Hej Mamma2004! Och grattis till det (inte längre så jätte)lilla knytet

!

Först av allt - pappan kan tänka att än så länge är den lille parveln bara 6 veckor. Att han får lite lugn och ro att komma till rätta i det här jordelivet och hur det ser ut ska man nog inte behöva tappa tålamodet över - än mindre bli irriterad över 8)!

Men sen tycker jag förstås att du ska försöka sätta schema nu - så blir det så mycket lättare för er alla. Då VET du när du har tid att göra, vad det nu är som ska göras, och när man kan planera in BVC-besök, släktbesök och annat. Och behöver inte känna att du hej hopp, ska sätta dig i en snödriva och amma mitt i allt

. Besök tycker jag med fördel man gör under vakentiden, så man inte får med sig en liten grinis dit. Inget svårt alls, att be/se till att få tider som passar lilla älsklingens. Ska det sen promeneras dit eller hem kan man ju förstås passa in sovluren då. Och ska du vagna bort nattmålet finns det ju ingen anledning att vänta med övriga tider heller, eller hur? Ta allt på ett bräde, för allt hänger ju ihop. Mat, umgänge, sömn.

Barn sover till vilket oljud som helst - inom vissa gränser, skulle jag vilja säga

. Har du möjlighet att låta honom sova ute (vilket för övrigt är nyttigt också) så tycker jag det är den bästa lösningen. Då vänjer han sig också vid en massa ljud, men behöver inte bli superstörd i skarvarna av en alltför ivrig storebror. Om det nu är så

.

Storebror. MÅSTE han gå på dagis när ni nu är hemma? Min storbus, som snart är 3, är hemma med oss och det är en fröjd att se de ha hur kul som helst ihop. Det går snabbt, kan jag lova - även om det inte känns så just första månaderna. Storebror är dessutom guld värd för att hjälpa till med allt som ska göras med små lillasyskon - vet faktiskt inte HUR det skulle ha gått annars. Han hittar alltid alla små bortsprungna vantar och sockar när lilltufsan ska ut och sova... Så det är mitt huvudråd här. Att ge dina barn och dig den här tiden tillsammans. Det är så lätt att ryckas med i den trend som råder - att barnen har det bättre bortifrån familjen och sin flock. Jag tror inte det. Mer tankar kring det här kan du förstås läsa på "Istället för dagis - kontaktlista", om du är intresserad.

Vad gäller schemat är det bara du som kan göra ett som passar både lillemans önskemål/tendenser (hur ser de ut?) och era tider i övrigt. Men sikta på 2-2, med kanske lite kortare morgon, alltså första vakenpasset, och lite längre på kvällen (innan natten) - så brukar det vara för de flesta älsklingar.
Hinner inte mer nu - lycka till - och hör av dig igen om du har fler funderingar!
Kram Ewa