efter insomning), men har för tillfället struntat i det nu (lugnar honom OM han skulle vakna och skrika och tar därefter upp honom med värsta skådespelarsmilet- han har dock sovit bra de senaste 2 dagarna :D) utan satsar nu på långluren i stället. Har vi väl fått till ett omsomnande på långluren (går inte alltid) så måste vi oftast väcka honom vid sluttid (om han har haft svårt att somna om har vi gett honom en marginalkvart extra).

Det går bättre att lugna honom sedan vi började med magläget. Dock har jag kommit fram till att jag ramsar för OFTA (efter bara en minut :oops:) och skall nästa gång han skriker under en lur BACKA mer. Måste då sysselsätta mig megamycket så att jag inte släpper in några vargar för de verkar OFTA komma till oss :evil:....

Jag har fått lite tips de senaste dagarna och var beredd att använda dem, men så var pappa hemma under ett par förmiddagar och vips var alla vargarna borta och plutten sov raktigenom lurarna :shock: :D. DÄR har vi den största boven för mig - VARGARNA och det känner ju plutten av. Igår och idag har vargarna hållit sig borta (plutten sov långluren i vagn ute på stökig restaurang båda dagarna - att han inte vaknade!!!)

Kan tillägga att plutten regelbundet vaknar upp med ett skrik när luren är slut. Fattar inte varför och kanske får vi inga svar. Det bästa är ju att få väcka honom, men så blir det inte alltid. Det är bara på morgonen som han vaknar och jollrar! Härligt att lyssna på (även om jag vill sova vidare...)

Kram
Kristin i Japan
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"