Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Min kommun är också med! Men vad innebär det mer i detalj? Har inte hittat mer än att det är 3000 kr efter skatt. Det kan man ju inte leva på. Men det kan kombineras med föräldrapenning från barnet fyllt 1 år? Eller är jag helt fel ute? :-s
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Jag kommer att börja jobba efter sommaren. Jag tycker om att vara hemma med Viktor, men längtar tillbaka till jobbet också. Min man kommer att vara hemma till och med januari 08. Sen blir det dagis. Förhoppningsvis kan jag gå ner i tid och sluta tidigare några dagar per vecka och min man vara ledig typ varannan fredag.

Vi har pratat lite om nummer två, men jag vill vänta. Visst skulle det vara bra att tajma när Viktors dagar tar slut, men jag hade hemska besvär med foglossning under graviditeten och min kropp behöver återhämtning. Planerar ni andra att skaffa fler?
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Där uppe där det står "sök", "medlemslista", "grupper" osv.
Finns "Du har 1 nytt meddelande" Klicka där så kan du läsa ditt PM (Personligt Meddelande :wink: ) Jag brukar skylla på gröten man har i huvudet när man ammar och är småbarnsförälder. Så det är inget nytt.

Ni får fråga på tråden om vårdbidrag för fler svar, jag vet inte mer än det som står. Men jag tror inte man kan kombinera det med något annat utan man får typ 3000kr sparar ca 1200kr på dagis och sen räknar jag in barnbidraget 1000kr så för mig blir det 5200kr tjänat, typ... :? :roll: (jag vet som fan läser bibeln ungefär :lol: :lol: :lol: )

Här är inga barn inplanerade inom de närmsta 2 åren då jag hade foglossning från v.5, med kryckor och hela köret så måste jag återhämta mig ordentligt. Det där med barn tätt eller inte kan man ju diskutera men JAG orkar inte 2 blöjbarn, dubbelvagn osv. Utan vill ha hjälp av syskon som passerat trotsåldern först. Läste någon gång en Finsk psykolog som kommit fram till att den perfekta åldersskillnaden skulle vara 3-5 år, men det vet man ju inte. Jag har träffat många som säger jätte tätt och andra som säger långt isär, själv har jag erfarenhet av alla varianter och finner nog att det i grund och botten endå handlar om förändrarna och deras uppfostringsmetod helt enkelt.

Så med AW och BB KAN det ju helt enkelt INTE bli fel HUR vi än gör :lol:
Eller.... :?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här ska det fram en nr 2 så snart det går! :lol: Vi ska ju han tre, helst fyra... :shock: :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

TorsMamma skrev:Hur långa nätter kör du? 1,5 + 2 är ganska mycket för dagsömn om man sen har 12 timmar natt. Om du inte har det kanske du vill lägga krutet där och sedan ha 45 (med kvartar vid behov) och 2 (med kvartar vid behov). Hur ser schemat ut?
Så här ser vårt schema ut:
06.30 Amning
07-07.30 Ensamlek
07.30 Smörgåsrån/frukost
09.15-10.45 sova
12.00 lunch - smakportion
13.15-14.45 sova
16 Amning
18 Middag
19 Sova

Thusly, 11,5 h natt och 3 h dag = 14,5 h vilket redan är i underkant (15 h). Måste amma 06.30 för att få det att gå ihop med resten av dagens schema. Och vill helst kombinera läggningen så det blir skratt tillsammans med storebror för det gillar hon (mer än han).

Idag sov hon 45 min fm och möjlighet till 1,5 h em med uppvak efter 40 minuter och sedan promenad (mannen jobbade hemifrån och kunde då lämna sovande sonen). Dessutom blev det en sen em-lur idag igen då jag kunde promenera med dem båda och gömma henne bakom filten.

Kan du inte bo i min PM-låda också TorsMamma, så bor jag i din? Så nyfiken men misstänker att det är långt från Skåne.

Jag är en sån där mamma som har det stora barnet på förskola 3 timmar varje förmiddag fast han inte ens fyllt 3 år. Hoppas jag får vara med här ändå ... Vi har funderat och funderat och för oss kändes det som ett vettigt beslut. Eftersom det är svårt att få förskoleplats och enklast i augusti vill jag gärna att hon inte börjar förrän i augusti 2008 men har satt mars som önskemål. Man måste slåss med kommunen på deras villkor och då gäller att spela fult har jag märkt. Man kan få vårdnadsbidrag i vår kommun också såg jag (tack för länken) men jag blir tokig om jag ska vara hemma tills Pyttan är 3, trots att jag älskar mina barn mest av allt. Trivs bra med mitt jobb + att det gäller att bevaka sina ekonomiska intressen på arbetsplatsen/-marknaden. Har möjlighet att arbeta hemifrån till viss del så inbillar mig att jag kommer att kunna dra nytta av det i viss utsträckning.

Här ska det nog inte vara fler barn med tanke på föräldrarnas aktningsvärda ålder. Vi har två friska, helt underbara guldklimpar. Båda graviditeterna var väldigt lika och "enkla". Förlossning nr 2 var "lättare" än den första, men så hade jag också läst på och gått profylaxkurs. Jag skulle nog oroa mig mkt om jag blev gravid igen. Eftersom jag är förhållandevis gammal och redan fått två friska barn så ökar ju riskerna för att nåt ska gå "fel".

Heja på TorpSara! Härligt med stor familj. Med två barn beundrar jag nu vänner med 5 barn (fler än två räcker egentligen) väldigt mycket mer! Vilka superkvinnor som fött alla dessa barn och uppfostrat dem ocn inte blivit tokiga av allt trots och oro.

Duggan: Krya på Hugo! Stackars liten att vara sjuk. Hoppas VC var till någon nytta.
duggan

hejhopp

Inlägg av duggan »

Linbodel Tackar, Hugo mår mycket bättre idag, kruppen är borta och likaså febern, bara väldigt väldigt snorig och hostig, men massor mycket piggare! Antagligen för att han har sovit hela natten utan ett pip, eller nåja han vaknade redan vid sex tiden men drygt 11 timmar är förmodligen bättre än bara sju ynka timmar :roll:

Jag vill ha massor med barn NU!!! Men min man tycker att det räcker med dom 2 vi har, men om det blir en till säger han så blir det inte förän om 4-5år. Visserligen kan jag hålla med om att det är grymt skönt med några år mellan barnen Amanda är ju 5 och vilken nytta vi har av henne!

Vår kommun hade sagt NEJ till vårdbidrag ser jag *morr* Nåja jag funderar på att gå tillbaka på 50% när gossen blir två år, men han ska vara hemma till han blir 3. Vi har ju sånt lyx (iband är det inte lika skoj) att vi bor på en stor gård och svärmor och svärfar bor i ett eget hus på gården, så hon ska sluta jobba nu till hösten och vill hemmst gärna sköta Hugo om jag är sugen på att jobba lite. Så passande! Hon tycker verkligen inte att dom ska gå på dagis tidigt, hon har själv varit hemma fru med barnen tills dom börjat skolan, sen har hon återvänt till yrkeslivet. Hon har verligen A.W-tänk med allt hon gör med barnen,. Så himla kul! :D

Amanda däremot började på dagis när hon var 1,5år jag hade inte samma förutsättning att vara hemma då utan skulle plugga klart så fort som möjligt! :oops:

Vad har ni för yrken och hur flexibel kan ni vara när ni går tillbaka. Hel eller deltid? Jag tycker det är roligt att veta hur ni har tänkt det sen när ni blir yrkes samma igen. Ni måste inte svara om ni vill! Ni kanske inte ens har hunnit tänka så långt än :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du Linbodel, Vet inte riktigt vad jag skall säga om schemat. Det sägs ju att sömn föder sömn, och både Tor och Nians son sover väldigt likt varandra och verkar också följa varandra, kanske hon har något hon kan komma med. :-k
Jag är lite sån som tror att skära ner på lurar INTE löser problem nätter så mycket, kanske låter konstigt men jag läser MASSOR med trådar där alla vill dra ner på antalet lurar eller timmar som sovs på dagen för att de skall sova mera på natten, utan någon som helst positiv verkan.

