Vad anser ni om följande?
Vår son (4 mån nu) slutade äta på natten för två veckor sedan. Duktigt tycker vi. Nu sover han ca 21.30-06/06.30 med vissa uppvak framåt morgontimmarna och behöver få nappen han tappat.
Han vill gärna sova natt vid 19-20, men klarar det inte riktigt. Resultatet blir att han anser sig färdidsoven vid 04-05. Därför har vi låtit honom somna vid 19-20, sova 30-60 minuter beroende på hur sömnen varit under dagen och när han lyckas somna in. Sedan väcker vi honom, matar, tar på pyjamas, smörjer in mm, i ungefär en timme och han somnar för gott för natten någon gång 21-22.
Planen är att när han lärt sig sluta med sina uppvak i morgontimmarna och sover till 06.30-07, och blivit lite äldre och klarar en längre natt, ska den första läggningen på kvällen bli den enda.
BVC menar att vi borde följa hans sömnrytm som är att somna ca 19-20 och låta honom sova, mata vid 04-05 och låta somna om. Vi är inte alls sugna på det, dels för att vi själva far illa av att behöva vakna på natten, dels för att vi tror att han behöver sammanhängande nattsömn utan att proppa magen full. Och han tycks ju ha fattat nu att man inte äter på natten. Ska man sabba det?
Vad anser ni?
PS Välling är från 6 månader, heter det nu. Men kan man inte ge det från 4 månader? Det gick ju bra fram tills för 15 år sen!
Ni stör sömnrytmen, sa BVC - vad säger ni?
-
Maltemamman
Våra började sova hela natten utan mat när de var nästan 4 mån.
Det vi gjorde innan var att vi la dem kl 19, sedan sov de sååå gott. De låg då i varsin vagn. Kl 22.00, samma tid alltid, gav vi mat i vagnen. Dvs, vi vände dem på sidan och gav dem flaskan, de åt, vi vände på mage = rap, tillbaka på sidan och så lite till mat, sedan på mage och så sov de vidare till 07(nästan, vi märkte självklart av vargtimmen).
Tror de var 3,5 mån när vi tog bort 22.00 målet. När de var 4 mån flyttade vi över till spjälsäng, funkade jättebra.
Strunta i BVC. Bvc är något som samhället har att ERBJUDA. Inget vi måste göra.
Vi diskuterade faktiskt detta nu senast, maken och jag. Vi var då där och gjorde boel testet. Vi "skrattade" lite för oss själva. För alltid när man får en kallelse står det alltid "dags för boeltest" "dags för spruta" osv osv. ALDRIG att de någonsin står, "nu erbjuder vi er att göra boeltestet" eller "nu erbjuder vi er att vaccinera ert barn". Konstigt egentligen.
Allt bvc har för oss är frivilligt. Och det är positivt. Inte många länder där man får gratis sjukvård för sina barn.
Vår bvc sköterska har aldrig diskuterat sömn med oss. Hon fattade direkt vad vi "körde", alltså att det är rutiner som gäller här hemma. Och så ser hon hur bra våra barn mår. Hon erbjuder alltid tid för våra barn under deras vakentid. Helt otroligt sån respekt. Har bara bokat om tid en gång pga av sovpass, och då bad hon nästan om ursäkt, att hon missat när de sov.
oj, långt det blev.
åsa
Det vi gjorde innan var att vi la dem kl 19, sedan sov de sååå gott. De låg då i varsin vagn. Kl 22.00, samma tid alltid, gav vi mat i vagnen. Dvs, vi vände dem på sidan och gav dem flaskan, de åt, vi vände på mage = rap, tillbaka på sidan och så lite till mat, sedan på mage och så sov de vidare till 07(nästan, vi märkte självklart av vargtimmen).
Tror de var 3,5 mån när vi tog bort 22.00 målet. När de var 4 mån flyttade vi över till spjälsäng, funkade jättebra.
Strunta i BVC. Bvc är något som samhället har att ERBJUDA. Inget vi måste göra.
Vi diskuterade faktiskt detta nu senast, maken och jag. Vi var då där och gjorde boel testet. Vi "skrattade" lite för oss själva. För alltid när man får en kallelse står det alltid "dags för boeltest" "dags för spruta" osv osv. ALDRIG att de någonsin står, "nu erbjuder vi er att göra boeltestet" eller "nu erbjuder vi er att vaccinera ert barn". Konstigt egentligen.
Allt bvc har för oss är frivilligt. Och det är positivt. Inte många länder där man får gratis sjukvård för sina barn.
Vår bvc sköterska har aldrig diskuterat sömn med oss. Hon fattade direkt vad vi "körde", alltså att det är rutiner som gäller här hemma. Och så ser hon hur bra våra barn mår. Hon erbjuder alltid tid för våra barn under deras vakentid. Helt otroligt sån respekt. Har bara bokat om tid en gång pga av sovpass, och då bad hon nästan om ursäkt, att hon missat när de sov.
oj, långt det blev.
åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
ms Sophie
Jag tycker ni hittat en bra rutin, så håll fast vid den
När vår dotter var just 4 månader hamnade hon i en växtperiod visade det sig. Från att ha sovit över nattmålet vid 02 vaknade hon helt plötsligt vid den tiden igen. På bvc fick jag rådet att ta upp nattamningen igen, för hon verkar ju behöva det... men jag köpte tillägg och ammade innan hon la sig och fyllde sedan på med lite tillägg och vips så sov hon över nattmålet igen!
Så alla sätt är bra utom de dåliga
När vår dotter var just 4 månader hamnade hon i en växtperiod visade det sig. Från att ha sovit över nattmålet vid 02 vaknade hon helt plötsligt vid den tiden igen. På bvc fick jag rådet att ta upp nattamningen igen, för hon verkar ju behöva det... men jag köpte tillägg och ammade innan hon la sig och fyllde sedan på med lite tillägg och vips så sov hon över nattmålet igen!
Så alla sätt är bra utom de dåliga
TRAMSIGA bvc, att de inte begriper bättre. Om alla föräldrar följde sina barns sömnrytm så blev det inte mycket sovet här i världen. Det är ju jättebra att ni har fått bort nattmålet, jag ser då ingen anledning att börja mata igen.
Vi ger 6-månvälling till vår snart 5-månaders. Det har vi gjort sedan hon var drygt 4-4,5 mån. Vi spär ut den med vatten. Hon ÄLSKAR sin välling, och verkar inte fara illa av den!
Så stå på er
Vi ger 6-månvälling till vår snart 5-månaders. Det har vi gjort sedan hon var drygt 4-4,5 mån. Vi spär ut den med vatten. Hon ÄLSKAR sin välling, och verkar inte fara illa av den!
Så stå på er
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.