4,5 vecka vägrar ersättning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Blompan

4,5 vecka vägrar ersättning

Inlägg av Blompan »

Hejsan!
Vår lillskrutta på 4,5 veckor vägrar drick ersättningen - hon ser ut som om ersättningen och nappflaskan är det vidrigaste man kan få i munnen, och hulkar. Har också kräkts men det har förmodligen med en förkylning att göra, ersättningen bara triggade kräkningen - såsom diandet också kan göra. Konstigt nog så har hon tidigare, sina första två veckor, druckit ersättning ut flaskan! Sen blev hon kraftig förkyld med hosta, snuva och kräktes slem och det var nog för henne att amma - hon var så medtagen att hon mest sov (det var inga roliga veckor :cry: ). Men nu vill hon inte ha flaskan, trots att vi så gärna vill fylla upp henne på kvällen - för nu skriker hon på kvällarna (de senaste tre). Vi antar att det beror på två saker - trötthet och hunger. Men det är riktigt svårt att få henne att äta ur bröstet, hon bara ägnar kvällen åt att småslatta och blir aldrig mätt, och kan således inte sova heller - och ersättningen vägrar hon. Kvällstrasslet har också kommit en kväll när hon väcktes efter två timmar och fick bröstet på en gång och åt. Sen skrek hon... :?

:?: Hur få i henne mer mat? Jag antar att det är det viktigaste för då borde vi kunna få henne att sova mer.

Glad påsk!
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kanske vill du pumpa lite av morgonmjölken (eller under hela dagen) och servera i flaska till kvällsslurk? Använer du Dr. browns flaska med ettans napp?

Båda välbeprövade trix här på forum :wink: Sedan är det bara attityden kvar och kanske ömma järngreppet så skall du nog få till det skall du se. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Blompan

Kanska hjälper

Inlägg av Blompan »

Hej!
Tack för snabbt svar. Jag är lite osugen på att pumpa ur - hade mjökstockningar med ettan ungefär en gång i veckan, så det är lite metalt påfrestande att utsätta sig för den där pumpningen igen... Jag kan iofs samla upp överskottsmjölken från den bröst som inte ammas men den är så tunn så jag var rätt inne på ersättning.

Har skrivt upp Dr Brown's flaska på inköpslistan, och maken skall strax in till stan (vilken påskafton det här blir!) men jag tänker att då tappar man verkligen i attityd - om man byter flaska när den andra har fungerat förut! Den har dessutom fungerat fint till stortjejen när hon var liten så? Tja...

Skall prova att ge lite ersättning nu under dagen, då hon inte är lika trött. Nu har hon tyvärr grinat till under amningen dagstid också, kanske har hon som vi andra ont i halsen?
Blompan

YES!

Inlägg av Blompan »

Så där ja, kanske har hon varit för trött på kvällarna för att prova något "nytt" som nappflaskan (inte) är. Eller så tänkte hennes mor "Nu jädrar" (egentligen var jag arg på fadern som underlåtit sig att vagna vid rätt tillfälle)...MEN nu gick det bra med ersättningen!

Och friden sänkte sig över bygden...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:lol: :thumbsup: =D>
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Blompan

Vill inte ha igen

Inlägg av Blompan »

Blir inte klok på det här. Idag tyckte hon det var vedervärdigt igen! I och för sig fick hon först från bröst 2 också, vilket jag skippade igår -tänkte bara fylla på idag lite extra. Men nä...däremot drack hon sen girigt från bröstet igen, så lite hungrig var hon allt.

Några tips?
Mamma till Alfred

Inlägg av Mamma till Alfred »

Hej och grattis till det lilla livet :-)
Min tanke när jag läser är att det kan vara så att dottern skall öka produktionen av mjölk och då kan det vara lite vanskligt att fylla upp med ersättning. Som du säkert vet så anpassar sig tillgången efter efterfrågan men det tar några dagar. Om du är angelägen om att helamma så amma "järnet" några dagar så lägrar sig lugnet igen :wink:
Lycklig mamma till Alfred född juli 2006
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"