*tänker lite högt*
- Kanske du skall göra som jag gjort ibland och strama upp schemat 1 vecka där man håller varenda minut stenhårt?
- Kanske skall tänka om VART lurarna är? En del gillar att sova i sitt rum även på dagarna med det ganska mörklagt då också...

Tor sover ABSOLUT bäst i säng och INTE i vagn för att kan inte böka och ändra ställning eller göra omsomnanden som han vill. Han skarvar ofta på långluren vid 45 och kan han inte lägga sig som han vill skulle han förmodligen inte sova vidare alls. De gånger detta har lyckats är i bilen om vi kör på motorväg hela 2 timmar inget annat.

Jag är ju väldigt positiv till att han skall sova i säng dessutom då hinner jag med annat på den tiden.

Försök att verkligen ha minst 1 vecka där du håller lurarna stenhårt och även sovplatsen (typ sovrummet i sängen med lite mörkläggning och öppetfönser) så att han blir sin egen lilla klocka. Sen tror jag att man kan börja sova lite över allt bättre.

Vad tror du?

Ärsh Linbodel, vi gör alla olika med dagis osv. Jag anmälde Tor för att börja på dagis när han är 1,5 år då kön till att få plats är hur lång som helst. Tänkte att det kanske är lättare att skjuta upp och ha stått i kö länge än att anmäla när han skall börja typ vid 2 eller 3 år. Att gå på förkola i 3 tim/dag funkar väl aldeles utmärkt :wink:
Jag tycker mest synd om stackars barn som måste gå på dagis i över 50 tim/vecka innan de är 1,5-2 år :cry:

Jag hade hoppats på att kunna jobba de där lagstadgade 75% och även se om Guben kunde göra detsamma. Då skulle man kunna få till kanske 30 tim/vecka när Tor är 3. Men man vet ju aldrig. Skall se vad som händer... tänker göra allt för att förhala i alla fall :lol:

Duggan: Ååååhhhh, vad skönt och höra att Hugo mår bättre och har sovit gott hela natten. Det är ju så att det är sömn man vill ha när man är sjuk, tänk att det skall vara så svårt att få till den just då :?

Nu får ni sluta försöka att urskulda er för att ni inte är präktiga :x En sak vet jag aldeles SÄKERT och det är att ni/vi gör alla vårt bästa med det vi har och när vi vet bättre gör vi bättre.
Inte lägga skuld på sig själv och inte dömma andra [-X

:heart: Se nu till att ha en trevlig helg och mysa ordentligt med varandra. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så Linbodel, nu bor jag i din PM låda men inte i skåne tyvärr :wink:
Tor 2006

Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej,

Fler barn? Vi vill ha ett eller två barn till (min man vill nog ha ett medans jag är lite mer för två) När vi ska plannera syskon har vi inte riktigt bestämt ännu. Jag är lite ambivalent i frågan. Skulle vara skönt om Alice är lite större tycker jag och vänta tills hon blir 2 eller 3 tills vi försöker få en till. Samtidgit kanske man skulle satsa på att få nästa innan Alice blir 1 och 9 månader så man får samma föräldrar penning. Jag kommer nog inte jobba heltid när jag kommer tillbaks till jobbet.

Duggan skrev:
Vad har ni för yrken och hur flexibel kan ni vara när ni går tillbaka. Hel eller deltid? Jag tycker det är roligt att veta hur ni har tänkt det sen när ni blir yrkes samma igen. Ni måste inte svara om ni vill! Ni kanske inte ens har hunnit tänka så långt än
Jag jobbar som konsult och hade samma uppdrag på ett företag i fem år innan föräldrarledigheten. När jag kommer tillbaks får jag ett nytt uppddrag som konsult. Jobbar med "administration". Funderar på att söka lite jobb men vet inte riktigt vad jag VILL göra faktiskt. Helst skulle jag vilja stanna hemma länge :D Pappa kommer vara hemma i januari-08 till april-08 så då kommer jag jobba heltid sedan när Alice börjar på dagis som vi förhoppningsvis kan skjuta upp till slutet av augusti-08 kommer jag nog gå ner i tid så det inte blir så långa dagar. Känner ingen längtan till arbeteslivet i dagsläget :lol:

