Lös lös i magen, och blåbär??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Stockholmsmor

Lös lös i magen, och blåbär??

Inlägg av Stockholmsmor »

För inte så länge sedan hade vi problem med att vår tjej var hård i magen. Nu är hon lös istället. De senaste 6 dagarna för att vara exakt. Som också har resulterat i en enormt röd stjärt, som ömsom luftas, ömsom smörjs med Inityol så det står härliga till.
Blöjpaketet vi köpte i lördags tar nog slut i morgon, det är en väldig åtgång!

Jag slutade att ge henne fruktpureer för två dagar sedan för att se om jag kanske hade gett henne för mycket. ca 1 stor burk om dagen (dessert lunch o midda`). Lite bättre blev det nog, men..
Idag gav jag henne blåbärspuree för att stoppa ytterligare, och nu min fråga:
Efter badet ikväll blev det två rejäla blöjbyten med en sån total mörkgrön sörja (konsistens: spenatsås, finns det förresten :shock: , att den nästan var svart. Hon har bara fått "vita" varor de senaste dagarna, så kan det vara blåbären som åkt rakt igenom??
Nu börjar min sambo prata om laktosintolerans. Ska jag avvakta, eller åka till bvc? Känns inte helt onormalt att vara dålig i magen, men det tar aldrig stopp. I övrigt mår hon fint, förutom att lilla stjärten ömmar. Hon har t o m "skinnat" om på sina ställen. :cry:
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det var säkert blåbären som kom ut. Jag har hört ngt om att blåbär även kan ge motsatt effekt... prova ngt annat stoppande. Nästan all frukt är lösande men jag har för mig att man (utöver blåbär) kan ge banan och rårivet äpple.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Stockholmsmor

Hej Liw,
ja, det har jag också hört, men sen står det på burken att den kan ha stoppande effekt, men som sagt.. Men att det går med sån raketfart! Ut i andra änden 6-7 timmar senare..
Ja, får väl mjukköra med lite banan och se om det blir lite bättre. :!:
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
camilla

Inlägg av camilla »

Avforing som ar som du beskriver kan bero pa en virusinfektion vilket man dock inte behandlar sa tank pa att hon far i sig extra vatska etc. Morot skall ju vara stoppande. Angaende laktosintolerans sa ar det forsta man skall gora undvika laktosmat for att se om det blir battre, finns speciell mjolkersattning for laktosoverkansliga. Du kan ju alltid ringa BVC och hora vad de sager.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Stockholmsmor

Hej Camilla,
Tack för svaret! ja morot och majs ska vara stoppande har jag hört.. Kanske kan det vara virus, men just denna konsistens var just ikväll, annars har det varit en salig blandning av "normallöst" till vattnigt med småklumpar i, om vartannat Hm, behöver kanske inte gå in i detalj..
jag tror jag ringer till Bvc ivarjefall imorgon och se vad de har att säga. Det skadar ju aldrig.
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Jennie

Inlägg av Jennie »

Hej!

:arrow: Kan det vara tänder på gång, kanske? :roll: Mina gossar har nästan alltid blivit lösa i magen när tänder varit på gång. Byt ut vällingen (om hon äter det) till majsvälling istället i åtminstone 1 vecka tills diaréerna har gått över.

:arrow: Vanliga förkylningsvirus kan också vara boven i dramat, som föregående talare redan nämnt.

:arrow: Om ni misstänker laktosintolerans är mitt tips att (om diaréerna fortsätter och det INTE är tänder eller virus) utesluta alla mjölkprodukter helt. Det kan även vara mjölkproteinet som hon i sådana fall inte tål och då hjälper det inte med laktosfria/låglaktos produkter.

Rapportera gärna hur det går :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hejhopp! Troligen är det någon helt banal orsak till den lösa avföringen så kör på med inotyol och bara baken ett tag till tycker jag. När det gäller att börja utesluta saker ur kosten pga misstanke om lactosintolerans eller mjölkallergi, så vill jag rekommendera dig att i så fall göra det i samråd med BVC. Det är så lätt att börja utesluta saker, tycka att det haft viss effekt, utesluta lite till etc för att till slut stå med ett barn som man bara ger hjortron, älgkött och potatismjöl, typ. Avvakta lite till i lugn och ro, små barns avföring kan variera väldeliga. Så länge barnet är opåverkat och äter och dricker någorlunda och kissar som det ska så är det ingen fara på taket.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Stockholmsmor

Halloj! Jag tror som du Mammamy, men vill heller inte avfärda sambons oro som nonsens.:D
Hur som helst, hon pruttar på fortfarande, men inte lika löst och inte riktigt lika mycket och ofta. Kanske har det med att göra att hon har börjat äta så jättemycket, magen hinner kanske inte med riktigt.
Vilket som, det verkar inte vara någon fara på taket.

Tittar efter tänder varje dag, men inga tecken på små suketter ännu! :D

Men det var nog blåbären som kom ut som Liw trodde, så inte funkar det som stoppande här hemma hos oss ivarjefall :lol:
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej stockholms mor
vi har den senaste veckan haft en väldigt sjuk liten tjej som nu slutar i diarré. på sjukvårdsupplysningen sa de att det bl.a. är kroppens sätt att reagera när det finns en infektion i kroppen. infektionen behöver inte visa sig på något annat sätt än just diarrén som du bekriver.

tips om stoppande saker har du redan fått å som sagt var glöm inte vätska å åter vätska!

hoppas hon bli bättre.

tips - sjukvårdsupplysningen för barn är mycket bättre än bvc tycker jag å de får man tag på dygnet runt
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
sigrid

Inlägg av sigrid »

:D Hei, vil bare si at
ja, blåbær kan gi løs mage :!: -det vet jeg av egen erfaring...
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Om den röda stjärten; Vi använder en salva från Weleda,calendula babybalsam med zink, som är helt suverän,mycket bättre än Inotyol iallafall på vår tjej.
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"