Prickar på hela bålen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

J och Å

Inlägg av J och Å »

Mmmamy, tusen tack. Som vanligt förklarar du så bra. Ovärderligt. Ska till Gastsjö Camp i mars, finns en tråd på kackelforumet. Ska läsa det du skrivit fler ggr, ville bara svara så det inte skulle glömmas :oops: igen :oops:

Lillsprudlis, här tvättas alltid kläder innan de används, minst två ggr och så tvättar vi med neutral utan sköljmedel. Bra att du tog upp det :thumbsup: , är nog en del som inte tänker på det.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ok, uppdatering.

10 feb, startar eksembehandling, emovat x 2 i en vecka. Ska då gå över till mildison x 1. Detta gör vi, alltså emovat en vecka, huden är som felfri och underbart mjuk och go. Efter 2 dagar med mildison x 1 kommer prickarna smygande på ryggslut och mage.

Pratar med Hud, som säger åt oss att smörja emovat x 1 i en vecka. Så det har vi gjort nu i en vecka, sista dagen i dag. Och vad är resultatet, jo:
prickar på ryggslut, mage och upp under armen vid armhålan, lite i nacke och under öron, några fjuttprickar på pannan. Exakt så det såg ut i början när hon fick dem första gången.

Så vad gör vi. I morgon går vi över på mildison. Och är skräckslagen att det ska bli värre.

Funderar, hur ser svamp ut egentligen? Men om det vore svamp skulle det väl inte försvunnit alls? med enbart kortison menar jag, visst behövs då dakta.. (vad det nu heter).

Känns som en cirkel som bara spinner runt nu.

Hon är jättefin i huden annars, mjuk och absolut inget torr alls, utan bara små små prickar, små knottror svagt röda. Var på bvc för vägning å BOEl i fredags och hon tyckte inte heller det såg ut som eksem.

Läkaren vi har på Hud är tjänstledig till 14 mars och vi skulle återkomma om en tid, det visade sig att hon är bossen, så hon får in lappar till sig och skickar sedan ut kallelse. Både hon och vi tyckte det var bra om vi kom till henne. Men då får vi vänta rätt länge, hm, vad göra?

kram en orolig åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen!
Så träligt att eländet kom tillbaka men absolut ingen panik nu!! Mammor med panik gillar vi inte här, eller hur :lol: !!! Gå tillbaka och smörj med Mildisone x 2 ytterligare en vecka och gör ett nytt försök att trappa ner sen. Om besvären kommer tillbaka när man minskar kortisonsmörjningen är det oftast ett tecken på att man inte behandlat tillräckligt länge och då får man backa lite och göra ett nytt försök en tid senare, ingen skada skedd.
Svamp är som regel illrött, som en rejält sönderfrätt blöjrumpa ungefär och man brukar kunna se en skarpt avgränsad kant på det röda mot omgivande blek hud (precis som efter en vanlig bajs som legat för länge med andra ord, varför inte alla röda bajsiga stjärtar är svamp). I den bleka huden omkring kan man ibland se en utsådd av små röda prickar, satelliter liksom, som är ett tecken på att det sprider sig. Satelliterna är det mest typiska för svamp tycker jag, förutom det illröda, men satelliterna ser man inte utan det illröda ursprungsområdet. Låter inte alls som svamp det Lisen har tycker jag på din beskrivning.
Daktacort är kortison och svampbromsande medicin i grogg. Om man ger bara kortison på en svampinfektion blir den som regel värre eftersom kortisonet dämpar kroppens immunförsvar och det är det som botar infektionen. Om man ger daktakort som hämmar svampen hjälper man liksom immunförsvaret på traven. Man kan inte ge svampdödande medicin därför att svampen liknar kroppens egna celler för mycket och då blir medicinen för giftig, alltså ger man bromsande medicin och låter kroppen sköta botandet. Kortisontillägget i Daktakort kan i det ljuset synas paradoxalt men det är för att dämpa reaktionen i huden som ger klådan, fjällningen, sprickorna och såren, dvs SYMTOMEN som barnet eller den vuxne lider av.
Mitt råd är kör på x 2 en vecka till eftersom det hade så god effekt på liten. Smörj där prickarna är och en bit utanför detta för reaktionen finns i huden närmast runt prickarna även där det inte syns. Sen trappar ni ner igen. Och se till att få träffa samma huddoktor igen, det är alltid bra att få en fast kontakt som känner till en. Skriv ner alla frågor ni har eftersom annars har ni glömt dem när ni väl är på besöket. Fråga om hudläkaren tror att det är atopiskt eksem eller om hon tror det är en övergående eksemreaktion, så att ni vet lite vad ni har att vänta er.
En unge med eksem är bökigt och knöligt att ha men ingen katastrof, så väck med vargen!

