Glassmaskin...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gäst

Glassmaskin...

Inlägg av Gäst »

:D I en annan tråd pratas det om glassmaskinens vara eller inte vara! Och jag har funderat på en sådan då jag bestämt har för mig att med en glassmaskin så undviker man att glasen annars blir så där "isig" - ni vet. Är det inte så? Berätta =P~ !!!
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D Underbart! Min enda kommentar. :D

Vi önskade oss en i bröllopspresent och den har använts flitigt! Man fryser glassen under omrörning till ungefär mjukglasskonsistens och stoppar sedan ner i frysen. Med vår sort i alla fall.
Man blandar i precis vad man gillar med ett grundrecept som utgångspunkt. Vi gillar mörk choklad och whiskey... 8)

Kan varmt rekommenderas!

kram
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mammut - att skapa sådana här trådar...! :lol:

Såååå-ååå, vad kostar en sådan tingest då, i runda slängar..? =P~
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:oops: Vet ärligt talat inte. Det var några år sedan. 400-600 kr tror jag.
Renee

Inlägg av Renee »

Tack för den tråden Maria :D Jag är ju som sagt också glassmaskinspekulant. Hur GÖR man då? Häller i ingredienserna i maskinen, sätter på den så att den rör runt (?) och sen då :?: Ställer man ner maskinen i frysen eller står den där på diskbänken och blir sin egen lilla minifrys eller vad? Hur länge behöver man sedan vänta innan det blivit glasskonsistens och man får börja njuta... =P~
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Å en sån skulle man ha! Berätta mer?
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu måste jag få tipsa om en grej, på tal om glass... 8)

Hittade det här receptet på "fettskärmds" forum, och herre gud vad gott det är :!: LCHF;are... titta hit!

Man tager:
Meze yoghurt så mycket som man nu vill ha...

blandar i vispgärdde, så mycket att konsistensen liknar "vanlig" yoghurt

kryddar med kanel och kardemumma

Glassmaskin :?: Frågan är om detta är godare... =P~
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D Okej, med vår glassmaskin gör man först glassmeten, äggulor och socker + vispgrädde etc. Detta hälls sedan ner i maskinen som egentligen bara består av en bunke med en isklabb i botten. Själva isklabben förvaras förstås i frysen, den måste frysa i minst 3 h innan man kan använda den och den innehåller någon vätska som tinar långsamt. I bunken lock finns en rotationsmotor som rör runt glassmassa under tiden den fryser med en "visp". Utan alkohol tar en sats ca 25 min med alkohol i whiseky el congac ca 35 min, minst.

Rör man in fryst men halvtinad frukt i glassmeten går det förstås ännu fortare att frysa massan.
=P~
Ewa

Inlägg av Ewa »

=P~ Månne man kan få en sån när man fyller, eller så... [-o<
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

=P~ Tack allla! Alltså - tycker att det låter bra! Blir glassen så där krämig - utan de kristaller som gärna blir om man fryser som vanligt???
anna71

Inlägg av anna71 »

Kristallerna slipper man med maskin - men även utan maskin om man rör om glassen ofta medan den fryser. Typ ta ut den efter 10 minuter, rör om , ta ut den efter ytterligare 20 minuter o rör om osv, tills den är så stel att den inte går att röra om.

Det är ju därför glassmaskinen rör om vettja! För att slippa kristallerna!
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D OK - ja - precis! Jag vill slippa röra! :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har en glassmaskin där man fryser själva skålen. Det blir UNDERBAR glass. Mjuk, men skopbar, som italiensk nykörd dyrglass. Går aldrig någonsin att jämföra med den du bara fryser och rör, hur ofta du än rör. :D
Vårt enklaste och bästa recept är Fjällyoghurt med hallon/åkerbär som blandas med vispgrädde. När maskinen nästan gått klart tillsätter man rårörda hallon, så det blir lite "swirl". :P Imponerar på vem som helst.

Eller vaniljglass, och sen tillsätter man kolasås och små bitar center...
Eller chokladglass med små krossade choklad-kaffebönor...
Eller vaniljglass med krossade polkagrisar...

=P~
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nej, nu får ni faktiskt sluta - annars riskerar månadens budget fullständigt krascha =; :lol: =P~ =P~ =P~
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

TorpSara skrev: Går aldrig någonsin att jämföra med den du bara fryser och rör, hur ofta du än rör. :D
=P~ :shock: :o :P :lol: Kan du säga vilket märke det är :!: :!: :!:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"