Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Så.. hur har det gått för alla med omställningen till sommartid?

här känns allt bra.. lillasyster sov till 7.45 mot 7 i vanliga fall... plockar väl lite nattsömn i taget på henne tänkte vi...storebror däremot gick upp redan kl 7, men har haft lite problem med tidiga uppvak... så där har vi inte gjort ngt bara hoppas att det kommer automatiskt med tidsomställningen... det gjorde det förra året.. men vete sjutton om vi får honom i säng redan kl 19 (18) i kväll? är nog bättre att satsa på 19.45.. har ändå tänkt lägga lillsessan då...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag kortade ner 30min på Tors och försköt schemat 30 min hela dagen. Och tog 30 min på Fred och försköt. Hade lite småfrågor på detta men har överlag gått VÄLDIGT bra. Idag känns det som om tidsomställningen sitter.
Men tyvärr försvann inte våra tidiga uppvak. Istället för 5 så vaknar han ju nu 6 :lol: Skall lägga lite krut på den saken i veckan :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har haft lite trassel med konstiga uppvak och svårt för att somna in för natten sen schemabytet. Natten till igår så hade vi säkert 5 eller 6 uppvak som behövde assistans. :roll: Så kavlade vi upp armarna i går och körde Operation Ramsa. (vi måste ju få in den innan flytten till spjälsängen...)
Läggningen tog 20 minuter, vilket i vårt fall är så länge så vi var helt chockade. :shock: Edvard har ju somnat själv på kvällen sen han var knappt tre månader... :? Men efter tre omgångar med ramsor och två solfjädrar så fick han en klockren bekräftelse av sin far och somnade med den.

Klockan 2 vaknade jag till av att han bökade och smågrät en stund, men somnade om själv inom några minuter utan åtgärd.

Sen väckte jag god morgon till en sjusovande liten tumsugare, som gott hade kunnat dra sig en timme till om han fått välja.

Väldigt skönt. Och tydligt är att ju mer vi verktygar, destå mer hjälp behövs. Nu var det säkert jag som släppte in vargar vid schemabytet, och därför har han ju känt sig nödgad att fråga så mycket. Tydligen fick han rätt svar av oss (far) igår och kunde sova lugnt igen.
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Vi gjorde alla förändringar på en gång!
Sommartid, eget rum och justering av schemat (förlänga natten 30 min och korta första dagsluren). Vi har också problem med tidiga uppvak.
Första natten i eget rum gick riktigt bra. En fråga vid 2-tiden och vaknade som vanligt 06:30. Morgonen ska börja 07 så vi har lite att jobba på :)

Viktor "fyllde 6 månader" igår. Han tyckte tydligen att det var en bra dag att lära sig sitta själv OCH krypa :!: Tidigare har han ställt sig på tår och händer och sedan kastat sig fram, (som Anja Pärsson när hon gör sälen) för att sedan ställa sig upp igen. Ett ganska jobbigt sätt att ta sig fram på. Huu vilken fart han har nu! Måste barnsäkra och flytta diverse växter och annat som hänger ner och är roligt att dra i.
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Glömde grattulera "trillingarna" till halvåret. Grattis!
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tack så mycket Anna&Viktor och grattis i efterskott :!:

Vi har firat dagen med att mamma och pappa åt våfflor till lunch för det var ju våffeldagen.

På eftermiddagen gick vi ut i reservatet och gjorde en brasa och grillade korv. Jag fick ju vällning förstås och konstiga "multi kakor" som min mamma har hittat. Men de var ganska goda de också :wink: :wink:

Grattis ni andra Linboel och Nian :!:

//Tor
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag måste bara få berätta att lillen sov hela sin lång lur på 2h, utan några protester eller någon hjälp från dom ömma! \:D/
Jag är sååå glad, Tackar TorpSara!

Och grattis trillingarna!!