Läste för övrigt om Gastjö Camp, låter ju fantastiskt kul! Blev dessutom sugen att våldgästa över dagen på lördagen eftersom Hege skall berätta om IAHP och jag är yrkesmässigt nyfiken på dom bitarna - och personligen nyfiken på er alla. Bor i samma landsdel som Anna och kan åka över dagen med lite god vilja, men det krockar med annat den helgen och jag vet ju inte om jag skulle varit välkommen heller. Vore kul träffa lite forumister iallafall. Anna har jag hälsat på vid ett tillfälle på en föreläsning i Umeå och hennes spontana kommentar var "Men vad ung du är!!" Festligt! Inte såå ung (allt är relativt), snart 37, men får visa leg på systemet ibland, hihi. :oops:
Väntar själv en liten igen så om ett halvår är jag säkert inne dagligen och ber om råd och dåd här på forumet (vändorna med lille E har jag i färskt minne trots att det gått 2.5 år nu...) Förutsatt att jag överlever den här gången också, blev lite sportigt sist om någon minns det...
Ser fram emot forumets kompetenta stöd redan från början den här gången, fann er ju inte förrän efter nästan fyra månader med lille E men då blev livet genast gott igen.
Mejla fler frågor om Lisen och rapportera gärna hur det går och framförallt vad huddoktorn säger, jag vill alltid lära mig mer!!
Take care!
Mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Har nu sedan en vecka inte smörjt ngt med kortison, trappade ut väldigt försiktigt. Sista veckan var det mildison 1 ggr om dagen.

Nu är hon lika knottrig som då det hela startade, inge torr överhuvudtaget, men knottrig på bröstet ner förbi blöjkanten.

Har fortfarande inte fått ngn tid till Hud, :evil: Synd, för det hade ju varit bra om de fått se hur det ser ut efter behandlingen, och särskilt så det ser likadant ut som när de hela startade.

åsa
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
har sett denna tråd men inte läst den förrän nu. Vilken pärs :shock: Å så börjar det om nu! Hoppas ni får en tid till Hud snarast!

Jag tänkte hoppa på denna tråd om det är ok, och hoppas på att Mammamy ser detta.

Jag känner igen en del av det du beskriver. Nu vet ni ju att det var skabb som hon fick men vi har haft svamp på lilleman under en längre period som nu har startat om på nytt (se annan tråd). Det började efter att han varit förkyld som knottror på kroppen, framförallt på ryggen. Jag tänkte genast att det kanske var några viruspprickar men sedan fick han torra eksemliknande utslag runt halsen och upp på kinderna och det böev bara mer och mer. Ett tag var det så rött så det såg ut som det brann på huden. Jag fick strax därefter samma utslag på mitt nyckelben. Han hade också ett tag feber men jag kopplade det till förkylningen. Läkaren sa att det var något slags eksem fast det inte såg ut som det riktigt tyckte han ändå. Å varför jag hade samma sak kunde han inte svara på. Jag har aldrig haft ekesem i hela mitt liv och att jag skulle få det av en slump precis samtidigt som lilleman kändes konstigt. Vi fick mildison men jag kände att det stämde inte riktigt då jag hade samma sak, det enda jag kunde tänka på var svamp eftersom att det kan smitta, för jag hade fått det precis där våran hud möts då jag bär honom. Efter 2 dagar gick jag till en annan läkare och han sa svamp. Det sved både på mig och lilleman, kliade och brände i huden ordentligt. Vi fick Dacktacort som vi smörjde med länge och sedan 1 vecka till då det var borta men nu har lilleman fått tillbaka det. Och det började även denna gång med knottror på ryggen. Så nu smörjer vi igen på de ställen han har, dvs hakan, kinderna, fotvecken, på benet, handveckan, armvecket mm.

