VällingMumz!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Dammråttan

Inlägg av Dammråttan »

Hej! Jag vill också vara med!

Idag har nämligen unge herr Elian gjort något så retsamt mot sin mor. Han ratade bröstet till kvällsmålet, men tog flaskan med vatten, ratade även Hipp-gröten... Den ömma modern fick då handmjölka ur lite bröstmjölk (har ingen pump) och servera denna i flaska, vilket godtogs :!: Grrrrr... :wink:

I alla fall så tittade jag innan idag i affären efter välling, tänkte så smått börja med det på kvällarna. Bra att stå sig på inför den lååånga nattsömnen som snart ska infinna sig. Men jag kan bara hitta välling som rekommenderas från 6 mån. Vad beror detta på? Gröt får man ju ge från 4 mån och ni här skriver ju att det är ok från 4 mån, men var hittar jag denna välling? Eller tar ni den som rekommenderas från 6 mån ändå?

Ska såklart smita in och kika i den klistrade tråden ni pratar om, verkar intressant!
Gia med Alvin -04 och Elian -06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Dammråttan skrev:Gröt får man ju ge från 4 mån och ni här skriver ju att det är ok från 4 mån, men var hittar jag denna välling? Eller tar ni den som rekommenderas från 6 mån ändå?
Ja, det är vällingen från sex månader som många ger redan vid fyra! Så var det bara för nåt år sen, man gav välling vid 4 mån, och det stod så på paketen också. Sen blev det nya rekommendationer, när WHO (?) gick ut med att man skulle amma i minst sex månader, och Sverige var med på det, och då vill/får inte vällingtillverkarna gå emot det! Så ge du 6-månadersvälling, ingen fara alls :!:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Dammråttan

Inlägg av Dammråttan »

Tack Mia!

Ska iväg och införskaffa välling idag då! :-)

Har det någon betydelse om jag tar havre, ris eller majs? Har sett att det finns olika? Havregröt har han ätit några dagar, men inte alltid med god aptit...

/Gia
Gia med Alvin -04 och Elian -06
kokos

Inlägg av kokos »

Oj. Vi har hamnat hos min pappa i buschen och här i lilla livsmedelsaffären fanns inga barngrejer. Bara pensionärer som bor här. Vi har för lite välling med oss så jag måste göra egen välling. Har mjölk, grädde o havregryn så det är väl bara att göra Fjällmors recept å hoppas att det fungerar på vår store vällingslukare.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Kokos :!:

Hur smakade det lille herrn...?

:heart:

/Fjällmor
kokos

Inlägg av kokos »

Det smakade gott!

Tror jag det, vilken lyx! Annat än Sempers pulvervälling det... Men lat som jag är så återgick jag till pulver när jag kom hemtill civilisationen igen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :lol: :lol:

Kram!
/Fjällmor
Olles mamma

Inlägg av Olles mamma »

Måste bara fråga om jag läser rätt: Ger ni alltså 1,5 dl GRÄDDE i vällingen till ETT mål? Låter vansinnigt mycket? Är det inte tufft mot magen med så mycket grädde också..?

Ollesmamma (Olle är ett år och har alltid haft lite känslig mage)
Ollesmamma
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Olles mamma skrev:Är det inte tufft mot magen med så mycket grädde också..?
Prova med laktosfri grädde vetja, det kanske är stora mängder laktos han reagerar på (?)!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Olles mamma

Inlägg av Olles mamma »

Tack förr tipset - jag ska pröva!
Ollesmamma
lillys

Inlägg av lillys »

/LO skrev:Hänger på då, men "mitt".

1-1,5 dl standardmjölk
1-1,5 dl vispgrädde
Värm!
blanda i en äggula.

Vill man inte värma i micron, kan man ju koka mjölken, hälla på grädden och blanda i gulan.

Morgonmål för Vera varje morgon.

/LO
Min minsting börjar ofta dagen med detta mål,tack för tipset. Han håller sig mätt länge på detta och det är ju nyttigt. Speciellt om man använder ekoägg. Jag använder Gammaldagsmjölk istället.
mamma till två älskade busfrön och matte till världens bästa kompis!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"