Ja, vad bra att Renée tipsade om EkoGo - det missade jag helt

. Vi hade också den ett tag, men Krümels välling (finns på recepttråden) är oändligt mycket mer populär här

.
Min stora gjorde vi 2 provokationer på efter läkares inrådan, vid 6 mån och vid 1 år, och därtill har han olyckligtvis fått i sig en tesked av en tårta innehållandes laktosfri mjölk när han var 2 år och han har haft såna fasliga kramper och varit så förvivlad att jag nu helt enkelt inte har så bråttom med det längre. Han får i sig precis allt han behöver ändå. Vi har kalciumberikad havredryck (Oatlys H+) och det finns, som Duggan skriver, så mycket bra alternativ att man inget behöver sakna (Oatly har både "mjölk", "grädde", "yoghurt" - supersöta dock! så inget för barn, och pannkakssmet - mumsgod). Och eftersom lilltufsan också är allergisk så har vi inte känt något större behov av att konstatera huruvdida han vuxit ifrån det ännu. Hela familjen håller helt enkelt mjölkfritt ännu. Barnens morfar var allergisk tills han var 3 så jag har gått på det som en riktlinje också, men vet att man brukar säga att det oftast (85% tror jag) växer bort i 2-3-årsåldern.
Sen vet jag inte hur ni andra fått råd, men ser att Duggan rekommenderar Soya och ost gjort på getmjölk - och av vår läkare och dietist har vi fått höra att vi ska vara försiktiga med både sojaproteinet och get/fårmjölk. Sojaproteinet för att många mjölkallergiker kan UTVECKLA sojaproteinallergi och det är isf livslångt, man växer alltså inte ifrån det. Så därför har vi rekommenderats att vänta med det tills barnet är fritt från sin allergi. Och sen har vi också fått veta att proteinet i buffel, get- och fårmjölk är väldigt likartat komjölksproteinet och KAN ge samma effekter - därav råddes vi att vara försiktiga med det också (det var mest desperata mamma som ville kunna få i sig ost i någon form när hon fortfarande ammade

). Huruvida detta är 100% eller inte, vet jag inte. Olika bud kanske.