LCHF-menyer

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

duggan skrev:Vad är det för skillnad på LCHF-kost och tillexempel atkins?? :roll:
Atkins är en LCHF-diet eller vad man ska kalla det. Det finns många som upptäckt fördelen med just LCHF som ju står för low carb hi fat. Atkins satte sitt namn på det han upptäckte. andra har kallat det andra saker.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
J och Å

Inlägg av J och Å »

Fjällmor, nu står jag här med massa köttfärs över. Biffarna är gjorda, men nu tänkte jag göra limpa. Ge mig ditt smaskigaste du har :wink:

kram
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

LO skrev:många som upptäckt fördelen med just LCHF
Fast nu måste man väga fördelarna mot nackdelarna som de har upptäckt. Att LCHF ger viktminskning tror jag är belagt och kortsiktigt mår man säkert bra, men långsiktigt kan det alltså ge förhöjd risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Det intressanta skulle vara att veta vad som orsakar det? Framför allt som Pea skrev
Pea skrev:I den studien visade det sig också att kolesterolvärdet INTE påverkades negativt, utan snarare tvärtom.
Alltså borde inte höga kolesterolvärden orsaka hjärt och kärlsjukdomar, alltså tvärtom vad man tror idag - eller?
Nu har jag alltså kidnappat LCHF-tråden.... Fast jag är nyfiken hur ni resonerar nu. Kommer ni fortsätta med LCHF ändå eller tänker ni hitta någon ny diet?
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Lua

Inlägg av Lua »

J och Å: Jag råkar veta att Fjällmor är på begravning och hon kan nog inte svara innan färsen blir dålig :wink: Så vi uppmanar någon annan, tycker jag!Tack för senast förresten!

Som ni ser är jag och tassar i LCHF-landet, lite nyfiket!

Kram Lua. :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tack själv. Hoppas resan hem gick bra! Oj begravning. Ja då få vi fråga ngn annan.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
br

Inlägg av br »

Ang kolestreol så finns det en del att läsa i den här länken http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Jag har svårt att tro att oraffinerad mat skulle vara farlig! DVS tex kött, fisk, ägg, grädde, smör, nötter, osv osv så långt som möjligt ekoelogisk och såklart ska man inte äta för mycket!!! Lagom är alltid bäst!

Jag har svårt att tro att raffinerad mat och mat med olika kemiska tillsatser är bra! DVS tex margariner, fettfria dressingar, fettfri majonnäs, mjöl, socker, alla möjliga konstiga tillsatser som finns i lightprodukter och halvfabrikat osv osv

Jag har även varit en viktväktare och det går ju ut på att hålla sig inom de tillåtna pointsen. Och eftersom jag ville få ut max av mina poinyts :oops: :shock: :D så åt jag alltid lightvarianter och fettfria varianter istället för de naturliga! Nu när jag är lite mer åt LCHF så äter jag istället mindre (man blir helt enkelt mättare av feta produkter) och mer naturlig mat. Så en enstaka studie kommer inte få mig att överge denna mat!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/s ... 63,00.html

Hon tror visst inte på den studien heller. :)

Jag vet inte vad som stämmer, tror inte det är tillräckligt undersökt alls. Men själv tänker jag precis som br. Ju konstigare tillverkning, mer kemikalier, mer tillsatser, desto mer tveksam blir jag.

Om man tar bort grönsaker och frukt och bara äter kött tror jag man är fel ute. Det är knappast några tvivel om att det är nyttigt och nödvändigt med grönsaker och frukt.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/s ... 63,00.html

Hon tror visst inte på den studien heller. :)

Jag vet inte vad som stämmer, tror inte det är tillräckligt undersökt alls. Men själv tänker jag precis som br. Ju konstigare tillverkning, mer kemikalier, mer tillsatser, desto mer tveksam blir jag.

Om man tar bort grönsaker och frukt och bara äter kött tror jag man är fel ute. Det är knappast några tvivel om att det är nyttigt och nödvändigt med grönsaker och frukt.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Såg ni Vetenskapsmagasinet igår?
Går att se på nätet här:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=793950&from=tipsa

:arrow: Repris strax efter midnatt ikväll! :D

Jag har nu ätit LCHF ett kvartal och väntar fortfarande på några negativa effekter....6 kg försvann direkt och den stora skillnaden jmf med andra dieter är att de INTE har kommit tillbaka trots att jag inte är slavisk på något sätt. Mina resterande 4-5 kg jag vill putsa bort får försvinna i maklig takt.
Jag äter frukt och grönsaker, nötter och mörk choklad 8) men inte i samma mängd som förut, tänker på att enligt Skaldeman äta i rätt ordning o.s.v - och jag mår toppen! \:D/ Så bra att jag ALDRIG kan tänka mig att äta tallriksmodellen igen. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

På hemväg från stockholm stannade vi och åt på Max. De har numera en Low carb burgare! Allt det goda, dressing och allt inslaget i ett salladsblad! Mycket gott! Nu slapp man äta menlösa sallader som man inte blir mätt på, som annars är urvalet. Med ett halvt kycklingbröst på...

Ja, det var bara det! :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Ja, jag såg det på hemväg från semestern :D
Den var ju jättegod tyckte jag:!:
Skönt att kunna äta på hamburgerställen, utan att utsättas för massa kolhydrater :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Mmmmmmmmmmm har testat den. Kanonbra!

Men annars då tjejer. Hur går det för er? Jag har tappat stinget lite. Men kör ju på men slarvar. Varför fikar man mer på sommaren egentligen. Och varför har jag haft sånt sug efter allt möjligt skit.

Känns som det blir något varje dag som slinker ner som inte borde. Å andra sidan så går jag inte upp i vikt, men går heller inte ner något och så har jag tappat orken lite. Mår sååååå mkt bättre när jag är strikt.

Hur äter ni andra? Vi har för tillfället så tokiga mattider här, frukost ok, kl 8, två ägg, ost och kaffe med smör och en dutt grädde, lunch äter de 2 minsta kl 10.30, vi är inte så hungriga då, inte Karl heller. Mellis vid 13.30 och middag 17. Jag skulle egentligen vilja käka mitt på dan. Men orkar inte stå i köket så många gånger.

Har ni nå tips på bra grejer att slänga i sig snabbt? Får i mig protein lätt, men behöver mer fett.

Åsa
Renee

Inlägg av Renee »

Visst är det bra! Fast jag har en vän vars man blev erbjuden pommes till sin Low Carb-burgare av Max-personalen... :shock: :roll: Dom hade nog inte riktigt fattat poängen 8)
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
J och Å

Inlägg av J och Å »

:shock: :lol:

Hur går det för dig Renee?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"