Vi gjorde schemabyte och "ställde om" hugos schema till sommar tid redan i måndags så vi har levt efter det typ en vecka nu och det verkar ha gått in! :D

Jag måste bara fråga, kravling eller ålning eller hur man nu ska kalla det, har era börjat? Hugo han ligger bara på mage och sprattlar med armar och ben ivädret när han vill framåt, men han kan ta sig runt och bakåt och då nyttjar han armarna. men jag blir nästan lite orolig för när jag hjälper han lite så han får stöd under tårna så han kan ta sig fram så är han jätte duktig och stark i benen så det går super fort, men han använder inte armarna någonting. Hur ska jag göra för att motivera ha att använda armarna?

Torsmamma :arrow: Vad har du för snöre att knyta fast alla leksaker i vid ensamlek och hur fäster du den?Och har du några snörbitar nerhängande från linan och hur fäster du leksakerna, ska dom gå att plocka lös(typ fast i klädnypor) eller ska dom vara fast? Ska ha Hugos resesäng med och jag vet ju att du också använder din till det med. :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för alla gratulationer och grattis TorsMamma och Nian! Och grattis Anna&Viktor i efterskott också.

Och grattis Viktor till alla nyheter med rum och schema och allt.

Tor: Reservatet?

Vi gjorde sommartid rakt av och gick upp i "rätt" tid idag. Har haft tidiga morgnar ändå så det blev knappt något skillnad. Har gett upp med sonen, fick aldrig rätt på det. Ibland sover han när jag kommer in 07 men lika ofta vaknar han strax efter 6 och ligger glatt och pratar och sjunger tills jag komme rin och gör morgon. Märker ingen skillnad i trötthet under dagen så vi har bestämt att det funkar ändå. Känns som att det får bli samma med Pyttan. Har svårt att hitta attityd att morgonkura då vi aldrig fick det att funka förra gången menar jag.

Duggan: Pyttan rör sig inte nämnvärt. Hon rullar ju runt blixtsnabbt och lyckas på nåt sätt förflytta sig i sidled/runt men inte bak/fram. Men hon är en fena på torrsim! Det kommer nog det med tror jag, med förflyttningen alltså. Har absolut inga tips. Storebror lärde sig ju hur man skulle göra, och Pyttan är väldigt duktig med gåstolen.

Ljud ska ju tränas på och senaste veckan har familjen kunna åtnjuta rena "banshee"-skriket. Svårt att förklara för storebror varför lillasyster får skrika så när mamma hela tiden säger åt honom att man minsann inte får skrika på det viset inomhus ... Och hon ser ju så nöjd ut när hon kan riktigt högt!
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

GRATTIS TILL ALLA SOM FYLLT HALVÅRET!!

Duggan skrev:
Jag måste bara fråga, kravling eller ålning eller hur man nu ska kalla det, har era börjat?
Här är det endast torrsim som gäller. Ganska frustrerad är hon också. Alice gillar inte magläget särskilt mycket i vaket tillstånd men jag försöker lite varje dag. Hon har ju inte lyckats vända sig ännu, så jag hoppas på att hon kommer gilla magläget bättre så fort hon lärt sig den konsten.

När det gäller sommartid har morgonen gått utmärkt då hon ändå vaknade vid 6 förut :) . I gårkväll fick hon faktiskt vara uppe en halvtimme längre för att hon skulle vara trött och idag tänkte jag ta en kvart längre för att imorgon lägga henne sju som vanligt.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Nian

Noll-och-ett-halvt

Inlägg av Nian »

Hej alla,
Tack ni snalla for grattis halsningarna pa 'noll-och-ett-halvt-arsdagen! Detta uttryck skapades av min stora lilla flicka i fyraarsaldern, nar hon skulle forklara hur man blev aldre! ('forst ar man noll, sen blir man noll-och-ett-halvt, sen fyller man ett, sen ett-och-ett-halvt..')