TorsMamma skrev:
Nu får ni sluta försöka att urskulda er för att ni inte är präktiga En sak vet jag aldeles SÄKERT och det är att ni/vi gör alla vårt bästa med det vi har och när vi vet bättre gör vi bättre.
Inte lägga skuld på sig själv och inte dömma andra
Bra skrivet =D>
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Menar bli gravid innan Alice är 1 år och nio månader. Inte få nästa för då hade det ju varit hög tid att börja redan nu :D
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

TorsMamma skrev:Jag är lite sån som tror att skära ner på lurar INTE löser problem nätter så mycket...
Fast vi har inte haft något problem med nattsömnen, endast daglurar. Sedan hon beslöt sig för hela nätter har hon hållt sig till det. Förutom de senaste två nätterna då hon vaknat och varit ledsen runt 21.30 och 03. I natt fick pappan till slut buffa. När hon sedan vaknade morgon var hon alldeles snorig :( och har så fortsatt under dagen så det kanske hade med det att göra?
TorsMamma skrev:*tänker lite högt*
- Kanske du skall göra som jag gjort ibland och strama upp schemat 1 vecka där man håller varenda minut stenhårt?
- Kanske skall tänka om VART lurarna är? En del gillar att sova i sitt rum även på dagarna med det ganska mörklagt då också...

Tor sover ABSOLUT bäst i säng och INTE i vagn för att kan inte böka och ändra ställning eller göra omsomnanden som han vill. Han skarvar ofta på långluren vid 45 och kan han inte lägga sig som han vill skulle han förmodligen inte sova vidare alls. De gånger detta har lyckats är i bilen om vi kör på motorväg hela 2 timmar inget annat.

Jag är ju väldigt positiv till att han skall sova i säng dessutom då hinner jag med annat på den tiden.

Försök att verkligen ha minst 1 vecka där du håller lurarna stenhårt och även sovplatsen (typ sovrummet i sängen med lite mörkläggning och öppetfönser) så att han blir sin egen lilla klocka. Sen tror jag att man kan börja sova lite över allt bättre.

Vad tror du?
Har stramat upp mig med tider. Lurarna har funkat bättre de senaste dagarna. Har lagt tillbaka en sen em-lur på 20 minuter och det verkar funka nu. Men det gick alltså inte förut hur mycket jag än kämpade.

Duggan skrev:Vad har ni för yrken och hur flexibel kan ni vara när ni går tillbaka. Hel eller deltid? Jag tycker det är roligt att veta hur ni har tänkt det sen när ni blir yrkes samma igen. Ni måste inte svara om ni vill! Ni kanske inte ens har hunnit tänka så långt än.
Vill inte jobba heltid, börjar med 75 %. Tursamt nog har jag fast anställning som översättare och det är guld värt så jag vill gärna stanna.

Är det någon av er som använder tygblöjor? Märken, erfarenheter osv. tages tacksamt emot. Vi har inte så många men tycker Fuzzi Bunz och Mommy's Touch verkar funka bra. Med extra inlägg av mikroduk.

Nu måste jag röja i köket så att vi kan köra till biblan så fort kottarna vaknar. Synd på det härliga solskenet, men måste byta böcker idag. Har en liten bokmal ... :lol:
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Jag är ingenjör och jobbar med personalledning inom industrin.
Har fått höra "så typiskt att ingenjören Anna har schema med mat- och sovtider för en liten bebis...suck!" så himla många gånger nu att jag började tro att det hade ett samband :wink:
Någon fler ingenjör??

Angående dagslurar. Med Viktor verkar det vara antingen dagslurarna ELLER nattsömnen som krånglar. Just nu somnar han lätt och sover bra på dagslurarna, men vaknar oftast till en eller ett par gånger per natt. Han somnar oftast om på en ramsa. Vi hade problem med dagslurarna ett tag, fastnade faktiskt i vagningsträsket :o Nu vagnar jag aldrig, ramsar kort när jag lägger honom och han har fått en gosehund att snutta på i vagnen. Det var lösningen för oss!
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

:arrow: Jag undrar om det är någon av er vars barn börjat (eller har) rata amningen som kvällsslurk?

