Jag vill berätta hur vi gör, vet inte vad ni mer erfarna tycker. Har faktiskt undrat om detta ganska mycket men tycker att vi kanske inte är bästa exempel eftersom vi inte håller fast vid tiderna alla dagar, speciellt när det gäller sista luren...
Vår son är exakt 8 månader och har två lurar ibland tre beroende på hur trött han är. (Vi höll inte koll på antal timmar de måste sova totalt beroende på deras ålder tills han visade oss att det var dags för en förändring och det var precis sista luren som började krångla så ibland hoppar vi över den och den blir aldrig lika lång som förut)
Hans sovtider:
6:40-07:00 vaknar
09:00-10:00 fm. lur
13:00-15:00/15:30 ef. lur
17:30-17:50 eller bara fem minuter
20:00 sover natt
Notera att han sover bara 11 timmar på natten så på förmiddagen vill han absolut inte missa sin lur. Att vara vaken tre timmar i streck går som en dans här eftersom vi har alltid något att göra tillsammans med storebror så tiden flyger iväg. Det är på eftermiddagen som han blir ibland för trött vid fem så antingen går vi ut med vagnen eller så läggs han för att sova 5-20min. Här känner jag mig lite osäker om vi gör rätt. Han läggs ju i sin säng, dvs. att han inte sover mitt i händelsernas centrum. Anna, eller någon annan, kan ni förklara lite mera hur man gör så att de bara sover 5 minuter precis där man är
Borde vi lägga honom tidigare så att han får 12 timmars natt
Hoppas att vi kunde tillföra något.

Framför allt ville vi bara säga att båda våra söner verkar sova utan problem från 13:00-15:00 ibland tillåter vi dem att sova en halv timme extra men kanske detta är fel, men det blir bara någon gång då vi vill prova på att se om vi kan slippa helt sista luren.