Funderingar kring spjälsäng

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lotta73molen

Funderingar kring spjälsäng

Inlägg av lotta73molen »

Hej!

Såg en liknande fråga här nedan. Min dotter är snart 2,5 år gammal och vi väntar på ett syskon till henne om några månader. Vi har tidigare genomfört kuren (tack gode gud för den!) och hon sover som hon ska men vi undrar nu hur ni andra har gjort när barnen blir större och börjar vilja försöka klättra över staketet på spjälsängen. Ibland gör hon nämligen ansatser till ajust det, speciellt morgnar när hon vaknar men också "pigga" kvällar. Kanske för att se om hon kan, hon kan ju göra så mycket annat nu...:-)

Det känns som det bara är en tidsfråga innan hon lyckas ta sig över och frågan är om hon inte slår sig rejält trots tjocka stora kuddar nedanför. Frågan är om vi ska ta bort några spjälor så hon inte riskerar några klättringsskador, men då kanske total anarki utbryter. Jag tänker mig att det blir som en kur på några veckor där vi vaktar utanför dörren på kvällarna så hon inte springer upp gång på gång. På sätt och vis känns det inte lockande att riskera vårt dyrbara nattlugn när allt fungerar så bra i övrigt och när vi ändå är så trötta och behöver samla krafter. Men det är kanske bättre att ta tjuren vid hornen och genomföra detta nu, och vad kan vara värre än att höra en duns mitt i natten av att hon lyckats falla ner i golvet?!

Hur har ni gjort?

MYCKET tacksam för svar och synpunkter!
Lotta Molén
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se mitt andra svar i frågan :D Ta INTE bort några spjälor :!: Det här går förbi :D Liten repstege i köket, kanske :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"