Min son TT som är 22 månader träffar 2-4gg i veckan en grupp med vänninors barn då det inte finns någon organiserad barnomsorg direkt där vi bor. Vi har toppen kul, men det är en tjej som gör det roliga svårt och jobbigt...
Alla ungarna är sköna 20-24 månader och leker toppen bra. Men en av tjejerna, K, hon är enormt aggresiv och ibland farlig. Oftast är hon okej, så vi vill inte mota bort henne men vi är nu 3 mammor som har märkt att det blir efterspel även när vi har kommit hem för kvällen.
De dagar när TT har haft K runt sig, sover han otroligt illa och vaknar skrikandes och gråter som om Vargen flämtar ner i sängen på honom. Vi ramsar mjukt och han somnar om. Pust!
Redan innan barnen blev stora nog att ens krypa så berättade jag om "min " Anna och en av min devis: Det krävs en hel by att uppfostra ett barn...
Jag har alltid sagt till vänninorna att om TT gör något som INTE är okej så ska de säga ifrån. På samma sätt som de säger till sina egna barn. Inget dallt mellan olika ungar. Om nu de inte får sitta på (på hittat exempel) i soffan och äta russin HOS DEM, men att det är ok hemma hos oss, så är det deras regler som gäller då vi är HOS DEM. Och vise versa. Och att slå, putta, bitas absolut INTE får tolereras. Visa "klapa fint" visa "förlåt" visa visa visa visa....
Alltså, K. Hon är 23 månader och ser rött och fullkomligt tappar greppet om ett barn har en leksak som hon vill ha. Hon kan stå i ett hörn och leka med en docka och se ett annat barn leka med en boll. Plötsligt så rusar hon i 100Km/h och skallar det andra barnet och tar bollen samt skriker "MINE; SHARE" (min, dela). Gråt och tandagnissel. -Inte bara från det skallade barnet utan även från K. Hon ser rött och ballar ur.
Hon drar i hår och puttar, skallar och bits. Sparkar hårt. Slänger saker.
Jag träffar K och hennes mamma ganka ofta och tycker nog att mamman och pappan är bra föräldrar men kanske lite för mesiga när de säger ifrån. Om K gnäller så vips kommer en minipåse med chips fram... Gnälls det så sätter sig mamman och "kramar" bort det.
Jag tänker på beduinen som sätter sig brevid dig i sanden men inte bjuder in dig. Diskret försöker jag att hinta att låt tjejen diska med dig. Dammsuga, hänga tvätt. Att hon måste lära sig att "Flockens överlevnad hänger på detta". Mamman ser hur glad och käck TT och hans lillebror är och hur pigga de är på att dra damsugaren två varv framför bokhyllan för att sedan ta en paus och leka med bilarna. -Ja, ni vet nog alla vad jag menar.
Min fråga är alltså efter mycket babbel:
HUR MYCKET FÅR ELLER KAN MAN LÄGGA SIG I ANDRAS BARNS UPPFOSTRAN?
Ingen ifrågasätter mig när jag torkar en annans unge snoriga näsa, ger broccoli som snack till ett barn "som inte gillar grönsaker" eller byter en blöja men om jag säger till K att "NEJ, man bits inte, pussas kan man göra" så blir det genast kännsligt. Känns det som.
Får jag säga till ditt barn för dig?
Tjejen verkar fångad i sig själv och frustration bli till våld. Farligt farligt.
Hur känns det för dig med oaccepterbart beteende? Ignorera eller ta tag??
/P