Peter 4 månader!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Peters_mamma

Peter 4 månader!

Inlägg av Peters_mamma »

Så var det dags...

Men kanske lite bakgrund först. Efter 12 års förhållande bestämde vi oss för att skaffa en ny liten människa. Det slog till direkt och i oktober föddes lille Peter. Inget var som de beskrev på MVC eller i de tidningar jag läst. Peter föddes på 6 timmar, utan bedövning, precis efter personalen ville skicka hem oss...

Trots att han var född i tid vägde han bara 2,5 kg och den första tiden var kämpig. Han snuttade på bra och gick upp på BB men efter någon vecka vek kurvan ned. Jag bestämde mig för att inte följa några andra råd än min spontana känsla. Så istället för att ge napp (som han inte ville ha) och tillägg ammade jag och pumpade jag tills mjölken sprutade bara jag tänkte på Peter.

Så vad var det som fick mig att tänka om. Jo, det var ju det där med sömnen. Peter har alltid sovit bra. Som att hunden vill ut på två promenader varje dag sover han 2 timmar på förmiddagen (först i bärstolen, sedan i sängen själv) och kanske en halvtimme på eftermiddagen (i vagnen). Vill sedan ha en liten lur vid 5-tiden (15 min) och sova vid 20. Äta vill han vid 6 (somnar om till nästa matning), 9, 14, 16, 20, 01, 06 (ibland också vid 3). så egentligen har vi väl inga problem.

Men det har vi. Eller rättare sagt jag, som har skapat problem för Peter... Jag somnar lätt. Jag ammade honom liggande (ville ge maximal kroppskontakt när han var så liten och pyrig) och somnade. Jag kan i sömnen ge honom bröstet och bara sova vidare. Han kryper fram och börjar snutta. Vilket ger att han vill ha mig som sin snuttefilt när han ska sova... Och jag är inte hans snuttefilt - jag är hans mamma. Jag ser ju hur olycklig han blir när han vill sova på natten och jag inte har tid precis då.

Så på fredag ska vi köra. Strukturera om så att vi följer standardmodellen mer noggrannt (det var så roligt att läsa om den. Utan att jag läst en rad om hur man lever med ett barns kost och sömn har vi glidit in på det spåret ändå...)

så nu vill jag göra rätt från början. Ingen tvekan. Den vingliga vaggan ut och en rejäl spjälsäng med Vyssan Lull på in. Så vi funderar på följande schema:
7-8.30 Frukost med bus
8.30-9 Somna i spjälsängen.
9-10.30 Förmiddagskäk med lite lek bredvid mamma när hon pysslar
10.30-12 Promenad med Maximus (somnar vid 11)
12-13 Sova vidare hemma
13-15 Lunch med bus med mamma
15-16 Promenad med Maximus (somnar 1530, 1545)
16-1630 Sover vidare hemma
1630-19 Middag med smakportioner. Leka med pappisen.
19-1930 Nattning med välling

Detta är inte så olikt vårt schema nu (förutom nattamålen och mammasnuttefilt). Kan detta fungera? Något speciellt någon kan varna en nybörjare för?
br

Inlägg av br »

hej
Det jag vill propagera för är att ni ser till att ni är pålästa! läs allt om kuren och har ni redan gjort det, läs igen! Genomför med säker hand och komihåg att forumet finns som stöd och hjälp!

Lycka till
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Peters_mamma

läser så det knakar

Inlägg av Peters_mamma »

jop, jag läser på, bok, forum, artiklar. men bara SHN, vill inte störas av andra råd. Nu har jag valt "coach" för detta projekt.

TAck för uppmuntran
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ni verkar som sagt pålästa. Det är det viktiga.
Mina synpunkter.

Slopa vyssanlull på spjälsängen. Behövs det så använd vagnen de första dagarna och vagna honom. Sedan ska ju buffning och vagning vara kristilldelning och inte användas vi mer än just KRIS.
Det är så lätt att fastna i lätt gungande som är mysigt för insomnandet, men det är ju inte det som är poängen - han ska ju lära sig att somna själv.

När du skriver att han ska sova vidare hemme, så antar jag att du låter honom fortsätta sova i vagnen, utomhus. Det tycker jag låter bra.

Läs gärna februarikrönikan (index-sidan på krönikor) om att vara på mage. Det har inte så mycket med detta att göra, men är en del av helheten.

Lycka till och återkom med rapport och frågor.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:oops: Jag menar ju att du ska använda vagnen de första nätterna - dagarna sover han ju där ändå.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH

Inlägg av JH »

:D Hej Peters Mamma!

Du verkar motiverad, påläst och strukturerad - BRA! :D

:arrow: Jag håller med LO, skippa vyssan lull! Har läst många inlägg där folk beskriver att de fastnat i gungandet. Det är heller inte ALLS samma sak att vagga med vyssan lull som att vagna på det effektiva och kraftfulla sätt som AW beskriver - läs på om det!

:arrow: När är han född? Oktober skriver du, men när i oktober? Han var ju liten när han föddes, så han får kanske fortfarande plats på mage i vagnen? Då skulle jag absolut kura i vagnen och använda mig av vagning! Sen, efter uppföljningsveckan, så flyttar ni honom till spjälsäng och då blir buffning er kristilldeling (men bara vid KRIS alltså! [-X :D )

:arrow: Angående schemat så ser det bra ut, men tänk på att naturliga sömnrytmpass är 5, 20 och 45 min samt 1,5 timme och 2 timmar.

