Inte ätit på dagen - hur sova på natten? Svar fort tack!
Inte ätit på dagen - hur sova på natten? Svar fort tack!
Jag hoppas någon är här o kan svara snabbt.
Lina, 5 månader, har nyss börjat med smakisar (vid dagsmål 4) och fick idag gröt och lite mangopuré. Sedan amning. Tre timmar senare fontänkräks hon och fortsätter att kräkas hela kvällen. Mkt trött. Får inte i sig någon nattslurk utan somnar för natten 40 min för tidigt som en klubbad oxe utan att orka skratta något.
Hon har alltså inte fått behålla ett mål sedan lunchen kl. 12. Jag har ingen aning om hon kräks för att hon fått i sig någon bakterie eller om hon bara var övermatad. Vad ska jag göra om hon vaknar inatt och kanske är hungrig? Vi började med kuren för en knapp månad sen, det sitter inte perfekt än, men går över lag bra.
Lina, 5 månader, har nyss börjat med smakisar (vid dagsmål 4) och fick idag gröt och lite mangopuré. Sedan amning. Tre timmar senare fontänkräks hon och fortsätter att kräkas hela kvällen. Mkt trött. Får inte i sig någon nattslurk utan somnar för natten 40 min för tidigt som en klubbad oxe utan att orka skratta något.
Hon har alltså inte fått behålla ett mål sedan lunchen kl. 12. Jag har ingen aning om hon kräks för att hon fått i sig någon bakterie eller om hon bara var övermatad. Vad ska jag göra om hon vaknar inatt och kanske är hungrig? Vi började med kuren för en knapp månad sen, det sitter inte perfekt än, men går över lag bra.
-
annaschedin
Hej!
Är tyvärr ingen expert på ämnet, men svarar ändå så gott jag kan! Verkar helt klart att hon fått i sig något dåligt, annars brukar det inte vara fontänkräkningar. (min erfarenhet).
Vatten (vätskeersättning?), amning är viktigt!
När de är så små förlorar de vätska väldigt fort, så det är viktigt att ge dem vatten ofta och i små klunkar. Kanske varje kvart så här på kvällen, så hon inte blir uttorkad under natten.
Mitt förslag är du ska ge vatten även i natt (om hon skulle vakna). Men sen ändå göra som vanligt efter det. Maten är nog inte det största problemet här.
Axel hade magsjuka för en månad sen och blev riktigt dålig, men nu sover han bra ändå efter det. Det går att lugna och trösta även när de ligger i sin säng. En natt tog vi upp honom och det funkade absolut inte...han somnade aldrig om. Men när han var kvar i sängen gick det bättre.
Hoppas du får svar av någon annan också som vet lite mer!
Är tyvärr ingen expert på ämnet, men svarar ändå så gott jag kan! Verkar helt klart att hon fått i sig något dåligt, annars brukar det inte vara fontänkräkningar. (min erfarenhet).
När de är så små förlorar de vätska väldigt fort, så det är viktigt att ge dem vatten ofta och i små klunkar. Kanske varje kvart så här på kvällen, så hon inte blir uttorkad under natten.
Mitt förslag är du ska ge vatten även i natt (om hon skulle vakna). Men sen ändå göra som vanligt efter det. Maten är nog inte det största problemet här.
Axel hade magsjuka för en månad sen och blev riktigt dålig, men nu sover han bra ändå efter det. Det går att lugna och trösta även när de ligger i sin säng. En natt tog vi upp honom och det funkade absolut inte...han somnade aldrig om. Men när han var kvar i sängen gick det bättre.
Hoppas du får svar av någon annan också som vet lite mer!
Anna/ Mamma till Axel född i mars 2006
-
annaschedin
Hej igen!
Såg nu att hon redan hade somnat...
då skulle jag amma eller ge vatten om hon skulle vakna. Om ni blir oroliga så försök att proppa in en flaska med vatten, nu när hon sover, så kanske hon sover vidare efteråt ändå? Om hon skulle vara törstig. Har läst någonstans att man kan göra så och att vissa barn sover vidare efter det!
