8-månaderskris - vad gör vi för fel?
-
björnmamma
8-månaderskris - vad gör vi för fel?
Hej allihopa,
nu behöver jag hjälp igen.
Bakgrund: sonen är drygt 8 månader och har sedan 5,5 månader sovit bra, tack vare SHN. Han somnar vid 19 och vaknar oftast kring 06.30. Vaknade han under natten någon gång somnade han ofta om själv, alternativt med lite rams-hjälp.
Sedan ett par veckor tillbaka är dock allt upp- och nervänt. Han vaknar nu vid 05 och det är stört omöjligt att få honom att somna om. Ofta är han rätt glad när han vaknar först, och ligger och pratar för sig själv i en kvart. Sen bryter helvetet löst och han blir helt vansinnig. Till slut får man plocka upp honom (mest för att inte grannarna ska vräka oss....) men det hjälper inte heller. Han är som ett plåster på mig och helt otröstlig. Tårarna bara sprutar och han vägrar att somna om. Vi har naturligtvis försökt kura honom till sömns igen men det går bara inte. Det är en helt annan gråt och skrik än tidigare.
Någon sade till mig att bebisar ofta blir väldigt "mammiga" när de är i denna ålder, eftersom de då märker att mamma och pappa kan försvinna ifrån dem. Separationsångest helt enkelt. Vet inte om det är detta som händer nu - men vad ska vi göra i så fall??
Tacksam för alla råd....
nu behöver jag hjälp igen.
Bakgrund: sonen är drygt 8 månader och har sedan 5,5 månader sovit bra, tack vare SHN. Han somnar vid 19 och vaknar oftast kring 06.30. Vaknade han under natten någon gång somnade han ofta om själv, alternativt med lite rams-hjälp.
Sedan ett par veckor tillbaka är dock allt upp- och nervänt. Han vaknar nu vid 05 och det är stört omöjligt att få honom att somna om. Ofta är han rätt glad när han vaknar först, och ligger och pratar för sig själv i en kvart. Sen bryter helvetet löst och han blir helt vansinnig. Till slut får man plocka upp honom (mest för att inte grannarna ska vräka oss....) men det hjälper inte heller. Han är som ett plåster på mig och helt otröstlig. Tårarna bara sprutar och han vägrar att somna om. Vi har naturligtvis försökt kura honom till sömns igen men det går bara inte. Det är en helt annan gråt och skrik än tidigare.
Någon sade till mig att bebisar ofta blir väldigt "mammiga" när de är i denna ålder, eftersom de då märker att mamma och pappa kan försvinna ifrån dem. Separationsångest helt enkelt. Vet inte om det är detta som händer nu - men vad ska vi göra i så fall??
Tacksam för alla råd....
Mamma till Nicholas, född juli 06
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, Du får säkert bra svar snart men mitt förslag är att du söker i "sök" efter 8 mån ångest så kommer du nog få MASSOR av träffar.
Du kan också läsa om det i BB vad som händer med 8 mån ångesten och jaget.
Du kan också läsa om det i BB vad som händer med 8 mån ångesten och jaget.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
björnmamma
Tack för tipset - jag ska läsa på. Funderar också på om jag behöver lägga om hans schema. Kom gärna med synpunkter:
06.30 han vaknar (innan strulet började dvs)
06.45 frukost
08.00-09.30 sömn
10.45 lunch
12-12.30/12.30-13 sömn (lite olika när han somnar, ibland är han supertrött, ibland inte alls. Här är vi ofta ute med vagnen och det är omöjligt att få honom att sova mer än 30 min)
13.30 mellanmål
sen är det eftermiddagen som är tuff...helst vill jag att han sover mellan 15.30-16.15 för att han behöver åtminstone 45 min, ibland mer. Ofta blir det bara en halvtimme, sen är han klarvaken..suck
16.30 middag
18.30 välling
19.00 läggning
Behöver han sova mer/mindre vid 8 månader???
