Gråter högt varje gång hon ska sova?

Skriv svar
antigone

Gråter högt varje gång hon ska sova?

Inlägg av antigone »

Lilla E är nu 6, 5 mån och sover bra, men nästan varje gång hon ska sova så protesterar hon högljutt genom gråt/skrik under 2-5 minuter, nån gång i upp till 10 minuter. Jag är ganska säker på att hon får tillräckligt med sömn (natt ca 10 h + 1 h förmiddagslur, 2h middagslur och 2 h eftermiddagslur), och på att hon verkligen är trött när jag lägger henne, men det känns så tråkigt att hon ska gråta/protesera så länge innan hon somnar, att hon aldrig lär sig att somna själv, glad och lugn.

Är det nån annan som haft liknande problem? Hur lång tid tog det innan era barn började somna utan gråt?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mitt förslag är att du lägger ner massor av extra krut på skrattet till go nattet. Gäller dagtid som kvällstid :lol:
Om du gör detta konsekvent släpper det på bara några få dagar.
Glöm inte att det är party när man vaknar också VARJE gång.

Man har en tendens att börja slappa lite för mycket när saker går bra och då inte minst slarva med skrattet till go nattet. Varje gång Tor har knällt lilla minsta blir jag påmind om just detta!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: heeela vägen till sääääängen....
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D TorsMamma har så rätt. Jag skulle också ändra schemat lite. 10 timmar natt är snålt. Nattsömnen borde inte understiga 11 timmar. Jag skulle helt sonika skära ned den sista dagsluren till 45 minuter och förlänga natten!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

:D Hej! Håller verkligen med om att skrattet är viktigt! Helt klart värt att satsa mycket på. Men däremot kan jag tyvärr inte vara lika säker på att skrikandet kommer att ge sig på några dagar... :?

Vi har haft en insomningsskrikare och det tog lååång tid innan Filippa började somna utan mer eller mindre skrik innan. :( Jättetrist att de inte kan förstå att det är så skönt att sova och måste protestera innan men samtidigt är ju det viktigaste att de sover bra. :D Det hade inte känts ok om Filippa hade skrikit sig till sömns men så har det heller inte varit utan först protesterade och skrek hon och sen blev hon tyst, pratar lite för sig själv och med nallarna och somnar sen. För oss har det gått upp och ner också och vi har fått känna efter hur vi ska ramsa och ev. solfjädra för att ge rätt besked. Några veckor efter kuren började faktiskt protesterna avta, underbart! Men sen har protesterna kommit tillbaka periodvis. Nu har vi väldigt bra läggningar på kvällen men på dagarna är det däremot protester av och till just nu. Vad jag vill säga är att det inte är så mycket att hänga upp sig på utan man måste ha tålamod och förtroende för barnet! Och odla skrattet som sagt :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kom att tänka på marginalhalvtimmen, jag... :roll:

Någon gång när det har vart så där med Hugo, så har det gjort susen att lägga honom en halvtimme tidigare några kvällar - allt för att hindra eventuell övertrötthet. :idea:

Kanske värt att prova :?: En halvtimme tidigare på kvällen märks som sagt inte...

Lycka till! :)
antigone

Inlägg av antigone »

Tack för svar och tips! Här har vi haft magsjuka och ingenting har varit som normalt i några dagar, mycket blöjbyten nattetid och en dag tillbringad på barnakuten. Men nu är alla friska så nu sätter vi igång igen, och jag ska pröva era råd. Längre nattsömn tror jag absolut på, och kanske snabbare gladare läggning också.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"