Hej hej!
Vi flyttar till hus om en vecka, ett hus med båda barnrummen på entréplan och vårt rum en trappa upp. 2 åringen sover redan i dag i eget rum, kurad som liten bebis, utan problem hela natten lång. Lillkillen är precis nykurad sen 2 veckor tillbaka och sover i vårt rum pga utrymmesskäl.
När vi flyttar, ska vi helt sonika från natt ett ställa en spjälsäng i var sitt sovrum där nere och låta dem sova själva i denna nya miljö, eller ska man slussa in dem genom att sova utanför dörren på madrass, eller i lillkillens rum eftersom han är van vid det?
Kanske en löjlig fråga, men vi vill ju att flytten ska gå så bra som möjligt utan att störa den fina nattsömn som vi äntligen lyckats få till, speciellt med lillkillen.
Mycket tacksam för ett råd i denna fråga!
Go kväll! //Pia
Flytta till hus med 2 åring och 9 mån, som är nykurad..
Flytta till hus med 2 åring och 9 mån, som är nykurad..
Adam (april-05) kurades tidigt och sover sen dess hela natten - lillebror Alex (juli-06) kuras just nu efter snart 9 struliga månader
Antingen kan han sova i erat rum i en övergångsperiod eftersom han är van vid det.
Är han mitt inne i 8-9månadersångesten? i så fall är inte det den allra bästa tiden att få eget rum.
När ni sedan väl bestämt er finns ingen anledning att sova utanför eller i rummet.
En nyfiken fråga bara. Fungerade inte standardmodellen för er eller varför kurade ni?
Är han mitt inne i 8-9månadersångesten? i så fall är inte det den allra bästa tiden att få eget rum.
När ni sedan väl bestämt er finns ingen anledning att sova utanför eller i rummet.
En nyfiken fråga bara. Fungerade inte standardmodellen för er eller varför kurade ni?
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
-
Therese
Vi kör nog på samma rum till killarna - bara de inte väcker varandra om de börjar böka och gny på natten...men de kanske vänjer sig vid ljudet av varann ganska snart..? Och så ställer vi in en vuxensäng i lekrummet, så kan någon av oss sova där till en början om det behövs ramsas eller så..
Tack för tipset!!
Gällande frågan om standardmodellen etc....:
Lillkillen - vi försökte köra standardmodell, men med strul med amning, mjölkallergi och en liten kille till tror jag att vi fastnade i något trötthetstöcken och 'släckte bränder' för stunden. Vi orkade nog inte ta tag i rutiner och allt det där vi så väl känner till utan det blev en ond cirkel, när lillkillen sov på dagen passade jag på att sova oxå, helt utmattad, och frestades att sova för länge, varpå nätterna blev som de blev. Tillslut fick vi nog, för några veckor sedan, och gjorde ett rejält ryck, läste varenda ord om SHN kuren och följde den exakt. På tredje natten och sen dess, utan återfall, sover lillkillen 11 timmar per natt!
Tack för tipset!!
Gällande frågan om standardmodellen etc....:
Lillkillen - vi försökte köra standardmodell, men med strul med amning, mjölkallergi och en liten kille till tror jag att vi fastnade i något trötthetstöcken och 'släckte bränder' för stunden. Vi orkade nog inte ta tag i rutiner och allt det där vi så väl känner till utan det blev en ond cirkel, när lillkillen sov på dagen passade jag på att sova oxå, helt utmattad, och frestades att sova för länge, varpå nätterna blev som de blev. Tillslut fick vi nog, för några veckor sedan, och gjorde ett rejält ryck, läste varenda ord om SHN kuren och följde den exakt. På tredje natten och sen dess, utan återfall, sover lillkillen 11 timmar per natt!
Adam (april-05) kurades tidigt och sover sen dess hela natten - lillebror Alex (juli-06) kuras just nu efter snart 9 struliga månader
Vad härligt när det funkar!!
Många får det att funkar super när barnen delar rum. Mina 2,5år och snart 1 gör dock inte det. Planen är att de ska göra det längre fram.
De har dock inte exakt samma tider med morgontid, kvällstid och middagssömn, så då kändes det lite rörigt.
Men jag tror absolut man kan få det att funka bra om man vill.
Många får det att funkar super när barnen delar rum. Mina 2,5år och snart 1 gör dock inte det. Planen är att de ska göra det längre fram.
De har dock inte exakt samma tider med morgontid, kvällstid och middagssömn, så då kändes det lite rörigt.
Men jag tror absolut man kan få det att funka bra om man vill.
Son f?dd juli -04
-
Therese
Jag tror det blir en bra lösning Pia!
När vi flyttade in vår andra tjej till vår första så tog det ett par veckor innan lilla tjejen vant sej vid storasysters ljud (hon snarkade grymt då). Fram på morgonkulan kunde de väcka varandra ibland, men allt sånt har jag nästan glömt nu
.
Hoppas det går lika smidigt nu när vår tredje tjej ska in i deras rum
. Men det hela sitter ju i attityden 8) , så det är väl bara att gaska upp sej
.
Men som sagt ge det lite tid, så tror jag nog att det ska gå bra.
När vi flyttade in vår andra tjej till vår första så tog det ett par veckor innan lilla tjejen vant sej vid storasysters ljud (hon snarkade grymt då). Fram på morgonkulan kunde de väcka varandra ibland, men allt sånt har jag nästan glömt nu
Hoppas det går lika smidigt nu när vår tredje tjej ska in i deras rum
Men som sagt ge det lite tid, så tror jag nog att det ska gå bra.