Mormor, vad gör jag här....

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
hilloholic

Mormor, vad gör jag här....

Inlägg av hilloholic »

Hej på er!
Jag är en mormor som har långt till mina barnbarn. De bor 90 mil från mig, men vi pratar i telefom, ringer, skickar brev och paket, böcker.... det är mitt jobb. Läser dom klarar dom sig lite bättre.

Jag har två döttrar, som finns på varsitt forum. Och nu är jag med på båda deras, inte för att jag är nyfiken på vad dom gör utan för att de bett mig.
Min stora har tre barn och valt att var hemma med dom, precis som jag var en gång. Jag är jämngammal med Anna så då var det precis som nu mysko att vara hemma med sina barn. Varje gång man läste tidningen fick man veta att barn hade det bra i kollektivet men mådde uruselt hemma.

Känner ni igen det.... Mina skulle inte bli sociala. Men dom blev alldeles unika tjejer med olika livsval.

Min lillastora är lesbisk och finns på ett annat forum. Jag har gått med henne i Pride sen jag fick veta det. Antingen med henne eller som Stolt förälder. I år ska jag köpa dogtag och vara med hela veckan. Hon är en bokmal precis som jag och vi har många gemensamma intressen.

Så en sak vill jag säga. De val man gör passar inte alla. Men passar det dig, så bry er inte om de andra för den som tror att den vet bäst kanske måste ändra sin åsikt många gånger.
Kram
Mamma, mormor, lchfare
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Detta kändes som ett svar på min fråga i tråden "Flytta eller inte"!
Min mamma (och pappa) resonerar inte riktigt som du... önskar ibland att de kunde säga "vad roligt att han fått det här erbjudandet, om ni bestämmer er för att flytta så får vi hjälpas åt att lösa det så vi kan ses så ofta som möjligt ändå". Typ. Vi funderar vidare! Tack för en positiv infalls vinkel!
/KarinÖ
Fjällfolket

Re: Mormor, vad gör jag här....

Inlägg av Fjällfolket »

hilloholic skrev: De val man gör passar inte alla. Men passar det dig, så bry er inte om de andra för den som tror att den vet bäst kanske måste ändra sin åsikt många gånger.
hon har lärt mig aaaallt jag kan! :heart:

Tokstolt kram!
/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Välkommen hit, hilloholic :D

Vad kul med en äkta mormor :D
Du har en fin jänta i fjällmor :heart: , henne har du gjort ett bra jobb med :wink:

Vi kan behöva lite mormödrar här på forumet :D :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hilloholic

mormor

Inlägg av hilloholic »

Villbara förklara hilloholic så ingen undrar om det är ngn ny drog. Jag gillar Reginald Hill engelsk kriminalförfattare. Tyvärr har förlaget valt att översätta böckerna i helt fel ordning, så jag har läst alla på engelska.

Annars är jag bara en knäpp mormor, eller som äldsta barnbarnet säger vi är knäppa i hela familjen...
Det tycker jag är ett alldeles utmärkt omdöme och jobbar vidare på det.

Vill ni flytta så stå på er. Det är resten av familjen som får göra valet hur ofta man vill träffas och lösa det. Lägg det inte på dig själv.

Jag hade mina barnbarn på andra sidan parkeringen. vi träffades varje dag. Men när de flyttade låååååååångt bort så blev jag glad och ledsen.

VISST VILL JAG HA DOM HÄR....men jag vill hellre att dom har det bra.... det måste vara det viktigaste av allt.
Kram 8)
Mamma, mormor, lchfare
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: oj, vilken familj ni är! :heart: Var rädda om varandra, såna som ni växer inte på träd! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det ante mig - att det var en fjällmormor!
Mina föräldrar - och min syster - har kommit på det också nu: att vardagen är störst, och att den måste fungera. Vill man träffas så kan man även om det är avstånd emellan. Om jag fick bestämma skulle det vara som min bästis´ lillebror (16 år yngre än storasyrran) sa när hon varit hemma på besök och skulle tillbaka till sin skola: "Jag vill att alla ska vara hemma jämt!" men så är det ju inte riktigt här i världen...
F ö håller jag med om att "knäpp" är ett alldeles utmärkt omdöme!
/KarinÖ
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Välkommen hilloholic :lol:
Känns som en riktigt sund livsinställning. Livet blir enklare för många om man tänker som du!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Härligt att läsa!! :D
Jag har fått erfarenheten att avstånd faktiskt inte är det som avgör hur ofta man träffas heller. Mormor och morfar bor i Stockholm och har som ambition att träffa Maja helst 1 ggr/månad om det är möjligt. De kommer med tåg över helgen. Farmor och farfar bor 30 minuter bort med bil och träffar Maja mer sällan än vad mormor och morfar gör... Sorgligt kan jag tycka. Det handlar med andra ord inte om avstånd utan om inställning och vilja.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
hilloholic

Avstånd

Inlägg av hilloholic »

KarinÖ vad kul att de börjar tänka i dina banor. Det är ju bättre att träffas ibland och njuta, man kanske stannar längre då.
Vi åker några gånger om året. Det får bli som det blir.

Majamamma så där är det nog ofta. Vi har olika prioriteringar i vårt liv. Man träffas ofta om man vill. Man kan lösa det mesta.

Och jag håller med er Fjällmor är en speciell tjej. Livet har knådat henne ordentligt, men hon är ganska BRA!!!!
Mamma, mormor, lchfare
miniz

Inlägg av miniz »

Hej hilloholic.

Ville bara säga att jag trodde du var en sådan hilloholic som min farmor och farbror var... Hilloja på finska är smultron (visst?...) så hilloholic... ja du ser själv :D En tung drog :lol: Jag har också blivit drabbad...

Maria
ps. Ang. att bo långt bort från familjen, så har jag alltid bott långt ifrån de flesta, nu också. Jag har saknat familjen, det är solklart, men inte har jag farit illa av det. Det var roligt att fara på semester till far- och morföräldrar, vi fick barndomsparadis som man återvände till, varje år! :heart:
ds.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
hilloholic

Paradis

Inlägg av hilloholic »

Så har det blivit för oss. Vi åker till Lappland och ÄR.
Inget måste bara njuta.
:P
Mamma, mormor, lchfare
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"