Härda ut ett tag eller ändra på schema ( 2 år)

Skriv svar
LindaVega

Härda ut ett tag eller ändra på schema ( 2 år)

Inlägg av LindaVega »

Vega 2 år om två veckor har den senaste tiden ( ca 2 veckor)

:arrow: vaknat ca en timme för tidigt på morgonen och hojtat/gnällt
:arrow: haft svårt att somna in på middagsluren, samt ofta vaknat för tidigt även på den
:arrow: ibland tagit lång tid på sig att somna på kvällen. Igår tog det en timme :shock: innan hon var helt tyst.

Hon har natt 19.30-07.30, middagslur 13-14.30

Jag vill INTE korta middagsluren. Båda barnen sover "middag" då och jag får lite egen tid mitt på dagen.

Vad tror ni, går det över :?: ( våra fnurror brukar göra det) eller ska jag minska på sömnen någonstans :?: ....enda alternativet är att korta natten en halvtimme. :roll:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej LindaVega!

Känns lite lustigt att ge råd åt dig, du som är en veteran och en klippa här på forumet... :wink:

Men jag skulle utan tvekan dra bort en halvtimme från sömnen. Från och med 2 års ålder är det ju 13 timmar som rekommenderas. I ditt fall skulle jag tidigarelägga morgonen. Förhoppningsvis blir tjejen då lite tröttare till middagsluren också. Och så rannsakan:
:arrow: Ute varje dag minst en timme :?:
:arrow: Dagen fylld med social delaktighet :?:
:arrow: Ordentligt skratt till gonatt :?: Också dagtid :!:

Återkom gärna med rapport!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
J och Å

Inlägg av J och Å »

I just den ålderna började Karl strula. Det var en massa olika, i och ur sängen, babbla, ta lång tid på sig att somna osv osv. Vi hade mkt bök en lång tid. Men det handlade aldrig om själva sömnen, om du är med på hur jag menar. Och har ju läst om massa som haft liknande problem just i den ålderna.

Karl är 3 nu och sover fortfarande 19-07 samt en lur mitt på dagen, och den luren har strulat och vi har verkligen fått läsa av honom. Vi har "vila" idag och han sover ALLTID, och helst 1½ tim om han fick. Ingen skillnad på insomningen på kvällen oavsett 45 eller 1½ tim på dagen.

svammel svammel, hoppas du fattar vad jag menar. För det behöver ju inte alls vara sömnbehovet som spökar.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och tack för svar :D

hmm klippa, jag :shock: :oops: veteran kan jag ställa upp på :wink: men tack :D

Jag har kanske anat att det är dags att dra ned, samtidigt vill jag inte vara för snabb. Känns som att det kanske delvis handlar om annat (som man inte kan veta så noga), precis som du skriver J & Å- hur länge satt ert trassel i :?: Uthärdade ni bara till det löste sig :?:

Vi är ute 1 timme både fm och em, social delaktighet med mig på dagarna samt skratt till soving både dag och kväll.

Linda
J och Å

Inlägg av J och Å »

Åh, vi hade mkt bök och strul precis innan 2 år. Jag ska leta på trådarna och länka. Vi fick hjälp av Mammut, och det största problemet var att han hoppade ur men kunde inte komma tillbaka i själv.

Så i slutändan efter mkt ställde vi en liten stol vid hans säng så vi kunde ramsa tillbaka honom.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack för länkarna, blev alldeles matt då jag läste dem, snacka om fnurra :shock: Vega kan tack och lov inte hoppa ur sängen än. :wink:

Tänker avvakta några dagar till, men om det fortsätter i samma stil kommer vi korta natten en halvtimme

Tack
Linda
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Jag lämnar oxå mina åsikter fastän du redan fått flera svar :wink:
Jag tycker definitivt att du ska avvakta. Min tjej är snart 3 och hon sover oftast 1 1/2 timme på dan t.om 2 ibland. Det kan bli strul i perioder då man tror att man ska dra ner på sömnen men så helt plötsligt en dag sover de igen. Dessa perioder kan absolut hålla i sig i flera veckor.

Jag tycker du ska försöka satsa på längre utevistelse på förmiddagen om du har möjlighet, åtminstone en halvtimme till men gärna en timme. Kanske blir enklare nu när våren är här. :D
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack Susanne G, det är därför jag frågar, vanligtvis brukar fnurrorna lösa upp sig av sig självt efter några dagar/veckor om man bara framhärdar med tider mm. Nu kände jag helt plötsligt att det kanske var så att sömnbehovet minskat något.... :roll:

Känns som att två timmars utevistelse per dag är lagom och ungefär vad vi hinner med, med allt annat som också ska hinnas med på dagarna. Men när det blir lite varmare blir det ju automatiskt lite mer. Då kanske vi går ut en stund efter lunch också.

Vi har fortfarande inte ändrat något och status är ungefär detsamma. Främst är det morgonen som har blivit så himla tidig. Trots detta kan hon som sagt ha lite trubbel att somna in på middagsluren. drar mig lite för att ändra, men om det inte ger med sig så tar vi nog upp en halvtimme tidigare. Så småningom får hon och lillebror samma morgontid då.

Tack igen
Linda
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"