Mammamy, du sa att det inte är någon fara att smörja länge med kortisonsalva som inte är stark så länge man inte smörjer i ansiktet. Men det gör ju vi, och det är där det är värst! Samt att vi inte fått info om att man ska trappa ned smörjningen som du säger och som ju är logiskt när du berättar varför. Det gjorde jag dock på mig men inte medvetet, för jag glömde bort mig ibland när det var borta och koncentrerade mig mest på lilleman.

Så nu undrar jag, hur länge kan man smörja med Daktacort utan risk?! På BVC sa de att det är väldigt ovanligt att småbarn får svamp. Vi använde Mildison i 2 dagar innan jag gick tillbaka och fick Daktacort istället. Den hjälper ju så då borde det väl vara svamp som han har?!

Hoppas mitt lilla intrång är ok?!

Sara :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
J och Å

Inlägg av J och Å »

Självklart kan du hopp in!

Hoppas Mammamy kan hjälpa dig. Själv känner jag mig mest :-k när det gäller prickar.

Vad gör man? Verkar inte som en slump tycker jag. Lisen är fortfarande knottrig, ryggen är bättre men bålen är prickig.

Hoppas det löser sig.

Här packar vi och i morgon bär det av.

kram
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej vänner!
Tja, inte bara ni tycker att prickar är knepigt, det gör vi doktorer också vilket säkert framgått av alla mina inlägg i den här tråden. Att dessutom försöka bedöma hudåkommor via text är än svårare.

När det gäller hur länge man kan behandla med daktacort kan jag faktiskt inte svara, men man skall behandla tills symtomen är borta och ytterligare TVÅ veckor därefter, enligt FASS, jag har inte läst några andra rekommendationer nån annanstans. Detta för att medicinen som jag nämde tidigare endast dämpar svampen så kroppens immunförsvar måste hinna agera ordentligt innan man avlägsnar "artilleristödet".

Jag kan inte säga om det ni har Sarika är svamp, men visst kan daktacorts effekt tala för att det skulle kunna vara så. Å andra sidan innehåller ju daktacort också kortison och denna effekt brukar låta vänta på sig någon dag och skulle alltså kunna kommit nu när ni först gett mildisone i två dar och därefter daktacort... Samtidigt håller jag helt med dig om att eksem inte smittar men det gör däremot svamp och det skulle ju stödja diagnosen. Kanske ni slutade med medicinen lite för tidigt. Din beskrivning av utseende som "brinnande hud", brännande sveda och klåda är ganska typiskt för svamp, eksem mest bara kliar.

Kortisonkomponenten i daktacort är den allra svagaste sorten, dvs grupp I, hydrokortison. Denna är ingen större fara att smörja i ansiktet med men man skall inte hålla på i många veckor och månader. Man kan också använda den rena svampmedicinen och daktacort varannan dag när besvären är borta och man håller på med de två veckorna "artilleristöd" i slutet, detta blir ju också en uttrappning av kortisondelen även om nödvändigheten att trappa ned hydrokortison är liten då den är så svag. Den rena svampmedicinen utan kortison heter Pevaryl och finns också receptfritt på apoteket.

