Dags att dra ner till två lurar möjligen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
AnnaK

Dags att dra ner till två lurar möjligen?

Inlägg av AnnaK »

Hej!
Wilma är snart åtta månader och en duktig sovare sen tidig ålder med den förträffliga standardmodellens hjälp :sleep:
Den senaste tiden, ca 1-1,5 vecka, har hon dock haft väldans svårt att somna in på kvällen med mycket bök och stök i sängen och lång insomning på upp till 30 minuter. Så nu undrar jag vad ni tror; kan det vara dags att dra ner till två lurar för henne? Nu sover hon:
9-10:30 (myyycket förmiddagstrött)
13:15-14
16:15-16.35

Jag funderar på om man skulle köra:
9-10:30 och 13:30-15 istället eller. Det blir ju lite mer sova men längre vaket innan läggning.

Vad tror ni? Tacksam för goda råd!
:) /AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker det låter utmärkt :wink:

Förmodligen får du kasta in - eller tillåta, ska jag säga - en femminuters ibland på eftermiddagskulan, om och när lilla älsklingen slokar så svårt att hon i princip somnar ståendes. Då är det bara att hjälpa henne ligga ner (i händelsernas centrum) och hålla ögonen på klockan, så att det blir just fem minuters powernap exakt. Ta sedan bara upp henne; avkräv henne ingen uppmärksamhet utan se bara mjukt till att hon faktiskt vaknar.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Om du har 12 timmar natt blir det lite mycket med 2 st 1,5-timmeslurar. Då blir sömnmängden 15 timmar, och i och med att Wilma har svårt att somna på kvällen redan nu, med 14,5 timmars sömnmängd, så verkar det inte så klokt att förlänga dagsömnen. Puuuh, vilken lång mening :lol: .

En 8-månaders behöver 14,5 timmar, medans en 9-månaders behöver 14 timmar.

Det verkar helt rätt att byta till två lurar, men jag skulle ta en 1,5-timmeslur och en 45-minutare (förutsatt då att natten är 12 timmar). Om du lägger långluren på fm eller em är helt upp till hur ni vill ha det, men om hon är fm-trött, så kan det ju vara smart att ha långluren på fm.

Det är mina tankar iaf! :D
/Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha, hoppsan, nu fick du helt olika svar av mig och Anna. Kör på det du tycker verkar bäst för er!
:D
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Stort tack till er båda!
Kram!
AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde, jag lägger mig platt. Förlåt :oops: Sa helt fel! "Trodde" att f m-luren var en 45-minuters. Kunde kort sagt inte läsa innantill PLUS lider av det där som absolut inte är Alzheimers men börjar på A och slutar på lllllsheimer.

Håller helt med bättre vetande JennyH :!: :lol: :oops:
Rubi

Inlägg av Rubi »

Jag vill berätta hur vi gör, vet inte vad ni mer erfarna tycker. Har faktiskt undrat om detta ganska mycket men tycker att vi kanske inte är bästa exempel eftersom vi inte håller fast vid tiderna alla dagar, speciellt när det gäller sista luren... :oops:
Vår son är exakt 8 månader och har två lurar ibland tre beroende på hur trött han är. (Vi höll inte koll på antal timmar de måste sova totalt beroende på deras ålder tills han visade oss att det var dags för en förändring och det var precis sista luren som började krångla så ibland hoppar vi över den och den blir aldrig lika lång som förut)
Hans sovtider:
6:40-07:00 vaknar
09:00-10:00 fm. lur
13:00-15:00/15:30 ef. lur
17:30-17:50 eller bara fem minuter
20:00 sover natt

Notera att han sover bara 11 timmar på natten så på förmiddagen vill han absolut inte missa sin lur. Att vara vaken tre timmar i streck går som en dans här eftersom vi har alltid något att göra tillsammans med storebror så tiden flyger iväg. Det är på eftermiddagen som han blir ibland för trött vid fem så antingen går vi ut med vagnen eller så läggs han för att sova 5-20min. Här känner jag mig lite osäker om vi gör rätt. Han läggs ju i sin säng, dvs. att han inte sover mitt i händelsernas centrum. Anna, eller någon annan, kan ni förklara lite mera hur man gör så att de bara sover 5 minuter precis där man är :?:
Borde vi lägga honom tidigare så att han får 12 timmars natt :?:

Hoppas att vi kunde tillföra något. :wink: Framför allt ville vi bara säga att båda våra söner verkar sova utan problem från 13:00-15:00 ibland tillåter vi dem att sova en halv timme extra men kanske detta är fel, men det blir bara någon gång då vi vill prova på att se om vi kan slippa helt sista luren.
:roll:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Karla som är åtta månader har också gått ner till två lurar!
Det gjorde hon för tre veckor sen efter några veckors signalerande till dom tröga föräldrarna.
:wink:
Efter schemaändringen är hon vaken lite mer än 4 timmar före nattinatti och somnar i det närmaste bums.
Vi sover 11,5 h natt
Går upp 0630
Sover 45 min 0845-0930
Sover 2 h 1230-1430

Lycka till!
Det kommer att gå sååå bra!

(Jag har inte buffat Karla i händelsernas centrum sen hon var en liten pytt däremot fick hon en femminutare i händelsernas centrum i sin vagn på en påskmiddag härom kvällen.
Vagnen stod i köket där vi satt och jag la bara ner henne, hängde ett tyg för och sa ramsan. Sen tjötade vi på som vanligt och hon somnade inom en minut.)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Så ser våra 5-minutare ut också. Fast oftast är vi ute och då, när hon kroknar, lägger jag henne i vagnen, ger tre skak, och sen fortsätter övriga familjen/kompisar med sitt.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis - femminutaren är ju ingenting man iscensätter i stor stil eller schemalägger, utan man bara hjälper till litegrann när barnet alldeles uppenbart visar att nu ska det inte vara mer där, just för tillfället :wink:

Somliga lägger lilla grisen på magen - på egna magen alltså - i soffan, andra på mattan med filt under och över, andra i vagnen där man nu är med förhänge eller utan, med ett par vagningstag eller skak eller ingenting, andra åter lägger bara barnet bakom ryggen i soffan och håller handen över så barnet kommer i ro och låter livet (och kacklet) pågå som vanligt.

Det viktiga är att hålla järnkoll på klockan :wink: Första gången har lilla barnet förmodligen inte alls någon lust att vakna efter bara fem minuter men snart är femminutaren ett självgående begrepp. (Förutsatt förstås att man har fasta, säkra rutiner i övrigt.)

Man väcker fint, bara tar upp, pussar lite och går någonstans och gör någonting, visar någonting, är glad och "vanlig". En muta kan behöva fresta någon gnällig gång :idea:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"