Jag blir galen!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Karin2

Jag blir galen!!

Inlägg av Karin2 »

Hej!

Jag håller verkligen på att bli galen... Min yngsta son är 17 mån och sover aldeles för lite. Jag genomförde SHN-kuren för 12 veckor sedan, och den har gjort livet uthärdligt, men han sover fortfarande bara 11½ tim/dygn.
Det är som om han hade en biologisk klocka inställd på den tiden, sover han 10 tim natt sover han 1½ tim dag och sover han 10½ tim natt sover han 1 tim på dagen.
Nu har jag kämpat så länge (uppföljningsveckan pågår än känns det som..), jag lyssnar på hans ylande kväll, morgon och dag så nu är jag på millimetern att ge upp.
Jag lägger honom kl.19 och han ligger och ropar och ylar till ca. 19.30-19.45. Han vaknar oftast efter exakt 10 tim (5.30-45) och då pratar han och ropar JÄTTEHÖGT på mig "MEMMA!!!!!" Jag ömsom ramsar ömsom låter vara ifred, har försökt allt. Alla i familjen ligger vakna och lyssnar på detta, storebror är ju lättväckt vid 06-tiden.
Sen är han hur svår som helst att få att somna vid 12, sover som bäst 1½ tim men det kan lika gärna bli 1 tim.
I dag somnade han 11.45 och vaknade 12.35 och somnade inte om trots att jag gick och gick med vagnen. Så jag inbillade mig att nu kommer han vara jättetrött och gnällig men han är hur pigg som helst!! Och somnade han fortare på kvällen??? NEJ! Samma runtkastande som vanligt..
Ibland undrar jag om det är nått fel på honom eftersom han inte verkar ha nått sömnbehov.. För tilläggas ska att kinkighet och gnällighet är ytterst ovanliga egenskaper hos lillen, han är hur glad och pigg som helst! Äter som en häst och är igång hela tiden. Problemet ligger nog främst i att övriga i familjen har ganska stort sömnbehov..

:?: Så vad tror ni kloka forumister, har vissa barn mindre sömnbehov? Och om inte, vad ska jag göra när inte ens SHN funkar på denne starke herre. Det börjar sätta sig på mitt psyke att jag inte lyckas ge honom hans sömn..
KARIN mamma till Noa -0308 + Hugo -0511
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Karin2 :D
Ser att du inte fått något svar på dina funderingar, så jag ska se om jag kan hjälpa dig att klura lite :-k

Visst är det så att det kan skilja på sömnbehovet hos barn, en del kräver betydligt MER än det gängse, andra något mindre. Jag tror dock inte att mer än en timme mindre än det "normala" (som för din son är ca 13,5 tim/dygn) är att rekommendera. Alltså borde han sova MINST 12,5 tim/dygn (rätta mig om jag har fel, någon!)

Du tror inte problemet kan vara att ni gett gossen olika besked vid olika tillfällen? Och att ni kanske inte har ett spikat schema? Börjar man laborera med tiderna, är det svårt att få det att sätta sig ordentlig!

Och ha en handlingsplan för tidiga morgnar, "prova" inte en massa olika saker, det förvirrar och underhåller bara!

Hur har ni det med utevistelsen? Det bästa är två pass ute om dagen, ett på förmiddan och ett på eftermiddan! Och mycket klättra och fri lek!
Och sociala delaktigeheten? Får han göra någon nytta, hjälpa till?
Och såklart, den berömda attityden :wink: som är sååå viktig!!!

Allt hänger samman, fattas en del så krånglar det gärna...

Berätta gärna mer om hur det går för er :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Karin2

Inlägg av Karin2 »

Hej Miar, tack för svar!!

Jag måste bara poängtera att jag inte hoppat från olika besked från dag till dag, men när idogt ramsande inte haft någon effekt alls på 6 veckor var jag ju tvungen att tänka om. Då lät jag honom vara ifred på morgonen, ramsade en gång när han vaknade men sen fick han vara ifred. Sen har jag senaste två veckorna börjat ramsa lite oftere. I övrigt har jag hållit på tiderna så mycket jag någonsin kunnat. Betänk att kuren inleddes på nyårsdagen så det här har ju pågått ett tag...

Utomhusvistelse och social delaktighet är det inte heller brist på, storebror går inte på dagis och vi tre gör allt tillsammans.

Måste bara ge dig ett exempel: I går kväll somnade han 19.40, vaknade på morgonen 04.57, somnade INTE om, var vansinnig, hela familjen ligger och lyssnar som vanligt. Sen la jag honom 11.45 (marginalkvart) och väckte 13.30. Nu la jag honom 19.00 och han hoar ännu... Han skriker höga C, inte ledset alltså, utan han busar runt som en galning i sängen. Han har så otroligt svårt att slappna av. Min äldste son blir alltid avslappnat trött när han blir trött, men lillebror blir mer och mer speedad ju tröttare han blir.

Jag kämpar iallafall på med att hjälpa honom men känner mig så maktlös.
KARIN mamma till Noa -0308 + Hugo -0511
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Karin!

Ser i "säkra sovare..." att det finns en med liknande problem, läs den tråden (och även länken som är i den tråden) så kanske du får lite tips!

Kram Mia :!:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "