Hur göra på natten med 2-åring?

Skriv svar
Mor Anna

Hur göra på natten med 2-åring?

Inlägg av Mor Anna »

Har nu tagit tag i situationen med min drygt 2 åriga son. Han klättrade ur spjälsängen, slog sig och vi bestämde att det blir en säng (lika liten fast med lägre kanter) på golvet istället. Allt var frid och fröjd, men efter sjukdom började jag vara inne hos honom till han somnat :oops: . Igår tog jag tag idet och satte mig i dörren, det gick lika snabbt för honom att sova, så det känns som om det kommer att ordna sig strax. Dock undrar jag hur jag ska göra på morgonen, han vaknar första gången vid halv sex (morgon halv sju) och somnar inte om särskilt länge. Ska jag köra goddag yxskaft och sitta i dörren igen eller finns det något annat jag bör göra för att få honom att stanna i sängen till de tär morgon?
Sedan är jag inte helt säker på hur jag ska göra framöver med nattningen, visst är det så att jag ska sitta minder och mindre synlig?
Mor Anna (med gosse född januari-05)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Anna

Återinför spjälsängen :!: det är mitt ända råd, jag gjorde själv misstaget att byta ut spjälsängen för tidigt med storasyster och det kommande halvåret vill jag inte göra om :twisted:

Du skriver på SS, är han kurad med verktyg? Då är det bara att göra en minikur på tre dagar så är ni tillbaka där ni började/slutade innan sjukdommar kom.

Ang förtidigt uppvak så finns det massor att söka på om du vill ha utförligare inf annars så är det en PANGRAMSA vid första pip som deklarerar att det fortfarande är natt och sedan kan han själv få ligga och ha tråkigt, tills det är GODMORGON :D (du har marginalkvarten ).

Kan som parantes berätta att båda mina tjejer har klättrat ur spjälsängen vid 19-20mån 1-3 gånger, lite för att visa att de kan, sedan aldrig mer.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Mor Anna!

Här är en utmärkt tråd som handlar om tidiga uppvak:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3745#83745

Och så lyssna på nilam, ta tillbaka spjälsängen... Sätt en madrass nedanför för att dämpa eventuella fall :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Mor Anna

De går bara fint!

Inlägg av Mor Anna »

Efter 4 mornar kan jag lämna följande rapport (utan spjälsäng :oops: ):
Morgon ett: 1 timmes goddag yxskaft i dörren. Ledde tillbaka honom några gånger
Morgon två: Tre goddag yxskaft, sonen sov däremellan och pratade och lite också. Fick leda tillbaka 2 gånger.
Morgon tre: Maken går in, läggerpå täcket och sonen frågar vad pappa ska. "-sitta utanför dörren" svarade pappan varpå sonen somnade om och sov i en kvart, samma hände igen och sedan sov sonen till det blev morgon. Lämnade inte sängen på morgonen!
Idag vaknade sonen 20 i sex (senare än på länge), fick ett godnatt och täcke att sin pappa (ja, det där med täcke får snart ordnas också) och sov sedan till 20 över sex när han låg kvar i sin säng och somnade om så att jag fick väcka! Härligt när det funkar! Tack för era synpunkter (men jag hann ju inte fixa upp spjälsängen innan det blev bra...)!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Mor Anna

otroligt!

Inlägg av Mor Anna »

Hej igen!
Rapport från morgon 5: Sonen vaknade vid 20 i sex, men ropar inte på mamma eller pappa utan sjunger lite och pratar nog med Findus, sedan blir det tyst och vid sex-tiden hör jag "toba gott o länge, pindu" (sova gott och länge, Findus), alltså ramsan, och sedan "Neij, Pindu toba" och tyst igen, kvart över nyser han och behöver snytas, men så fort han sett att jag är på väg går han till sin säng och så fort jag är klar lägger han sig och är tyst till halv sju!
Han är så glad när han hinner sova klart, så morgnarna är mycket trevligare, han behöver inte alls lika mycket uppmärksamhet (gnälla och sitta i knäet)utan vi kan sitta alla tre och prata och tom läsa tidningen!
Härligt!
Trevlig helg
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Anna

Spjälsängens vara eller icke vara, jag tycker du bevisar vad som behövs
ATTITYD, ATTITYD i massor och det har du :D :wink:

Trevlig helg själv

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Mor Anna

fortsättning

Inlägg av Mor Anna »

Hej igen!
Sonen (som bekant 2 år) har haft ännu en sjukdomsepisod och då börjat med att sova i den stora (vuxensängen) på sitt rum. Första gången han klättrade upp själv passade morfarn honom och trodde att det var så det brukade gå till :) , men sedan ville han lägga sig där (och då finns det inte plats för någon förälder, något han gärna vill ha) varje kväll, och jag tänkte, vad sjutton, vill han kan han väl få sova där, och sedan dess har han sovit så gott och hela nätterna. Men jag måste erkänna att det lika gärna kunde varit ett trick från hans sida för att få lite underhållning... Visserligen vaknar han då och då, men kan somna om själv. Med kuddar under madrassen blir det ganska mysigt och lite tajt, så jag tror att det kan ha bidragit. Han har fick även välja påslakan när han var sjuk och det var ju väldigt stort för honom. När han ligger där inder jag att han blivit en stor kille, med vuxensäng och ro att sova!
Trevlig helg
Anna
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"