06.30 han vaknar (innan strulet började dvs)
06.45 frukost
08.00-09.30 sömn
10.45 lunch
12-12.30/12.30-13 sömn (lite olika när han somnar, ibland är han supertrött, ibland inte alls. Här är vi ofta ute med vagnen och det är omöjligt att få honom att sova mer än 30 min)
13.30 mellanmål
sen är det eftermiddagen som är tuff...helst vill jag att han sover mellan 15.30-16.15 för att han behöver åtminstone 45 min, ibland mer. Ofta blir det bara en halvtimme, sen är han klarvaken..suck
16.30 middag
18.30 välling
19.00 läggning
Behöver han sova mer/mindre vid 8 månader???
bara en liten tanke, kanske dax för 2 lurar?
Min kille är bara lite drygt 6 mån och vi har redan bytt till två lurar och då löste sig allt tjorv vi haft..(eller jag ska inte säga för mycket har inte gått en vecka än, men ser lovande ut) från att knappt fått han att sova mer än 30 min åt gången sover nu gladeligen 2 h, han vart sur på mamma idag när jag väckte efter 2.
Vårt schema ser ut så här:
7.00 morgon, amma
9.30 mellis
10.00 - 12.00 sova 2h
12.30 lunch
15.30 - 16.15 sova 45 min (ska korta ner till 30 vid 7 mån)
16.30 middag
18.20 kvällsslurk
19.00 sova natt
Kanske nått för er?
Min kille är bara lite drygt 6 mån och vi har redan bytt till två lurar och då löste sig allt tjorv vi haft..(eller jag ska inte säga för mycket har inte gått en vecka än, men ser lovande ut) från att knappt fått han att sova mer än 30 min åt gången sover nu gladeligen 2 h, han vart sur på mamma idag när jag väckte efter 2.
Vårt schema ser ut så här:
7.00 morgon, amma
9.30 mellis
10.00 - 12.00 sova 2h
12.30 lunch
15.30 - 16.15 sova 45 min (ska korta ner till 30 vid 7 mån)
16.30 middag
18.20 kvällsslurk
19.00 sova natt
Kanske nått för er?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Pepparkakan
Hej Björnmamma
!
2 lurar, tipsas det här om, och det tror jag också på. Se bara till så att sötnosen sover 14,5 tim per dygn (vilket han ju gör, eller ska) men omfördelat på 2 lurar. Och försök hålla till naturliga sömnpass. De tror jag du vet, om du nu kurat, men här är dem iaf: 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim. Då har sötnosen en chans att ta till sig tiden i kroppen och bli sin egen lilla klocka, som ju är en av de stora vinsterna med att hålla tiderna - med bara en marginalkvart åt vardera håll, om nödvändigt
.
Sen har din älskling nu med största sannolikhet nått Åttamånadersångesten. Läs om den i BB. Eller sök här. Har du inte BB kan jag dock varmt rekommendera den. Den är en ovärderlig följeslagare både nu och framöver, kan jag lova
. I den ser du att det inte alls handlar om separationsångest just. Utan att livet ställs på ända när man inser att man föds till ett jag. Och då är det viktigare än någonsin (precis som sedan under trotsen) att man som öm förälder inte vacklar och blir orolig vid minsta tecken på oro hos barnet. Hur många frågor man än själv kan tänkas ha inför nya nivåer på frågor och oro hos barnet behöver barnet att man visar att man VET hur man framlever sin tillvaro i den här världen. Lugna barnet kan och SKA man göra i sängen.
Sök sedan på det eller på "mammig" så ska du se att du hittar mycket matnyttigt att läsa om hur du bäst kan hantera din älsklings oro nu.
