Hej Elle, tack för snabbt svar!
Jag har funderat på det där med magläge även på dagen. En dag lade jag honom på mage i vagnen men det var nog lite knöligt...Han vaknade som vanligt efter 45 minuter. Just idag, strax efter mitt första inlägg, vaknade han som vanligt.

Fick honom dock att somna om efter 10 minuters dragande av vagnen. Han vaknade dock igen efter 40 minuter och fick då komma upp. Somnade sedan famnen och kunde därefter läggas i spjälsängen - så sova behöver han nog. Har dock haft en tanke om att gå tillbaka till två lurar, men det känns fel på något sätt. Du har nog helt rätt i det där med förmiddagsmellis. För det är svårt att få i hela lunchen. Och visst klarar han sig längre nu när han är större!
Det skulle vara önskvärt att få det hela att funka i vagn ute för jag tycker det är så bra för dem att sova ute. Storasyster gjorde så första 2 åren. Hon har dock aldrig varit lättväckt vilket lillebror är.

Ett par frågor dock, om vi nu väljer spjälsäng på dagen och kurar så:
1. Hur gör man med mörkläggning under dagen? Ljust, mörkt eller dunkelt?
2. Hur gör man om man behöver vara iväg, får de sova i vagn då ändå?

Ytterligare en fundering: han är så skrikig när han vaknar och när han läggs (på dagen). Är vissa barn så bara? Eller är han olycklig? Han låter verkligen ledsen varje gång han vaknar.