Detta är inte lätt som ni märker. Candida albicans - vilket är den vanliga hudsvampen - tillhör dessutom kroppens normalflora, dvs finns naturligt på vår hud och i slemhinnorna utan att orsaka sjukdom. När den sedan ger symtom beror det oftast på någon utlösande orsak såsom penicillinbehandling (vilket dödar bakterier dvs tar bort konkurrensen för svampen), täta fuktiga blöjor/kläder, dålig hudkvalitet pga eksem, nedsatt immunförsvar pga sjukdom eller liknande. Har man svamp skall man ha huden så luftigt och torrt som möjligt, dvs mer "hang loose" än blöjor.

För Lisens del verkar besvären just nu bestå i knottror men ingen klåda, har jag rätt eller fel? Om det bara är knottror så fortsätt smörja med mjukgörande efter bad, och avvakta några dagar/någon vecka och se vad som händer. Antingen går det tillbaka av sig själv eller så blir det värre och då får ju hudläkaren ett rejält bedömningsunderlag när ni väl får en tid (ja, jag är pragmatker av naturen, jag medger villigt detta).

När det gäller er fantastiskt spännande kommande helg så har lille E gått och insjuknat i influensa så jag vet inte om jag kommer ifrån på lördag, men Anna har meddelat mig att jag är välkommen om jag vill, hurra! Vore superkul och då finge jag ju en chans att kolla in de berömda prickarna, hehe. (Kan med stor sannolikhet inte säga mer för det, men åsikter och synpunkter har jag alltid...).
Kan inte säga nu hur det blir men jag hoppas kunna komma en sväng till Gastjön, det får väl bli en halvöverraskning om det går vägen!
Hade varit bra ha ett mobilnummer att ringa innan jag åker i så fall så jag kan höra om nåt behöver handlas och tas med från "civilisationen" = Bräcke, kanske du kan PM:a mig Åsa? Jag lovar att inte missbruka förtroendet i så fall :lol:
mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen
STORT TACK Mammamy! :D Förstår absolut att det är svårt med prickar (tycker jag också) och ännu svårare när man inte ser det. Men jag blir lugnad av vad du säger gällande Daktacort och behandling. Visste inte att man skulle smörja 2 veckor efter att all svamp är borta, läkaren sa 1 vecka. Kanske därför som det kommit tillbaka på lilleman #-o :?: :!:

Vi är noga med hygienen, byter kläder flera gånger om dagen, tvättade allt tidigare i 90 grader men kör nu bara 60 grader. Någon som vet om 60 grader räcker för att ta bort svampen i kläderna? Kläderna blev så konstigt fula och fnasiga efter ett antal 90 graders tvättar. Vi smörjer också ofta med mjukgörande från Weleda och Galacto Base.

Jag misstänker att han fick svampen pga av hans långvariga förkylning, han hade varit sjuk i många veckor när svampen kom och jag tror att kroppen var ganska så mottaglig.

Ha så trevligt i Gastsjön :D :D :D
Sara
VilmaochViggo
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Sarika!
Känn lugnet med tvättningen, kläderna smittar inte. Du har som sagt små mängder svamp på din egen hud hela tiden och det är ett friskhetstecken, inget som smittar. Du behöver inte tvätta kläderna varmare än vanligt och inte oftare än vanligt heller. Undvika täta kläder och en massa plast mot huden, nakenfis är som sagt att föredra, eller luftiga kläder av bomull eller linne. Svampen som angripit liten kommer från honom själv och att du fick en fläck själv kan mycket väl ha smittat från honom men som sagt har du själv svampen naturligt på din hud.
Bomullskläder är bra för huden men framställningen av bomull är en extremt giftbemängd sysselsättning så det är viktigt att tvätta alla nyinköpta kläder för att få bort gifter, mögelmedel mm.
Lycka till nu!
mammamy
Sarika

Inlägg av Sarika »

TACK :D :heart:
Sara
VilmaochViggo
Sarika

Inlägg av Sarika »

TACK :D :heart:
Sara
VilmaochViggo