Kram Ewa
2 lurar, tipsas det här om, och det tror jag också på. Se bara till så att sötnosen sover 14,5 tim per dygn (vilket han ju gör, eller ska) men omfördelat på 2 lurar. Och försök hålla till naturliga sömnpass. De tror jag du vet, om du nu kurat, men här är dem iaf: 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim. Då har sötnosen en chans att ta till sig tiden i kroppen och bli sin egen lilla klocka, som ju är en av de stora vinsterna med att hålla tiderna - med bara en marginalkvart åt vardera håll, om nödvändigt
Sen har din älskling nu med största sannolikhet nått Åttamånadersångesten. Läs om den i BB. Eller sök här. Har du inte BB kan jag dock varmt rekommendera den. Den är en ovärderlig följeslagare både nu och framöver, kan jag lova
Nej, precis som du märkt hjälper det inte att ta upp honom. För vad du då talar om är att "ja, du har rätt, det är inte säkert för dig att sova här." Och med det nöjer han sig inte, för han vill förstås få bekräftat att sängen är supersäker. Och att ni motar bort ALLA orosvargar UTANFÖR rummet. När han inte får det beskedet fortsätter frågorna. Lättare sagt än gjort när frågorna tar nya vägar, men det är just för detta som man har ramsan och solfjädern som utomordentliga verktyg när man kurat. För att man kan lugna och trygga barnet utan att spä på oron, om du förstår. Och det tror jag ni snabbt kan komma tillrätta med igen. För många små älsklingar har en orolig sömnperiod i samband med åttamånadersångesten - så ni är inte ensamma.Till slut får man plocka upp honom (mest för att inte grannarna ska vräka oss....) men det hjälper inte heller.
Sök sedan på det eller på "mammig" så ska du se att du hittar mycket matnyttigt att läsa om hur du bäst kan hantera din älsklings oro nu.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
björnmamma
Åh, tack för alla råd! Jag har verkligen funderat på det där med 2 lurar...det kan vara knepet. Men hur göra för att han inte ska somna vid 12-tiden. Är vi ute och går så slocknar han ju i vagnen och hemma blir han supergrinig vid den tidpunkten. Hur "hålla ut" till eftermiddagen? Dessutom: det känns som att han tidigast kan sova sin sista lur vid halv fyra-fyra - för annars blir det för långt avstånd till nattningen. Han är redan nu helt slut vid 18-tiden, trots att han sovit någon timme på eftermiddagen och dessförinnan två sovpass. Att då få honom att vara vaken från 9.30 till 15.30 känns som en omöjlighet....några tips? Jag skulle möjligtvis kunna skjuta förmiddagspasset en halvtimme eller 45 minuter men mer går inte, och frågan är om han fixar det i alla fall. Han känns som ett väldigt trött barn, men det kanske bara är jag som inte har någon erfarenhet?
-
björnmamma
2 följdfrågor också:
1. ska man räkna sömnperioden på kvällen från det att han går och lägger sig eller från det att han somnar. Vi lägger ju honom 19 men han kanske somnar 19.15-19.30, det är lite olika
2. kan man ställa om hela schemat på en gång eller bör man göra det i etapper? Duggans schema verkar himla bra, men frågan är - kan man byta rakt av till det eller kommer han bli helförvirrad, och i så fall - hur ska man gå tillväga?
1. ska man räkna sömnperioden på kvällen från det att han går och lägger sig eller från det att han somnar. Vi lägger ju honom 19 men han kanske somnar 19.15-19.30, det är lite olika
2. kan man ställa om hela schemat på en gång eller bör man göra det i etapper? Duggans schema verkar himla bra, men frågan är - kan man byta rakt av till det eller kommer han bli helförvirrad, och i så fall - hur ska man gå tillväga?
Jag måste ju säga att jag tycker att mitt schema fungerar bra och visst han var trött mellan lurarna dom första dagarna och då gjorde jag så att ena dagen var vi på babysång och andra på öppna förskolan för det tycker han är såå spännande så han orkade hålla igång ändå till nästa lur, även om det var en hel del ögongnid, men grejjen är ju den att det går över han blir ju bara piggare allt eftersom han vänjer sig!
Lycka till!
-
björnmamma
Just det, det är sommartid ja...kanske ingen dum idé! Måste fråga - finns det någon speciell anledning till att du kör mellis på fm och inte på em?
Jag antar att jag får hålla mig inne de dagarna jag ska ställa om hans sömn...annars kommer han att somna i vagnen. Nu på förmiddagen var han faktiskt vaken längre och sov mellan 9 och 10.30. Vi ska dock gå ut om en halvtimme och jag kan sätta min sista slant på att han somnar och sover 20-30 minuter...suck. Är det då bättre att han får sova 45 min i eftermiddag, eller hur bör man göra?
