Hej alla kloka!
Ivar fyllde tre år i början av mars och har sedan någon månad tillbaka inte verkat riktigt trött när natten infallit kl 19-07. Han förhalar och bökar vilket säkert hör till åldern men han verkar ärligt talat inte alltid riktigt trött när han ska lägga sig att sova. Ofta ligger han i sitt rum och sjunger eller pratar för sig själv ganska länge innan det blir tyst. Kan det vara dags att flytta hans sovtider till 19:30 eller 20:00? Någon som har liknande erfarenheter? När började ni lägga era barn senare?
Kram AnnaK
3-år, dags att dra ner på nattsömnen?
3-år, dags att dra ner på nattsömnen?
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
HEj
Ge honom förutsättningarna att sova 12 timmar flera år till. Om han inte sover varje minut är inte hela världen, men han bör ha möjligheten.
Jag tycker Vera nästan har svårast att sova när hon är tröttare än vanligt.
/LO
Ge honom förutsättningarna att sova 12 timmar flera år till. Om han inte sover varje minut är inte hela världen, men han bör ha möjligheten.
Jag tycker Vera nästan har svårast att sova när hon är tröttare än vanligt.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej,
Tack för svar!
Du har absolut rätt i hans rätt till sömnen. Men just nu är det ett väldigt bökade kring just läggning och han verkar ha väldigt svårt att somna före 19:30. Man kanske kör på läggning med marginalkvart ett tag och förutsätter att bökandet har med trotsen att göra, inte med sömnen?
Tack för svar!
Du har absolut rätt i hans rätt till sömnen. Men just nu är det ett väldigt bökade kring just läggning och han verkar ha väldigt svårt att somna före 19:30. Man kanske kör på läggning med marginalkvart ett tag och förutsätter att bökandet har med trotsen att göra, inte med sömnen?
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Sover han middag fortfarande?
Jag antar att han inte gör det men annars hade man kunna ta bort det.
Jag tror också på att man ska erbjuda 12 timmarsnatt och inte skjuta fram.
En 3-åring mitt i trots mm behöver mkt sömn.
Min son några månader yngre en din sover fortfarande nästan 2 timmar mitt på dagen och 12-timmarsnatt men han sover lite mer en de flesta.
Nu när det börjar hända så mkt i honom på något sätt upplever jag att han verkligen behöver sömnen.
Jag antar att han inte gör det men annars hade man kunna ta bort det.
Jag tror också på att man ska erbjuda 12 timmarsnatt och inte skjuta fram.
En 3-åring mitt i trots mm behöver mkt sömn.
Min son några månader yngre en din sover fortfarande nästan 2 timmar mitt på dagen och 12-timmarsnatt men han sover lite mer en de flesta.
Nu när det börjar hända så mkt i honom på något sätt upplever jag att han verkligen behöver sömnen.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Son nr 2 f?dd i april -06
Det är helt rätt, bra tankar! Han sover inte middag för då blir han för pigg (om det inte ärjättevarmt eller skidåkning eller så) men vi skjuter inte läggningen framåt. Tack för era råd!
/AnnaK
/AnnaK