Min dotter har de senaste kvällarna inte varit speciellt intresserad utan vill bara kika på allt annat runt omkring (i det ganska mörka rummet..). Välling är ingen favorit tyvärr, men jag erbjuder det dagligen i pipmugg (flaska har hon aldrig velat dricka ur).
Jag funderar lite vad jag då ska ge henne..? gröt? Hur blir det då, ger man gröt efter kvällsbadet? (då blir hon ju helsmutsig igen :wink: ). Någon med erfarenhet?

(har sökt i forumet, men jag o sökfunktionen är inte bästa kompisar :roll: )
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sofias Mamma,

Vi har nog de flesta här haft besök av VVB klubben (våga vägra bröstet). Jag slutade amma helt för snart 1 vecka sen och att amma kvällsslurken har jag inte fått göra på många månader :cry:

Jag har gett i de flesta gånger, pumpad mjölk som serveras förstärkt med lite NAN2 pulver, ibland mosad banan eller annan pure till. Nu överväger jag att gå över till välling, men Tor är bra på att ta flaska numera :wink:

Jag ger det efter badet med pyjamas på, sen använder vi ett babyjörn förkläde som täcker nästan hela kroppen, eller så byter vi pyjamasen om det behövs precis innan läggning, när vi borstar tänderna och kör skratt till gonatt.

-------------------------------------

Jag undrar med er andra, vad serverar ni på era måltider numera?

Så här ser det ut för oss idag, men det känns som om det är dags för 1 till "riktigt mål"...

Mål

1. NAN2 på flaska (funderar på att gå över till välling här)
2. MAT pure, frukt pure + pump BM i pipmugg
3. Välling på flaska (utomhus) (kanske skall jag servera gröt här)
4. Gröt, fruktpure + pump BM i pipmugg (ersätta detta med matpure istället)
5. PumpBM förstärkt med NAN2 pulver + fruktpure. (funderar på att gå över till välling här..)

:?: Ärsch, detta blev rörigt. Hur gör ni??? Va, va, va....??

:lol: :lol: :lol:
Tor 2006

duggan

Inlägg av duggan »

Sofias mamma skrev::arrow: Jag undrar om det är någon av er vars barn börjat (eller har) rata amningen som kvällsslurk?
Japp, detta har Hugo gjort dom 2 senaste månaderna. Från början började han tvärvägra bröstet, men nu så kan han amma vissa kvällar och mysa lite. Men det är inget jag räknar med. Och eftersom Hugo inte heller vill dricka välling så ger jag mosad banan och det sover man jätte gott på kan jag intyga, så ingen fara på taket för det =) Men jag gör iordning lite välling och erbjuder varje kväll (senaste veckan) i pipmugg, jag tänkte om han bara vänjer sig vid smaken (som smakisar :wink: ) så kanske han vill börja dricka det. Min stortjej drack välling och det är ju så gudomligt skönt att kunna koka en flaska välling typ på kvällen och mysa lite eller en flaska på morgonen före dagis!

Hugo har sin kvällsslurk redan 18.15 (natt 19.00) och det är pga att han är för trött efter badet för att sitta och äta i matstolen, så jag ger banan och sen hopp i plurret, pyssen på och bus-tajm och hopp i säng :sleep:

Torsmamma sa:
Jag undrar med er andra, vad serverar ni på era måltider numera?
Jag har precis börjat ge två mål matpure´igår, och det funkar mycket bättre, herren verkade tämligen less på gröten som han tidigare fått två gånger om dagen. Mums vilken variation, tycker han nu :D

Mål 1: BM
Mål 2: Gröt+fruktpure´+amma
Mål 3:125g kött&grönsakspure´+50-100g fruktpure´+amma
Mål 4: 125g kött&grönsakspure´+100g fruktpure´+amma
Mål 5:försök till amma, 1/2-1 mosad banan och nu ca 20-50ml välling

Jag hoppas han får i sig tillräckligt. Sisst jag vägde han var han 67,2cm och vägde 8510g så nog växer han.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"