Jag antar att jag får hålla mig inne de dagarna jag ska ställa om hans sömn...annars kommer han att somna i vagnen. Nu på förmiddagen var han faktiskt vaken längre och sov mellan 9 och 10.30. Vi ska dock gå ut om en halvtimme och jag kan sätta min sista slant på att han somnar och sover 20-30 minuter...suck. Är det då bättre att han får sova 45 min i eftermiddag, eller hur bör man göra?
Hejsan!
Så här är det, jag tycker att det är mycket svårare med maten nu när han bara har 2 lurar, melliset på f.m är mer som en andra frukost..jag har försökt med välling det målet, men det blir nog gröt ett tag till där, endast för att annars blir det så långt till lunchen, men jag är själv i valet och kvalet om att kanske slänga in ett litet mellan mål på em, jag tänkte ev göra om mattiderana så här: det är fortfarande på planeringsstadiet..
7.00 ammas
8.30 gröt frukost med övrig familj.
12.30 lunch
14.00 (litet tunt mellis tex lite fruktmos och nån rånbit)
17.00 middag
18.30 kvällsslurk
Nånting sådant...det är lite klurigt det här med vart man ska pilla in alla mål
Måste fråga - finns det någon speciell anledning till att du kör mellis på fm och inte på em?
7.00 ammas
8.30 gröt frukost med övrig familj.
12.30 lunch
14.00 (litet tunt mellis tex lite fruktmos och nån rånbit)
17.00 middag
18.30 kvällsslurk
Nånting sådant...det är lite klurigt det här med vart man ska pilla in alla mål
Här förstod jag inte hur du menade!?Nu på förmiddagen var han faktiskt vaken längre och sov mellan 9 och 10.30. Vi ska dock gå ut om en halvtimme och jag kan sätta min sista slant på att han somnar och sover 20-30 minuter...suck. Är det då bättre att han får sova 45 min i eftermiddag, eller hur bör man göra?
-
björnmamma
Vet inte själv hur jag menade...
En annan fråga (oj vad jag bombarderar dig...): om man ska justera tiderna nedåt, dvs kortare och kortare sovtid (i takt med att de blir äldre) - justerar man alltid dagslurarna eller pillar man på nattluren någonsin? Som det är nu sover han ju 11,5 timmar på natten (eller ska göra...) vilket ger 3 timmar att fördela för dagen. Jag tänker mig 1,5 på fm och 1,5 på em. När han blir 9 månader så ska han ju dock gå ned till 14 timmar och då är frågan - var tar man halvtimmen? Tar man den på dagen så blir ju någon av perioderna "ojämn" ur ett sömnperspektiv, eftersom lurarna inte ska vara 1 h utan 20 min, 45 min etc. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det....
Är din son inte trött mellan halv sex och sju? Nicholas är dödstrött, även när han fått sova en timme, som idag.
En annan fråga (oj vad jag bombarderar dig...): om man ska justera tiderna nedåt, dvs kortare och kortare sovtid (i takt med att de blir äldre) - justerar man alltid dagslurarna eller pillar man på nattluren någonsin? Som det är nu sover han ju 11,5 timmar på natten (eller ska göra...) vilket ger 3 timmar att fördela för dagen. Jag tänker mig 1,5 på fm och 1,5 på em. När han blir 9 månader så ska han ju dock gå ned till 14 timmar och då är frågan - var tar man halvtimmen? Tar man den på dagen så blir ju någon av perioderna "ojämn" ur ett sömnperspektiv, eftersom lurarna inte ska vara 1 h utan 20 min, 45 min etc. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det....
Är din son inte trött mellan halv sex och sju? Nicholas är dödstrött, även när han fått sova en timme, som idag.
Hejsan.
Nej du ska inte pilla på nattsömnen utan man strävar ju efter att få en så lång sammanhängande natt sömn som möjligt.(11H, 11,5H eller 12H)
Däremot är det ju inte så petigt med minutrarna på dagen, när du ska gå ner i sömn timmar vid 9mån (när blir det?) så så kan du låta han sova 1,5h+45min, det blir ju då 15 min minus men det är mycket bättre att sova så än 1h, eftersom han blir mycket glandare då eftersom det är en naturlig sömnrytm, efter 1 timme däremot kan dom ju lätt vara griniga när dom vaknar och det är lätt att det håller i sig.
