Vad äter era 10 mån?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

J och Å

Vad äter era 10 mån?

Inlägg av J och Å »

Ja precis som rubriken. Vad äter era 10 månaders och på vilka tider?
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
tove79

Inlägg av tove79 »

Ivar är 11 månader nu.
Han äter helst själv och gärna både mos som han kan sleva i sig med sked och en del bitar som han kan pilla upp och in i munnen.
Jag orkar inte hålla på med särskild bebis-mat längre så han får ungefär samma som vi äter. Med vår kryddning.

Några exempel:

Potatismos med små bitar av korv och gröna ärtor.
Makaroner med köttfärs och tomat.
Mosade gröna ärtor eller broccoli med finskuren skinka.
Fiskbullar med potatismos.
Ris och kyckling med sås.

Till mellis äter han frukt - rivet äpple, mosad banan eller dylikt. Eller fil och limpmacka med ost eller leverpastej. Han ammas fortfarande ibland.
Välling + macka till frukost. Välling innan sovdags på kvällen.

Ivar äter dessa tider:
07 - frukost
09.45 frukt eller amning
11.30 Lunch
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.45 Välling
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
T.P

Inlägg av T.P »

Hej! nu är ju min lille inte 10 ännu.. utan ca 9 men det kvittar antar jag :wink:

Han var tidigt intresserad av mat och av vår mat så han äter i stort sett ALLT :lol: snålar med vissa kryddor och salt(sötsaker så klart :wink: ) annars är det fritt fram! även ägg(vet att man bör vänta med det..men sambon gav han pannkaka när han var 7-8 mån när jag inte var hemma :roll: :wink: )
så nu äts det äggrätter oxå!

7 välling 200 ml
7.30 gröt med blåbär/banan

11.30 lunch ex fisk grönsaker

mellanmål ca 13.30 innan läggning

middag 17.30 gröt eller middag
18.45 välling 200 ml

på BVC gjorde dom :shock: stora ögon...kunde inte fatta att han åt så mkt och sov så bra :lol: kallade honom t o m praktbarn :wink: tråkigt att det verkar vara så ovanligt att barn äter bra..fick det intrycket iaf
barn födda 04/06/08
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

När Gabriel var 10 månader såg det ut så här:

7.00 Havregrynsgröt + smörgås med leverpastej eller Philadelphiaost, vatten

9.30 Frukt, riskaka med smör, vatten

11.30 Barnmatsburk eller hemlagad mat (t ex torsk med äggsås och potatis, ugnsbakad lax med potatismos eller köttfärssås och pasta), grönsaker (t ex broccoli, avocado, morot eller ärtor), fruktpuré, vatten eller lite mjölk

14.30 Grekisk yoghurt med fruktpure eller smörgås, vatten

17.00 Som lunchen

18.30 Välling
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
J och Å

Inlägg av J och Å »

Våra damer har ju varit väldigt tidiga. Man orkar inte mecka med flaskor när de är två. Så de började käka tidigt. Och de äter verkligen allt.

Anledningen att jag är lite nyfiken är att det blir så tajt att laga mat 2 ggr om dan. De äter nu, välling, sen frukost med oss, lunch-lagad mat, mellis, middag-lagad mat, välling. Så funderade lite på att slänga in gröt. Det åt de förrut, men sen bytte vi till 2 lagade mål. De tröttnade lite nämligen.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
T.P

Inlägg av T.P »

Menar du att du vill "slippa laga mat 2 ggr om dagen? vi lagar bara middagen sen blir middagens rester lunch dagen efter!! Slänger" in gröt som middag ibland när man vart iväg osv
barn födda 04/06/08
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja det är väl det jag menar. På eftermiddagen blir det så stressigt. Och vill gärna att Karl ska vara med på soc.delaktighet. Men tjejerna sover ju bara 45 min och då hinner man inte mkt. Och skulle vi då göra gröt istället skulle det ju förenkla. Men behöver de riktig mat 2 ggr per dag?
Mamma till Alfred

Inlägg av Mamma till Alfred »

Vad jag har förstått så är det önskvärt med två lagade mål mat om dagen efter ett års ålder. Personligen är jag glad att kunna skjuta på det ett tag till. Lat :wink:
Så här äter min grabb, dryga nio månader:
7 ammas
8 smörgås
10 ammas
12 lunch, kött/fisk, pasta/ris/potatis, grönsaker, frukt/bär. Mycket mat slevas det in :D
15 ammas
17 STOR portion havregrynsgröt
19 ammas
A är nöjd och belåten och väger snart 12 kg :shock:
Lycklig mamma till Alfred född juli 2006
J och Å

Inlägg av J och Å »

tackar för svar. Det jag känner är ett litet dilemma med att ge gröt till middag är att det blir så mkt gluten på en dag.
T.P

Inlägg av T.P »

förstår hur du tänker med gluten..men vad äter dom i övriga mål då?
barn födda 04/06/08
J och Å

Inlägg av J och Å »

Välling morgon och kväll
macka + lite turkisk yoghurt
lagad mat med allt där till lunch och middag
frukt, macka eller yoghurt till mellis.

Det är ett lagat mål jag funderar köra gröt istället. men samtidigt känns det mkt bättre ur näringsämnessynpunkt att ha lagad mat.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Alltså, det är ju superambitiöst att LAGA mat två gånger om dagen, det tror jag inte många av oss gör. Men att äta lagad mat två gånger är ju inte så klurigt.

Laga dubbel sats av middagen, så har man lunch dagen efter! Det gör vi varje dag. Bara att skära upp en tomat och så värma lite rester, så har vi lunch allihopa. Jag i lunchlåda på jobbet, pappan och Anton hemma.

Blir det inga rester över, så får Anton en burk istället. VI har ett gäng hemlagade burkar i frysen, blir lite billigare än semper-burkarna. Då är det inget extra jobb alls med lagad mat två gånger om dagen.

Jag skulle inte byta bort ett lagat mål mot gröt. Inte för gluten, för havregrynsgröt innehåller inte så mkt gluten. Men det är ju godare med mat än med gröt. Gröt kan man äta till mellis eller frukost, tycker jag. Eller som reservmiddag vid stressiga dagar.

Tycker jag.
Kramkram i solen :D
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja du har så rätt Jenny. Det är bara att jag måste få till det. Lagar jag lunch är det ju inte så kul att äta samma två ggr på rad, och det är just middagstiden jag skulle vilja slippa stå och laga. Så det gäller bara att planera lite. Vi har haft rätt mkt med gastsjöbaciller, öroninflammation osv, och man orkar liksom inte, så då tryter det alltid där av någon konstig anledning.

Så som du beskrev gjorde jag alltid med Karl. Men då var han en och man hade inget annat att "passa", om du fattar :wink: Nu ska tre vara med och ofta undrar jag efter varje måltid, "hm åt jag själv något".

Vi använder en del burkmat, men tillsätter nästan alltid lite i dem.

Får verkligen fundera hur jag ska göra, blir till att fixa kvällstid några dagar så har jag ett lager och då kan man ju sen fixa det enkelt.
blomman

Inlägg av blomman »

Finns det inga goda vänner med barn i närheten? Kan ni inte ha en matlagningsdag eller kväll och laga massor av mat, olika rätter, dela upp mellan er och frysa in?
Blir ju både roligare och enklare när man är fler...
Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, jag förstår såklart att det blir mer jobb med tre :D . Hoppas att du får till en bra planering! Och burkmat är ju en bra räddare i nöden, speciellt om man tillsätter ett och annat.

Ni hittar säkert på något bra nu, när energin kommer tillbaka med solen och bacillerna försvinner :!:

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"