Grattis resten av trillingarna: Linbodel och TorsMamma, och ocksa Anna&Viktor, o medan jag anda haller pa, ett forskottsgrattis till Sidda75!

Sommartid:
Vi gjorde som Linbodel och lekte att allt var som vanligt direkt. Detta betydde ju en timme mindre nattsomn, men hela dagen gick bra med alla lurar pa plats som de skulle, och aven nattning. Pappa var borta hela dagen och kvallen, sa jag var speciellt nojd att inte slappa in vargarna pa egen hand.

Krypa:
Vi torrsimmar ocksa, men han kan sitta sedan en vecka tillbaka (pa riktigt, typ 30-40 min i strack) och det ar himla skoj. Speciellt nar vi staller en korg med grejor att plocka ur (tvatt ar bra!) och arbeta med.

Vore spannande att veta om ni last halvarsbarnskapitlet i BB och om ni tycker er se en profil pa vilken sorts barn ni har. Vi har en profil som foljer: 1) forskare, 2) flortis och 3) arbetare.

Fira:
Vi firade noll-och-ett-halvt med att prova SCHAMPO! Detta var stort, med tanke pa att vi hade en Fredrik Reinfelt-frisyr att gora ren. :lol: :lol: !
En appelbit att gnaga pa var ocksa nytt, och paprika. :-s

Vi vagde ocksa, 7900 g minsann, vilket ar precis under 50% kurvan och helt enligt plan. Ska mata langden senare idag, jag var ensam igar och det var lite knepigt att fa till det, om man sager sa.

Vad kul det ar med den har traden, forresten! Mer glada nyheter och positiv attityd an pa manga andra tradar, tycker jag. Jag ar inte inne sa ofta, for jag har en himla stor lagard med kor att mjolka pa dagarna, sa TACK TorsMamma for att du haller mig uppdaterad pa stora handelser!

Kramar till er alla - och era noll-och-ett-halvt-aringar!
Nian
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Nian skrev:
Vore spannande att veta om ni last halvarsbarnskapitlet i BB och om ni tycker er se en profil pa vilken sorts barn ni har. Vi har en profil som foljer: 1) forskare, 2) flortis och 3) arbetare.
Alice är flörtis, forskare, arbetare, än så länge. Hon är mycket av en betraktare. Tittar på allt och gillar att exprementera med rösten. Är inte så jätte intresserad av att utforska saker ännu och när det gäller arbete är det än så länge helt passivt. En flörtis är hon i stora mått och bränner av underbara leenden! Dock var hon lite kinkig ett par dagar förra veckan och det kan ha att göra med att hon höll på att bli sjuk. Hon är nu dunderförkyld men vid gott mod igen :D

Vad kul det ar med den har traden, forresten! Mer glada nyheter och positiv attityd an pa manga andra tradar, tycker jag. Jag ar inte inne sa ofta, for jag har en himla stor lagard med kor att mjolka pa dagarna, sa TACK TorsMamma for att du haller mig uppdaterad pa stora handelser!
HÅLLER MED TILL 100%. Detta är en alldeles makalöst bra tråd :D
indra

Inlägg av indra »

Kanonbra tråd :D . Har märkt att Teo har börjat bli lite rädd för människor nu, till o med sin moster, som blev :( , för han har ju alltid varit :D innan.Skall börja ta med han till öppna förskolan nu varje vecka, ta ut han mera bland folk, inte överdrivet mycket men mera än förrut, vara med när jag handlar m.m.Har ni märkt av nåt på era? Detta har hänt på bara en vecka, innan flörta han med alla, blev förvånad att det redan börjar, trodde det skulle börja vid 8 månader.. Rösten testar han hela tiden får i bland ha öronproppar (har tinnitus), ett tag skrek han så högt att han nästan tappa rösten (tur att vi ej har några grannar i huset). Har alltid varit högröstad både när han är ledsen o pratar :roll: .Han tar sig fortfarande inte framåt men bakåt o runt, har börjat att använda tårna lite nu så jag hoppas på framåt :) . Han tycker om när jag dammsuger o moppar golvet, plockar ur diskmaskin o sitta i diskhon./indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Indra skrev:
Har märkt att Teo har börjat bli lite rädd för människor nu, till o med sin moster, som blev , för han har ju alltid varit innan.Skall börja ta med han till öppna förskolan nu varje vecka, ta ut han mera bland folk, inte överdrivet mycket men mera än förrut, vara med när jag handlar m.m.Har ni märkt av nåt på era?
De kan nog gå igenom olika faser (utvecklingssprång) som gör att de tex kan bli rädda/blyga för människor, etc. Tror inte du behöver känna dig stressad att ta ut honom bland folk för det kommer hur som helst gå över :wink: .

