Hej!
Jag har en del saker som jag skulle vilja förbättra när det gäller både lilla- och storasyster och hoppas att ni har en del tips

Lillasysters upptäckarglädje krockar med storasyster.
Ex. Storasyster leker koncentrerat för sig själv med en tågbana, dockhus etc och lillasyster blir nyfiken och kommer "stormandes"

och vill utforska exakt de saker som storasyster har i handen, lyfter på tågbanan osv. Kontentan blir att stora dottern känner att lilla förstör, blir ledsen osv. Jag undrar hur jag ska bemöta detta? Jag brukar försöka ligga steget före och avleda etc men det är inte alltid jag lyckas eftersom de sysselsätter sig själva efter social delaktiget och jag pysslar med mitt

. Vad säger jag till stora syster? Jag försöker även lära henne att ge lillasyster något annat men det är inte alltid det fungerar längre. Lillasyster har en enorm upptäckarglädje som jag inte vill hindra (precis som vi gjorde när storasyster var liten).
80% av tiden är de underbara tillsammans med det är just när lillasysters upptäckarglädje krockar med storasyster (dvs hon behöver ge avkall på något) som jag känner att jag inte riktigt hanterar rätt.

storasyster leker bebis vid matbordet
Vi har aldrig haft några problem med maten (vare sig matlust eller "uppförande"). Nu har storasyster börjat härma lillayster dvs kladda med fingrar ("jag är en bebis som xx"), prata bebis språk, vill ha nappflaska vid maten osv. Hon är ju 3,5 år och har kunnat äta med gaffel och sked länge. Hur "hård" ska man vara här?
Ser framför mig att vi är ute och äter och 3,5 åringen kladdar med maten och slänger den på golvet

. Inget jag vill uppleva. Är detta en del av trotsen? Bör jag kräva att hon ska "uppföra" sig? Annas ord ringer i huvudet "att lära barnen vilka ramar och acceptabla beteenden som gäller i samhället, så här gör vi - så här gör vi inte" (eller något liknande).
Tacksam för råd och tips.