Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej!

Lite humörsvängningar har Alice haft och börjat tokgråta helt plötsligt som om hon blivit jätte rädd. Var väldigt grinig ett par dagar för att sedan helt plötsligt börja röra sig mycket mer och kan nu nästan vända sig om från rygg till mage. Bara den lilla armen som är ivägen för att det ska fullföljas :) .

I natt flyttade vi in henne i eget rum och hon vaknade vid 02 första gången för att sedan vakna två gånger till innan morgon. Just när jag började somna in igen skrek det till från andra rummet :evil: . Jag gick och ramsade utanför dörren två av gångerna och en gång buffade jag lite och ramsade på utvägen och hon somnade slutligen om till 07.15, då det blev en glad morgon, fast mamma ju egentligen var ganska trött. Var noga med att inte ta upp ur sängen och är förberedd på ytterligare ett par nätter då hon kommer ifrågasätta denna flytt och om det verkligen inte finns vargar i det andra rummet.

Nu är det dags för henne att gå upp så jag måste kila?

En liten fråga bara, har ni varit eller planerar ni några längre resor? Vi bokade en thailandsresa igår. Åker i november så då är hon ju ca 13 månader.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Hittade den här tråden där Sofia o jag nästan passar in (hon är förr 3/9). :D

Sofia kurades i februari och det rullar på ganska bra. Har lite problem med tidiga uppvak (ovanligt :shock: :wink: ) sedan en vecka tillbaka. Hon vaknar och ligger och jollrar läänge (upp till 45 min innan hon somnar om). Kan vara så tidigt som vid 03. Jag har varit lite osäker på taktik. De första nätterna lät jag henne vara då det inte gnälldes. Gjorde lite ljud i huset dock. I natt gav jag en pangramsa o sen gjorde jag ljud i huset tills hon sov (roligt kl 04.30.. :? ). "Ska" man göra det även fast det inte skriks?

I övrigt har jag mörklagt med mörkläggningsgardin + mörkläggningstyg så ljuset kan det inte vara iallafall :D .

/Lena
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Välkommen in Sofias mamma.

Fast du ska väl inte göra ljud i huset kl. 04 på natten. På natten sover alla som grisar! Är inte superpåläst men om hon inte är ledsen kan du ju inte göra mycket mer än att ramsa och sedan låta henne somna när hon kan. Du kan ju inte mer än ge henne förutsättningarna och tala om (mha ramsan) att nu är det natt och nu sover vi.

Pyttan har fortsatt med sina hela nätter och även daglurarna börjar funka bättre nu när vi har ändrat till två lurar. Visst är hon trött på kvällen men det verkar vara OK. :)
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Sofias mamma, välkommen hit!

Verkar som småttingarna gärna vill vakna alldeles förtidigt :x Ligger hon bara och jollrar skulle jag inte göra något utan låta henne hållas. Skriker hon skulle jag ta till en pangramsa vid första skriket. Jag skulle inte gå upp så tidigt och göra ljud i huset utan istället ge budskapet att på natten sover man och då händer inget.

Alice sov sin andra natt i eget rum inatt och det fungerade jätte bra. Sov hela natten bortsett från att hon vaknade en timma för tidigt. Jag gick då in och buffade henne lugn och ramsade men hon låg ändå kvar och gruffade utan att vara ledsen dock. Jag låg kvar i sängen och lät henne hållas för att storma in kl 07.00 med glatt godmorgon och återseende :D
indra

Inlägg av indra »

Känner igen mig med uppvak på morgonen o i bland lite gråt o gny på natten. Han brukar oftast vakna 7 ( morgon kl.8) o ligger o pratar sen sommnar han om (kan ta 20-30 min.) Jag brukar ej ingripa då så länge han bara jollrar, han fixar det själv än så länge :) . På natten drömmer han o kan gråta i bland, han flyttar sig en del i sängen oxå, brukar lägga solfjädern om han är mycket ledsen o bland får jag lägga han tillrätta för han ligger långt ner,men nattliga uppvak är ej så ofta. Han har eget rum sen han var 5 månader.Det händer väll mycket just nu i deras liv :wink: ./indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

skulle stå morgon kl.8. men blev en smilies i stället../indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Tror man under vargtimmen kan välja strategi att antingen göra ljud eller inte. Hur som helst, inatt sov hon hela natten igen :D o fick tom en marginalkvart på morgonen då hon verkade behöva det. Skönt med en lugn natt igen, funkade så bra förut så man blir lite bortskämd :wink:

Hon har också eget rum sedan ca 3 veckor, funkar fint!
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Var på BVC för 6 mån koll och vaccin igår. Så det är detta som gäller: 7220gr och 73cm lång :shock: (tror hon mätte någon cm fel faktiskt för huvudet var nog inte dikt an exakt)

Indra: Jo, på kontrollen med läkaren igår så sa han typ, oj, mammig redan. Han är tidigt i utvecklingen. Jepp sa jag.

Han är inte riktigt som BB säger med social och älskar ALLA, för Tor väljer kräset vilka han gillar minsann. Och han är inte så mammig hemma precis, bara när andra försöker FÖR mycket om man säger. :lol: Jag ser det mest som att han vill vara lite nära och behöver mycket uppmuntran och bli sedd. Och det är mest mysigt tycker jag.