Lycka till!! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Peters_mamma

första uppdatering

Inlägg av Peters_mamma »

efter lite övervägande och omläsande justerade vi om schemat (kändes lite oroligt) igår kväll innan vi gick och lade oss.

peter fick välling för första gången i går kväll (anledningen till att vi tänkte om lite - han behövde tid att få i sig den). somnade lite senare än vanligt pga av det...

sov sedan till 3.30! bara en liten slurk (vi skulle ju börja på morgonen). han vaknade också till lite vid 6 men behövde bara en hand för att somna om.

så klockan 8 var det dags, väckning! både mamma och pappa hemma och väckte (hunden fick vara med också!!!). glad liten kille som först fick titta på mamma och pappa och farmor när vi åt frukost (han vill inte ha mat precis på en gång).

sedan frukost och bus i en och en halv timme (inklusive 30 min ensamlek, det är han van vid)

så skulle han läggas. pust. han har tidigare bara somnat vid mitt bröst, i min säng när han varit hemma.

en liten slurk. ögonen upp. ned i sängen och buffa lite. började sjunga på den sång vi valt (en sång som jag sjungit för att lugna när jag duschat och han legat på golvet). buffade 3-4 minuter. övergick sedan till att bara sjunga. pang så sov han!

men nu är halvtimmen över så nu ska han väckas igen.

tack igen för alla råd. och peter är född den 11 oktober.

peters mamma
Peter född 11/10 2005. Kurar fr o m idag!!!!
JH

Inlägg av JH »

Det verkar ju gå jättebra! :D

En fråga bara, jag kanske missförstod dig: Matade du honom kl 03.30? Han behöver ju ingen mat på natten nu när han är "stora killen" :D , så slopa det i såfall tyckr jag!

(Ett till tips - ändra i din profil så att det står vilket datum du började kura -idag är ju inte alltid idag så att säga :lol: )
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

OK! Nu såg jag att ni inte skulle börja kuren förrän nästa dag - sorry! :oops:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Peters_mamma

efter 1,5 dygn

Inlägg av Peters_mamma »

första dagen gick superbra. behövde knappt buffa och han somnade in DIREKT, både på morgonluren och eftermiddagsluren. dessutom somnade fint på båda promenaderna!

så kom natten. han somnade först jättefint men vaknade efter en halvtimme. 40 min buffa. jag ville nästan ge upp men jag är inte den som ger sig och min man är dessutom projektledare så det är inte ens mitt beslut. (För att undvika missförstånd och osäkerhet bestämmer han ALLT kring kuren. Vi diskuterar men han bestämmer. Inga halvmesyrer...)

Som att Peter kunnat vakna (dock inte varje natt utan han har tyckts välja några pass vid olika nätter) 1, 3, 5 och 6 vaknade han givetvis lite vid dessa tillfällen. Bara vid 6 var han helt otröstlig och då var det troligen hunger. de andra gångerna tog det max fem min att få tyst på honom.

idag har också rutinerna fungerat (vilket är helt otroligt som att vi denna dag planerat in ett kalas 1,5 timme bort) och denna kväll tog läggningsdags (vid 20) max 10 minuter. han har hittills (efter 2 timmar) bara krafsat omkring lite men inga åtgärder har behövts. vi får väl se efter 1!
Mamma till Peter, f?dd 2004-10-11
Kurad den 18/2 2004.
Peters_mamma

fram & tillbaka...

Inlägg av Peters_mamma »

dag 2 gick ypperligt, trots resa till kalas på annan ort. vaknade en gång vid halv sex men lyckades söva om.

vi var båda lyriska - när kommer problemen?

och de kom i natt. vargtimmen började redan halv fem och fortsatte i säkert en timme. pappisen som sköter sövandet var rätt uppgiven med sitt buffande men peter somnade om halv sex och han fick sova en timme till.

det är väl bara att jobba på. men jag har en superpappis till peter som sköter detta. mitt jobb är att gå upp och pumpa ut den överflödiga mjölken. i natt hade jag så ont så jag kunde spy och var tvungen att pumpa ut 3 dl vid halv fem. Både lördag och söndag har jag haft en ryslig huvudvärk, kändes som spänningshuvudvärk
Kurad den 18/2 2004.
wicky
Kontakt:

Inlägg av wicky »

Jättebra jobbat!!! =D>

Vargtimmen kan ta ett tag att jobba bort, men gör inget stort problem utav det utan bara fortsätt med samma självklara attityd så ger det sig.

// Wicky
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
Peters_mamma

beröm inte mig....

Inlägg av Peters_mamma »

beröm peter och pappisen som kämpar på som bara den. vargarna ska inte bo kvar hos oss.

är det för resten någon annan vars barn blir rosiga om kinderna när man buffar? (tror det är friktion). blir inte så farligt men det märks[/b]
Kurad den 18/2 2004.
Peters_mamma

till alla som kämpar

Inlägg av Peters_mamma »

igår natt skrek han en timme mellan 4 och 5. i natt sov han första natten helt själv.

tack till alla som skrivit om varganatten. det peppade min man.
Kurad den 18/2 2004.
Gäst

Inlägg av Gäst »

=D> Bra gjort och tack för rapport :D !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"