Komjölksallergiker

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Veronica

Komjölksallergiker

Inlägg av Veronica »

Idag fick vi veta att Lina, snart 6 månader, har komjölksproteinallergi. Hon tål inga av de gröter och vällingar som finns i affärerna, och inte heller de barnmatsburkar som innehåller skummjölkspulver. Och självklart inte ost, yoghurt o alla andra mjölkprodukter. Vi ska hämta något pulver på apoteket som man kan göra egen gröt o välling med.

Jag ska helst inte heller äta mjölkprodukter eftersom jag ammar henne, hon nästan helammas fortfarande. Men nu kan jag iaf ge henne gröt på kvällarna hoppas jag utan att hon kräks hela natten! Är ändå rädd för att prova.... :?

Någon annan som har barn med komjölksallergi?

(Tack Lua för tipset att hon kanske är allergisk! :)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Veronica!

Skönt för lilla Lina att få komjölksfritt nu då :D! Har det yttrat sig i magont eller utslag eller "bara" i kräkningar?

Jag har två komjölksallergiker. Den första var 7 veckor innan vi begrep vad som stod på. Med min andra körde jag helt mf de första 3 mån av amningen och försökte sedan själv äta mjölkprodukter i några omgångar, vilket hon inte klarade, så där visade det sig så. Men hon slapp besväras så mycket av det som min första.

Jag antar att det är Nutramigen du fått recept på. Jag hoppas också du får träffa dietist så du får vidare riktlinjer. Jag har inte fått någon av mina två att ta Nutran, troligen för att jag ammat och inte haft pressen att verkligen få det att funka. Men jag tycker att det gått bra ändå. Jag har gjort egen gröt och välling - och inget av mina barn har varit över sig förtjusta i burkmat - så här har det varit hemlagat för hela slanten. Men får du henne att ta Nutran så är det förstås bra - introducera i pyttedoser tillsammans med MYCKET bröstmjölk, nu eftersom hon är så stor. Men det rådet har du säkert redan fått.

Vill du ha lista på vad övrigt du behöver undvika eller vara observant med, kan du pm:a mig. Mjölk dyker upp i många olika former, om man säger :wink:.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Renee

Inlägg av Renee »

*Räcker upp handen*
Min lille har är också mjölkproteinallergiker (OCH äggallergiker... :cry: ). Han var ungefär fem månader när det konstaterades och han har eksem.

Tänkte tipsa om att det finns två mjölkfria grötar i handeln: Sinlac och EkoGo. EkoGo har dessutom helt nyligen kommit med en mjölkfri välling :D . Min lille äter dock välling gjord på havremjölk, lite havremust (för att få den lite tjockare) och Nutramigen. Receptet på den (och mkt annat) finns i ett häfte som du nog kommer att få från läkaren eller dietisten. Där finns råd om olika sorters välling/gröt/mat du kan göra för att få barnet Nutran.

De färdiga grötarna är praktiska att ta till när man inte har möjlighet att göra egen gröt eller känner att man vill ha en gröt med tillsatt näring.
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Veronica

Inlägg av Veronica »

Hej!

Det verkar vara ganska vanligt med mjölkallergi, visste jag inte.

Vi var o köpte EkoGo gröt igår, tack för tipset. Skönt att det fanns. Lina nästan helammas vilket jag har lite panik för, hon är ju snart 6 månader. Men förhoppningsvis kommer vi igång nu! Det finns ju massor av mat utan mjölk, frukt o grönsaker o potatis....

Jo, vi fick Nutramigen, men jag vet inte om vi kommer använda det än. Kanske mera sen när hon börjar äta riktiga hela mål. De sa att den smakar så beskt att man ska ha SOCKER i den i början! Låter inte så bra tycker jag, men men...

Vi ska få träffa en dietist, jättebra!

Ewa: Din äldsta är ju ganska stor nu, har det inte börjat gå över för honom?
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej!
Här var hela familjen komjölkallergiker, förutom mamma. Vi är ju alla indier (förutom mamma) och det är tydligen vanligare bland asiater.

Kan säga att för min del växte det bort så småningom, har inga som helst besvär numera. Min syster kan däremot inte äta någon mjölk utan att bli väldigt gasig eller få ont i magen och exem. Men hon ser det inte som något problem längre. Hon har vant sig helt enkelt. När man blir äldre finns det dessutom så många substitut till de goda möjkvarorna som man gillar så mycket. Glass, ost etc.
Det KAN bli bättre!!!
3 fina...2005, 2007, 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, min dotter, nu 5 år har varit komjölksallergiker och det har vuxit bort nu. Konstaterades vid 10mån ålder och vid 4år började vi introducera mjölk igen och nu ett år senare är det inga som hellst problem! Oro dig inte för mjölksubstetut för det finns det många av! AlproSoya har många bra produkter! Tex AlproSoyamjölk, Dom har (små)Yogurt som är kalciumberikad olika smaker, grädde fast jag tycker oatlys havre grädde är godare. Dom var vaniljsås och chockladpudding(inte för att det är aktuellt nu) Det finns vispgrädde på sprayburk, glass osv.
Komihåg att det finns ju ost som är gjort på fårmjölk som är som vanlig hård ost, tex manchenco (dyr, men god) istället för soyaostarna som smakar blää.
Det finns creme fraice som heter sour supreme och och olika mjukostar som är som typ philadelphia, finns i olika smaker. Gott faktiskt.
Nåja allt detta kommer ju när hon blir äldre men jag ville bara berätta att det finns mycket i handeln nu!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, vad bra att Renée tipsade om EkoGo - det missade jag helt :oops:. Vi hade också den ett tag, men Krümels välling (finns på recepttråden) är oändligt mycket mer populär här :wink:.