Såg nu att hon redan hade somnat...
Anna/ Mamma till Axel född i mars 2006
-
Lua
Tack för att du svarat
Tyvärr har hon aldrig tagit flaska, så det går inte. Men jag får väl amma henne lite i natt om det verkar behövas o sen köra som vanligt. Suck. Det konstiga är att vi provat med gröt 2 gånger förut, för 1 resp. 2 månader sen, och då hände samma sak. Fattar inte om det är för att hon blir övermätt eller att det är ngt i gröten? Ska ALDRIG vara så dum att jag ger henne gröt igen!
-
Lua
eller känslig mot mjölksockret (laktosen) i gröten, det kan orsaka kräkningar. Detta har hänt oss också vid flertalet tillfällen jumbo mumbo kräkningar så hela middagen och kvällsslurken kommit upp och sen har han inte velat ha något mer och somnat på tom mage. Jag har resonerat så att han har ju ändå reserver eftersom det är första natten så att säga och han har bara sovit som vanligt och skulle han då vakna på natten och inte kan somna om då har jag ammat. Men skulle hon ha tex magsjuka flera dagar i rad då är det lite viktigare med påfyllning av vätska.
Hugo sånna här kräkningrar har ibland följts av nån förkylning, men annars vet jag ej vad det beror på. Dety finns ju låglaktos majs välling men jag vet ej om det finns låglaktos gröt, säkert på apoteket. kanske kan vara värt att prova?
Jag tror inte att gluten orsakar kräkningar, fast jag är inte helt säker?!
Hugo sånna här kräkningrar har ibland följts av nån förkylning, men annars vet jag ej vad det beror på. Dety finns ju låglaktos majs välling men jag vet ej om det finns låglaktos gröt, säkert på apoteket. kanske kan vara värt att prova?
Jag tror inte att gluten orsakar kräkningar, fast jag är inte helt säker?!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Lua
-
Lua
Hej.
Hon vaknade må¨nga ggr i natt, men var inte särskilt ledsen så jag tog inte upp henne, känns skönt det iaf. Vet inte varför hon ändå vaknade så mkt. Sånt händer antar jag.
Men det som oroar mig mkt nu är varför hon inte kan äta annat än bröstmjölk. Idag fick hon mangopuré för tredje gången o till o med den åkte upp igen på en gång. Ska ringa bvc imorgon o posta på matforumet istället. Tack för er hjälp!
Hon vaknade må¨nga ggr i natt, men var inte särskilt ledsen så jag tog inte upp henne, känns skönt det iaf. Vet inte varför hon ändå vaknade så mkt. Sånt händer antar jag.
Men det som oroar mig mkt nu är varför hon inte kan äta annat än bröstmjölk. Idag fick hon mangopuré för tredje gången o till o med den åkte upp igen på en gång. Ska ringa bvc imorgon o posta på matforumet istället. Tack för er hjälp!
Kanske inte hennes mage ar redo for fast foda annu? Om jag var du ville jag vanta en vecka eller tva innan jag provade igen. Och ga rikigt sakta fram, bara en ny "mat" i gangen. Borja med antingen lite potatis eller banan, eller valling. Bara nan tesked i borjan.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
lillebror 2.aug 09, 35+6
Ringt till bvc. De frågade direkt om hon får utslag runt munnen när hon äter, och hon blir verkligen jätteröd och prickig. Varför har inte jag fattat att det betyder någonting!
Så vi ska på allergitest på onsdag, känns skönt att få veta!
Tack jättemkt Lua! Om du inte nämnt allergi hade det dröjt mkt längre, jag hade inte ens en tanke på det dumt nog!
Ska bara amma tills vi fått svar. Hoppas det räcker.
Tack jättemkt Lua! Om du inte nämnt allergi hade det dröjt mkt längre, jag hade inte ens en tanke på det dumt nog!
Ska bara amma tills vi fått svar. Hoppas det räcker.