Ammning

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mullan1

Ammning

Inlägg av mullan1 »

Hej! JAg ammar Mia 7 mån morgon, kl 14.30 och kväll och funderar lite på att ta bort det mitt på dagen nu, men känner ett litet sting av sorg över att amningen liksom börjar lida mot sitt slut. Det funkar ju bra och Mia verkar nöjd, hon är en hungrig rund bebis (9kg vid 6mån) så det märks väl när det är mat hon vill ha. JAg ammar 6.30, ger mat kl 10.45, ammar 14.30. gröt kl 17.45 och ammar tillsist kl 19. (även nån liten frukt som mellanmål när vi är på café el dylikt) Kanske blir jag påverkad av att flera av de runt mig slutat amma dagtid och t om slutat amma morgon/kväll. Hur mycket ammar ni andra härinne (ska väl säga hur mycket ammas era barn, för det finns ju pappor här också :wink: )? Och hur ser ni på det? Nån som känner igen sig? Och hur gick det/gick ni till väga, när ni slutade amma helt? Hoppas få några uttalanden och att nån vill dela med sig av sina egna erfarenheter här!
/Malin
Malin och Mia f?dd i Oslo den 15 juli 2004
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag slutade amma mina två när de var runt halvåret och började trappa ned när de var omkring 4 1/2 - 5 mån. Vad jag märkt omkring mig så var jag rätt tidig på att "börja sluta" men så trivdes jag inte så väldigt bra med att amma heller.
Fungerar det bra så fortsätt! Det är nyttigt, smidigt (tycker de som trivs med att amma), mysigt för båda parter osv. :D Lita på dig själv, sluta def inte för att andra har gjort det i så fall finns risk att du ångrar dig sen när det är "försent".
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Jag ammar morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll och han är 6.5 månader. Med andra ord äter han än så länge lunch och gröt. Bland mina bekanta med barn ser alla det som en självklarhet att fortsätta amma så länge som det känns bra för barnet och en själv.

Det klart att det är en separation som pågår när amningen avtar/avslutas, men det är nog bara att inse att det hela tiden kommer handla om att släppa taget lite till. Det är ju samtidigt så roligt när de börjar upptäcka mer och mer av världen.
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Jag ammar fortfarande min 12 1/2 månaders flicka. Det brukar vara på morgonen som första frukost och en fikaslurk på eftermiddagen, ibland vill hon ha vid något annat tillfälle och då får hon det. Det har bara rullat på och kännns inte som en stor sak för oss. Det handlar inte om separationsångest eller så menar jag. Jag har inte planerat på något sätt utan jag kommer att sluta när det känns så.
Enda nackdelen är väl att brösten spänner om jag är borta nån eftermiddag och kväll och missar amningen.
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Jag berättar om Ida, eftersom jag har henne i färskast minne, (det var ungefär likadant med Clara)

Jag bytte ut en måltid mitt på dagen när hon var 5,5 mån. Alltså blev det ett bröstmjölksfritt mål.

Sedan tog jag succesivt bort det ena efter det andra.
Jag byggde på med mat, gröt o.s.v. tills det märktes att det räckte, och hon blev mätt utan mjölken.

Det sista målet jag hade kvar var morgonen. Den amningen hade jag kvar tills hon var 1 år. Fast jag kompletterade med välling.

Hon protesterade flera månader innan dess :oops: Vände bort huvudet och ville INTE egentligen, men jag fortsatte framhärda, för det är ju nyttigt... :roll: En morgon kände jag att nu är det sista gången, och då var jag ytterst lipfärdig, och tyckte det kändes som en stor separationsångest...Men hon var ju "stor", hon behövde mig inte så direkt längre via brösten. Bara att inse. På ett sätt skönt att hon valde själv, och inte jag.

Amma så länge du tycker det känns bra! Morgon & kväll kan du ju ha kvar ett bra tag till om du vill. Och vill du ge henne mitt på dagen ett tag till så gör det! Känn efter vad du SJÄLV vill, och bry dig inte om vad dina bekanta gör. Hon växer och frodas, toppen! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Min lilla kille blir 7 månader på fredag :D Om jag är hemma (jag jobbar halvtid) så ammar jag frukost, efter lunch och mellis samt kvällsslurk. När jag jobbar så ammar jag inte vid lunchen. Det börjar bli på gränsen att han behöver vid lunch och mellis för han äter rejält med puré och gröt, men både jag och Jonatan tycker att det är mysigt....så vi fortsätter nog tills någon av oss känner för att sluta :D
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Jennie

Inlägg av Jennie »

Hej! :D

Först en kaxig fråga: Varför vill du veta hur andra gör med amningen??? Mitt tips är att lita på det som känns rätt för dig och ditt barn oavsett hur vi/våra barn har valt att göra. :wink: Amning är något som upplevs olika. Du beskriver det ju som att du tycker om det, vilket ditt barn också verkar göra. Fortsätt då. Det är inte alltid man som mamma får välja när de skall sluta ammas. :roll: Min äldsta valde själv att sluta när han var 9 mån och min yngsta valde själv att sluta nyligen då han var 17 mån.

:arrow: Så fortsätt du att ta vara på amningen så länge du och ditt barn känner att det är rätt :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"