Dock kan det ju vara kul för egen del att komma ut lite tycker jag. Har varit väldigt mycket hemma med Alice för att världen ska få vara liten först men har en del folk som "drar" i mig (nyblivna mammor) och det är nog ganska bra ändå. "Problemet" jag har med Alice är att hon har mycket svårt att sova förutom i sin säng. Sover max 20 minuter i vagnen och ibland har hon jättesvårt att somna där.

Detta ställer ju till det lite när man ska till tex öppna förskolan då hon enligt schemat skulle sovit på promenaden dit. Istället ligger hon och tittar i vagnen hela resan och blir ju övertrött redan när vi kommit fram. Har fösökt mörklägga i vagnen men då blir hon jätte ledsen. Samma sak är när jag tar promenad på dagen för att det är tänkt att hon ska sova. Hon blir i 50% av fallen ledsen och gråter innan hon tillslut somnar utmattad för att vakna om max en halvtimme igen....Är det fler som har problem att få era älsklingar att sova bra i vagnen? Skulle ju bli så mycket mer flexibel om hon sov bra där.

Med andra ord är hon ingen SS för då kan de ju sova varsom helst bara man håller tiderna. Kanske är det där skon klämmer. Jag har ju varit lite dålig på att verkligen spika daglurarna :shock: Måste nog gå in för att verkligen få henne att sova mellan 12.00-13.30 varje dag. punkt!

Vad tror ni ska jag satsa på detta i hennes säng först en vecka för att sedan våga hoppas på att hon sover lika bra i vagnen? Har henne även på ryggläge i vagnen vilket hon inte alls verkar förtjust i. Är ju en äkta magsovare.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sidda75 skrev: Har henne även på ryggläge i vagnen vilket hon inte alls verkar förtjust i. Är ju en äkta magsovare.
Men då är det ju därför gissar jag. Hon associerar inte vagnen till att sova, eftersom förutsättningarna så olika. Går det inte att ligga på mage i vagnen alls?

Vi har omvänt, Edvard HATAR att ligga i vagnen när han är vaken. I vagnar sover man, punkt slut. :roll: :D Som tur är är vårt babyskydd kompatibelt med vagnen,så vi får en strålande sittvagn på så sätt. En lycklig slump.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Torp Sara, där slog du huvudet på spiken :D Har funderat på att lägga henne på mage i vagnen, men vågar man det utan larm nu när hon blir 6 månader?Har du larmet i vagnen när ni promenarar?

Tänkte faktiskt montera dit sittdelen av vagnen snart då hon nästan vuxit ur liggdelen samt kan det vara roligt för henne att få se lite mer när hon är vaken i vagnen. Man borde ju kunna fälla ner henne där också och lägga på mage.

I påsk ska vi åka till Småland (vi bor i STHLM). Det blir en ganska lång bilresa då hon ju inte kommer kunna sova på mage :!: Förhoppningsvis har bilrullandet sövande effekt iallafall :? Vi har inte åkt någon långresa förut så lite nervös är jag vad gäller sömnen. Någon som har erfarenhet av längre bilresor med de små magsovarna :)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"