Varje gång vår son på 10,5 mån ska äta gnäller han så. Så fort man sätter honom i babystolen börjar det sen är han missnöjd och arg hela måltiden igenom. Det är väldigt stressande. Särskilt nu när han äter frukost, lunch, middag och två mellanmål om dan och gnäller o skriker varje gång. Han vill inte bli matad men kan inte äta med sked än. Jag ger honom alltid sked och tallriken med mat men han gräver med händerna i maten sen slänger han alltsammans på golvet. Inte mycket hamnar i mun då han äter själv. För att få i honom nån mat måste jag mata honom till slut och då blir det ofta en kamp, tyvärr. Ger honom burkmat till lunch och hemlagat till middag, dvs samma mat som vi äter men mindre bitar. Vi äter alltid tillsammans och jag försöker göra det trevligt runt matbordet.
Jag undrar vad vi gör för fel eller är detta normalt???
Gnäll vid maten
Fundera inte så mycket på varför. Låt honom gnälla - inte så kul, men bryr du dig inte såtröttnar han. Det tror jag i alla fall.
Pröva att mata genom att hålla din hand över hans. Då äter han ju själv liksom fast du matar. Då känner han hur själva rörelsen är. När vi började med det dröjde det inte länge innan Vera började äta helt själv riktigt bra.
/LO
Pröva att mata genom att hålla din hand över hans. Då äter han ju själv liksom fast du matar. Då känner han hur själva rörelsen är. När vi började med det dröjde det inte länge innan Vera började äta helt själv riktigt bra.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Matbekymmer
Hej!
Jag hade samma bekymmer med Elvis förut och läste då ett tips från Mammut Maria att ladda med lite diverse som barnet kan äta själv. Så numera får Elvis alltid lite olika av ärtor, majs, macka med mjukost, tomat, gurka, morötter och så vidare. Ostkuber är en favorit!
Sedan dess är det en mycket mer nöjd kille som petar i sig lite av den maten även om det mesta av den faktiskt hamnar på golvet... speciellt i slutet av måltiden...
Han var helt enkelt uttråkad!
Lycka till!
//Cec
Jag hade samma bekymmer med Elvis förut och läste då ett tips från Mammut Maria att ladda med lite diverse som barnet kan äta själv. Så numera får Elvis alltid lite olika av ärtor, majs, macka med mjukost, tomat, gurka, morötter och så vidare. Ostkuber är en favorit!
Sedan dess är det en mycket mer nöjd kille som petar i sig lite av den maten även om det mesta av den faktiskt hamnar på golvet... speciellt i slutet av måltiden...
Han var helt enkelt uttråkad!
Lycka till!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
Tack för svar!
Följde rådet idag att lägga fram matbitar han kan plocka med och det blev genast mycket bättre! Inget gnäll varken till lunch eller till mellanmålet.
Försökte även hålla handen om hans och visa honom hur man för skeden till mun. Funkade inte ännu, maten på vill han ta maten med händerna sedan kasta på golvet. Men jag ska pröva om och om igen, till slut lär han väl sig.
Försökte även hålla handen om hans och visa honom hur man för skeden till mun. Funkade inte ännu, maten på vill han ta maten med händerna sedan kasta på golvet. Men jag ska pröva om och om igen, till slut lär han väl sig.