Jodå nog är han trött, men det verkar bli bättre men för nån kväll sen var han så trött så han grinade bara när jag skulle ge kvällsslurken (mosad banan) och kastade med huvudet så han slog sig, så då tvär kastade jag ihop en smoothie och så fick dricka den och hoppa i säng 20 min före läggdax, under en övergångsperiod kan man lägga han för natten upp till en halv timme tidigare utan att det ska påverka nattsömnen. Men ikväll vart han inte riktigt trött förän vi påbörjade kvällbuset och det är ju passande för han stupade bara i säng då.
Jag har ju själv strulat med våra dagslurar ända sen påbörjat kur och det är jobbigt, jag förstår inte andra när som har det så lätt där och kämpar på med nattliga uppvak istället medans våra nätter är drömmar, aldrig ett uppvak! Men jag tror att det är lätt attityden får sig en törn efetr långvarit tjorv så det är då viktigt att putsa lite på den inför schema ändringar!
Lycka till!
Nej du ska inte pilla på nattsömnen utan man strävar ju efter att få en så lång sammanhängande natt sömn som möjligt.(11H, 11,5H eller 12H)
Jodå nog är han trött, men det verkar bli bättre men för nån kväll sen var han så trött så han grinade bara när jag skulle ge kvällsslurken (mosad banan) och kastade med huvudet så han slog sig, så då tvär kastade jag ihop en smoothie och så fick dricka den och hoppa i säng 20 min före läggdax, under en övergångsperiod kan man lägga han för natten upp till en halv timme tidigare utan att det ska påverka nattsömnen. Men ikväll vart han inte riktigt trött förän vi påbörjade kvällbuset och det är ju passande för han stupade bara i säng då.
Jag har ju själv strulat med våra dagslurar ända sen påbörjat kur och det är jobbigt, jag förstår inte andra när som har det så lätt där och kämpar på med nattliga uppvak istället medans våra nätter är drömmar, aldrig ett uppvak! Men jag tror att det är lätt attityden får sig en törn efetr långvarit tjorv så det är då viktigt att putsa lite på den inför schema ändringar!
Lycka till!
Duggan har hjälpt dig förträffligt - jag hoppar bara in och förstärker lite
:.
Försök verkligen hålla naturliga sömnpass, som Duggan skriver blir de lätt olyckliga om de väcks under djupsömn (vem skulle inte bli det) och dessutom får de svårare att tillägna sig sömnpasset i kroppen. Dvs bli den där lilla klockan som är så underbart trevligt för alla när det inträffar
. När dygnssömnen vartefter ska kortas kanske man inte får ihop på minuten just den dygnssömn som behövs men ungefär. Och de flesta kortar och förskjuter samtidigt så att man fördelar sömnpassen vettigt under dagen. Behåller du 1,5 tim på fm och han är fm-trött så har du 45 min till em när det ska kortas. Och som man - om ytterligare en tid - kortar till 20 min, då kanske. Hänger du med? Och varje gång man ändrar schemat gör man det, som Duggan skrev - på ett bräde, så att sötnosen har chans att tillägna sig ändringarna utan att man småduttar lite då och nu, om du förstår. Och när man väl ändrat, HÅLLER man sig till de tiderna sedan, med möjlighet att utnyttja marginalkvartar om det är väldigt trött någon enstaka dag.
Alla små sömngrisar kan slumra till om man åker vagn. Och då kan man bjussa på en 5-minutare utan att det stör sömnpassen i övrigt. Men väck efter 5 minuter (!) utan att vänta ut honom så att säga och bjud något intressant att gemensamt upptäcka så brukar det inte bli några sura miner
. Såna 5-minutersslurkar kan man ge på kvällen också så att han orkar hela vägen, i början, tills tiderna satt sig.
Kram Ewa
Vi ska dock gå ut om en halvtimme och jag kan sätta min sista slant på att han somnar och sover 20-30 minuter...suck.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06