Anna&Viktor och Sidda med flera: Jo Tor kan rycka till som om han blev rädd, han kan ha stunder som är förtvivlade och massor av annat. Även börjat låta i sömnen m.m. Men jag ser också att det händer MASSOR i utvecklingen nu.
Han har t.e.x hittat gasen framåt i kravlandet och inte bara roterar och backar numera :wink: Han sitter mera stadigt, håller på med fötterna på nya sätt om än fötter inte är en nyhet, man bara kan använda dem annorlunda. :wink:

Sidda75:
Var noga med att inte ta upp ur sängen och är förberedd på ytterligare ett par nätter då hon kommer ifrågasätta denna flytt och om det verkligen inte finns vargar i det andra rummet.
Men Sidda då, inte skall väl attityden av självklarhet vara förberedd på 2 kvällar problem? [-X
Har du inte talat om för henne den FANTASTISKA LYXEN med eget rum? Det är ju värsta partyt!!! Man kan joxa hur mycket man vill, snacka och ingen bråkar med en, snurra run ostört, prutta och bajsa i lugn och ro. DET kallar jag en FÖRMÅN :lol: :lol: Leta inte problem där inga finns brukar det ju heta :wink:

Sofias mamma: Välkommen!! :heart: The more the merrier =D>

Vaknar hon FÖRE 4 på natten gör man INGENTING för på natten händer ju INGENTING. I vargtimmen kan man försöka sig på en vargtimmes kur. Du kan läsa den på sidan 7 i denna tråden. Men jag gör pangramsa och sen INGENTING, ibland går TorsPappa upp och gör lite husljud tills han somnar om. Men han skriker aldrig och är inte ledsen mest bara vaken till den nya dagen och detta skall helst annonseras ut lite glatt. Svaret på detta är ju glatt att det är natt fortfarande.
Men, blir det underhållning så har man gått för långt, för på natten händer INGENTING: :lol:

Se där, här sitter jag och skriver och du har strålande rapporter. ](*,)
Grattis =D>
TorpSara skrev:
TorsMamma skrev:TorpSara: Vad tror du om att lägga mittenluren kl. 11.30 och em luren kl. 16 eller 16.15 (och kanske då ha den 20 min)? Sen kapar du mittenluren med 30 senare vid behov.
Middagsluren är redan ändrad så! :D
Hmm, men tror du att det funkar att natta honom för eftermiddagsluren redan efter 1,5 timme? Just nu vill han INTE sova efter två timmar, det har skitit sig hela veckan med kvällsluren... :(
Jag menar ju att om mittenluren är 2,5 timmar så blir det ju 2-2,15min till nästa lur, men fortfarande 3 timmar till natt. Funkar inte det?

Här skriver jag som den självutnämnda ordförande på tråden :oops: Inte meningen. :roll:
Ha en bra dag allabody! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tors mamma skerv:
Men Sidda då, inte skall väl attityden av självklarhet vara förberedd på 2 kvällar problem?
Har du inte talat om för henne den FANTASTISKA LYXEN med eget rum? Det är ju värsta partyt!!! Man kan joxa hur mycket man vill, snacka och ingen bråkar med en, snurra run ostört, prutta och bajsa i lugn och ro. DET kallar jag en FÖRMÅN Leta inte problem där inga finns brukar det ju heta
Du har så rätt så rätt, och natt två gick ju bra och natt tre ännu bättre då hon faktiskt sov till sju utan ett pip. Kanske för att pappa nattade henne igår och hon fick banan istället till mjölk som nattslurk då jag inte var hemma.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Jag är trött, skrev skulle det ju stå :)
indra

Inlägg av indra »

Var på 6 månaders kontroll, teo vägde 9650 o 71,5 lång :D . Skall man byta ut bilbarnstolen när dom väger 10 kg.?/indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

indra skrev:Var på 6 månaders kontroll, teo vägde 9650 o 71,5 lång :D . Skall man byta ut bilbarnstolen när dom väger 10 kg.?/indra.
det beror på vilken stol du har... finns dem som är till 9, 12 och 13 kg.. men rådet jag hört att när de sitter (med stöd) och kan hålla huvudet stadigt - vilket brukar vara ca 5 mån (alltåså att de kan sitta i barnmatstol etc) så ska man byta bort babyskyddet till stol nr 2 för då är den säkrast (fick det svaret av acta då jag undrade varför de hade så korta bälten i babyskyddet...)
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
indra

Inlägg av indra »

Jo, det är en sån där vanlig bilbarnstol som man hyr.. Hittar ej instruktionsboken till stolen :-k .
Har lite funderingar om yogurt, kan man ge dom det? Skulle vilja ge yogurt (vid 18.oo) med smörgåsbitar till innan jag ger kvällslurken ( vid 19.30). Men det är förtidigt med yogurt eller? / :) indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Idag påbörjade vi omställningen till sommartid.

Jag och Tor har pratat om detta en tid och idag vaknade han 6.15 utan att somna om så han fick sova 30 min tidigare än vanlit. Så hela dagen förskjuter vi med 30 min idag och sedan försöker jag nog förskjuta den 30 min till i morgon.

Vad tror ni om det? Hur gör/kommer ni att göra?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Idag hade vi 6-månaderskontroll och följande resultat: 71 cm och 7970 g. Har gått upp ett drygt halvkilo senaste månaden så hon verkar ju få i sig tillräckligt med mat ...

Sommartid har vi faktiskt inte diskuterat än. Vi får nog ta de där halvtimmarna i helgen. Annars blir det så tokigt med dagistiderna och Pyttan är ju med i storebrors läggningsrutin.

Pyttan sover numera i egen säng sedan två nätter tillbaka och noterade mest att OJ vad mycket plats här var att vifta med armarna! Sedan somnade hon som vanligt och sussade så sött så sött. Härligt!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"