Dagisångest

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Dagisångest

Inlägg av marie-d »

Hej!

Här där vi bor är det jättestora problem med förskoleplatser.
Vi fick rådet att söka redan i maj för att få till hösten som vi egentligen inte ens vill ha plats.
Vi har nu fått plats på en förskola och avdelningen som är den vi helst av allt vill på det 8 förskolor som finns i vårat område.
Det är väldigt svårt att få plats och allt svårare kommer det vara de närmsta två åren innan de nya förskolorna står klara. Området har expanderat jättemkt. Det talas nu om "förskolebussar" och det vore en mardröm, tycker jag.
Dilemmat är väl ändå att jag känner att han skulle kunna vara hemma åtminstone till nästa vår men då är det "omöjligt" att få en bra plats.
Förskolegrupperna här har 20-22 barn i 1-5årsgrupperna och 25-26 i 3-5årsgrupperna, alldeles förstora grupper för barn i den här åldern.
Nu har vi iaf tackat jag och jag hade tänkt att han "bara" skulle gå där 3 timmar 3 dagar i veckan.
Någon med erfarenheter av 3-åriga pojkar som börjar på förskola?
eller andra med kloka reflektioner.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Det tipsades här om att man har rätt att behålla en plats vilande, såg du den tråden? Ska se om jag hittar...
Ja, det var Nilam som tipsade:
Förresten, du vet att du får låna ut din plats till aug och behålla förskola, då kan ju du i lugn och ro fundera på hur du vill ha det, utan påverkan från förskollärarna.
Här i förorten utanför Göteborg (tillhör Gbg komun) får man låna ut sin plats i max 1 år aug-aug eller någon annan månad-aug, jag tror att man blir garanterad samma förskola men kanske inte samma avdelning.
Kolla med din stadsdelsförvaltning om samma gäller i Sth.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Tänkte precis länka mig själv, men det var redan gjort :D :D

Har precis samma dilemma som du marie-d, har oväntat fått dagisplats till mellantjejen i höst, satte också upp henne tidigt pga platsbrist och för att vara garanterad plats 0808 och NU :shock: har vi fått besked om att vi fått en 15 timmars plats på samma förskola som storasyster precis börjat i, till hösten.

Då kommer mellansyster att vara 3 år men jag har svårt att glädjas med detta samtidigt som jag är glad att det blev på just den fsk. :roll:

Jag har pratat med fröknarna om en senare inskolning typ okt,nov 07--jan 08, jag känner att jag får se hur det går under hösten för jag tycker inte det är några problem att vara hemma med barnen, vi bor väldigt bra och har en fint fungerande ÖF, så jag kan känna att 3,5 år hade varit en bra ålder att börja fsk (undra vad jag tycker då :shock: )
Vi kommer naturligtvis att behöva betala för förskoleplatsen, men va f-n

//N
Eller så lånar vi ut platsen ](*,) ](*,) :mrgreen:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Vi har också en jättebra ÖF som sonen älskar och nu verkligen uppskattar.
Jag har inte hört talas om att man kan "låna" platsen till någon annan.
Har haft en vänninan som nog hade gjort det om det gått men man kan alltid kolla.
Här gäller också syskonförtur så det är just första barnet som är svårt att få in syskon brukar gå lätt att få plats till om man meddelar i god tid.
Fast läget med platser här är mkt sämre nu då det är mkt nybyggt här.
Frågan är om man ska testa och se hur det fungerar?
Det har varit så skönt att hittills inte alls haft dagis till barnen.
Lillebror kommer få vara hemma till 2-2,5 iaf om inget mer syskon kommer, vilket vi inte har planer på just nu.
Sen måste vi arbeta lite iaf men barnen kommer inte behöva gå mkt.
Det är därför extra viktigt att vi får in storebror. Det känns också viktigt var man hamnar. De ska ju ändå gå där flera år.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"