Min stora gjorde vi 2 provokationer på efter läkares inrådan, vid 6 mån och vid 1 år, och därtill har han olyckligtvis fått i sig en tesked av en tårta innehållandes laktosfri mjölk när han var 2 år och han har haft såna fasliga kramper och varit så förvivlad att jag nu helt enkelt inte har så bråttom med det längre. Han får i sig precis allt han behöver ändå. Vi har kalciumberikad havredryck (Oatlys H+) och det finns, som Duggan skriver, så mycket bra alternativ att man inget behöver sakna (Oatly har både "mjölk", "grädde", "yoghurt" - supersöta dock! så inget för barn, och pannkakssmet - mumsgod). Och eftersom lilltufsan också är allergisk så har vi inte känt något större behov av att konstatera huruvdida han vuxit ifrån det ännu. Hela familjen håller helt enkelt mjölkfritt ännu. Barnens morfar var allergisk tills han var 3 så jag har gått på det som en riktlinje också, men vet att man brukar säga att det oftast (85% tror jag) växer bort i 2-3-årsåldern.

Sen vet jag inte hur ni andra fått råd, men ser att Duggan rekommenderar Soya och ost gjort på getmjölk - och av vår läkare och dietist har vi fått höra att vi ska vara försiktiga med både sojaproteinet och get/fårmjölk. Sojaproteinet för att många mjölkallergiker kan UTVECKLA sojaproteinallergi och det är isf livslångt, man växer alltså inte ifrån det. Så därför har vi rekommenderats att vänta med det tills barnet är fritt från sin allergi. Och sen har vi också fått veta att proteinet i buffel, get- och fårmjölk är väldigt likartat komjölksproteinet och KAN ge samma effekter - därav råddes vi att vara försiktiga med det också (det var mest desperata mamma som ville kunna få i sig ost i någon form när hon fortfarande ammade :wink: :roll:). Huruvida detta är 100% eller inte, vet jag inte. Olika bud kanske.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

hmm ja det känns ju inge bra om man kan utveckla soyaprotein allergi! Nej det har dom inte sagt till oss, men däremot sa dom att vi inte ska ge get ost, MEN fårost går utmärkt. Så jag vet inte, kanske bäst du frågar dietisten du får träffa. Vi har get rismjölk(ricedream) som mjölkdryck som också finns som kalciumberikad, och mest använt oatlys grädde men annars har vi kört AlproSoya produkter, typ yoghurt och vid fest vanilj och chokladpudding.

Nåja inget av detta är ju aktuellt ännu för en 6 månaders så du har ju tid att luska ut vad som kan ges. :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Yosa

Inlägg av Yosa »

Hej Veronica!

Tråkigt med din dotter :( men nu har du hittat rätt person att fråga :) Min dotter är komjölksproteinallergisk och jag har mycket tips, recept etc att ge dig! På min presentation på http://www.familjeliv.se/hem/yosa/presentation.php

kan du hitta länkar om allergi, i min blogg kan du läsa om hur Elins allergi visade sig, prover etc. Där finns även några bra listor på produkter, och recept. På Mjölkallergi-trådarna som jag länkar till på min presentation kan du få kontakt med massor av mammor med barn med samma allergi. En del "experter" (Elegi och Blå Myran bl.a.) är aktiva där och kan svara dig på frågor. Hör av dig på min inbox här på AW om du inte kan hitta på min presentation som jag länkade till dig!

Hör jättegärna av dig igen! Jag hade tusen frågor när Elins allergi visade sig!

Kram Yosa (Yosa är en havreyoghurt :) )
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

ps: bloggen hittar du på ikonen anteckningsblock med penna överst i min presentation ds.
Yosa

Inlägg av Yosa »

på mjölkallergirådarna (som jag läkar till i min presentation) hittar du många listor med produkter som du ska se upp med och vad du kan erätta dem med
Veronica

Inlägg av Veronica »

Hej allihop!

Tack för alla fina svar! :D

Vi provade EkoGo gröten igår för första gången. Jag fick lite panik i sista stund o tänkte att hon kanske är glutenallergiker också, det testade dom ju inte för. Men jag smetade lite gröt på hennes hals o när det inte blev rött så fick hon smaka. Sen är ju inte riktig mat hennes favoritgrej än, men det är väl en annan femma. Hon reagerade inte iaf, bra det.

Det som jag tycker är konstigt är att innan jag gav henne gröt som hon blev dålig av så helammades hon och reagerade inte alls när jag åt mjölk, jag åt säkert en halvliter mjölkprodukter varje dag. Och nu säger de att jag ska köpa mjölkfritt smör, ost, allt. Tror verkligen inte att hon skulle reagera om jag hade lite smör på mackan. Ska fråga dietisten om det.
Veronica

Inlägg av Veronica »

Yosa: Intressant att hela familjen var allergiker. Är det för att man inte äter kor i Indien så deras system aldrig fått prova det? Eller får man dricka mjölken, bara inte äta köttet? Iaf, jag lärde mig ngt nytt! :) 820
Yosa

Inlägg av Yosa »

OJ du skrev nog till fel person :) det där skulle nog till Mamma S som hade familj från Asien :wink:
Lua

Inlägg av Lua »

Vad skönt att ni fick en förklaring!

Stor kram från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"