sover på rygg men hamnar på rygg, blir arg. Hjälp !

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sabinaill

sover på rygg men hamnar på rygg, blir arg. Hjälp !

Inlägg av sabinaill »

Våran lilla kille på 8 månader sover fint hela nätter sen flera månader.
Han har alltod sovit på mage och vill även somna så..
Nu till problemet- sen 3 veckor tillbaka hamnar han på rygg på natten och vet inte hur han ska vända sig tillbaka själv. Han börjar gnöla och blir till slut arg. Jag går in och vänder på honom och han somnar om på en gång. detta sker ett par gånger under natten.
men på morgonen när han vaknar ligger han på rygg, så då har han hamnat på rygg under natten men inte orkat vakna och skrika då antagligen.
Vad ska jag göra ?
Mamma till William född augusti 06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Sabina!

Jag misstänker att svaret på din fråga är: ingenting... :roll:

Jag tror på detta därför att vänjer du honom nu vid att "på natten händer det att man vänder på sig och då måste man ha hjälp av mamma, annars kan man inte sova vidare" :shock: ... så hamnar du så småningom i ett trevligt läge där sötsaken väntar på ditt nattliga besök även sedan då det här problemet är ur världen... Hänger du med? :wink:

Så alltså; själv skulle jag:

ramsa betryggande - man kan somna om även om man råkat vända på sig, sådant händer alla människor...

avvakta... (han kommer att lära sig detta med att vända på sig :heart: )

och jobba på dagen aktivt med att lära honom tricket. 8) Så att han kan den, snarast möjligt, även på natten.

Och vad säger andra, som har haft den här sortens underhållning nattetid..? :shock: (jag har ju inte den egna erfarenheten... :oops: )
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Håller med Päivi, tänkte bara lägga till att man kan gå in ca 10 minuter efter att han somnat och vända på honom till mage. Då märker han det inte. (oftast) :)
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

ja det är ju precis det jag tänkt. att jag gör mig själv en otjänst. Att om jag vänder på honom visar ju att det inte är ok att hamna på rygg...
Ska jag ramsa även om han blir helt hysteriskt arg? han är väldigt envis min lille pojk. kan säkert skrika i 45 min tills han ger sig..=)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vi har en riktig vändare. Han somnar om på rygg och det jag märkt är att han vänder sig på natten och vaknar efter en ganska lång stunds sömn och vill ha hjälp med att vändas.

Bara en vändning görs per vakning, och då går jag in (inga lampor tända inget någonstans) vänder, på med täcke och går ut. Med attityden, du vände dig själv. Ingen ramsa, ingenting. För på natten händer ju som vi vet, INGENTING. På det sättet blir inte ens ramsan underhållning.

I vargtimmen, (typ i morse) hade han vänt sig till rygg, var vaken och glad. Då vänds han av pappa, går ut ur rummet och får en mjuk påminnelse ramsa om att det fortfarande är natt. Somnar om.

Men se till att detta inte blir en vana, på gränsen till underhållning. Ibland när jag går och lägger mig eller vaknar på natten, tittar jag försiktigt i mörkret och är han på rygg, vänder jag honom då.

Jag VET att han kan sova på mage, rygg och sidan så inga vargar där inte.

Om du väljer att inte vända och ramsa, så är det en ramsa som gäller och sen ingenting eller husljud.

:!: Lycka till :!:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

ok tack för alla svar.

Kommer nog lära honom vända sig och på natten så kommer jag ramsa om han vaknar av att han snurrat.
Men ska jag ramsa x6 i ett svep, avvakta och sen ramsa som vanligt om han inte tar ramsan..??
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur går det för er med vändningarna? :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"