Standardmodellen , 6 dagar "gammal"

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Gör så. Kolla av lite tider undretiden så får ni ett toppenschema! -Har hon redan några hålltider?
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

hon verkar sova två långa pass på c. 2-2,5 h i början på dagen, mot kvällen är hon svårare. vaknar ungefär vid 7.30.
men nu blev jag själv också sjuk. fick magsjuka och inte ens vatten hölls i mig. min mjölk sinade på en gång. nu låter jag henne dricka ofta för att få upp mjölken igen, senaste natt tyckte jag hon mest låg och söt efter kl. 2... tills det blev morgon.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Luzernte och amningste hjälper också, men hon drar upp produktionen på ett par tre dygn, så sen ska du köra. :D Och begränsa nattamaten redan, tuttarna lär sig ändå, annars gör hon det, och det är ju inte helt lyckat. :wink: Nattetid så mysäter de ju mer än äter på riktigt och det främjar ju varken sömn eller dagaptit...

De flesta små är piggare/svårsövdare mot kvällen, så det stämmer bra!
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

nu är jag helt helt slut. vi har varit sjuka hos oss här nu i en vecka. ettåringen som är en ss har haft nästan 40 graders feber, diarre och vägrar dricka... han som annars sover genom nätterna vaknar nu ofta och gråter. nu är jag nog frisk själv, men helt slut av magsjukan jag hade och alla sönderhackade nätter. har haft svårt att somna om då ettåringen gråter och så ligger jag vaken på nätterna och kan inte sova...
vet inte hur jag ska orka ta tag i nätterna ens. på torsdagen ska jag kolla babyns vikt. om hon inte gått upp så mycket i vikt får jag väl börja med ersättning, även om det känns tråkigt.
ville bara skriva av mig, för allt känns så jobbigt just nu...
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Lua

Inlägg av Lua »

Oj, oj, vilken trist period! Stackars er! Försök att äta, dricka och vila så mycket du bara kan. Kanske du har någon som kan avlasta dig lite och t.ex. gå en sväng med barnen så att du får sova?

:idea: En liten varning: Vi har också varit sjuka här efter jul och ettåringen sov ganska mycket mer än vanligt. Tyvärr så lät vi henne göra det alldeles för många dagar. Resultatet blev gnöl och gråt TIDIGT på morgonen, som vi delvis brottas med än. Så tillbaka på banan så FORT som möjligt!

Stärkande, stabil norrbottenskram från Lua. :heart:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

hej igen!

nu ska hon bort ur sängen! alltså ur vår säng där vi legat och kramat varandra nu i tre månader :lol: efter tre nätter med amningar varannan timme är jag redo att ta itu med våra nätter! (hon har sovit helt bra periodvis, med upp till 6-7 h sammanhängande sömn, och då har det fungerat bra med henne i vår säng. men nu har det helt spårat ur och hon snuttäter igen nätterna igenom...)

hittills har jag följt standardmodellen dagtid, så det har blivit tre sovpass under dagen med 1,5-3 h sömn per pass. och 1,5-2 h vakentid däremellan. hon har dock fått bestämma lite själv, jag har inte haft spikade tider, utan vagnat henne (till sömns :oops: ) om hon vaknat för tidigt.

borde jag nu helt kallt spika ett fast schema eller kan jag fortsätta med att ha ungefärliga tider, så att det blir tre ordentliga sovpass?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, nu är det dags att ta ledningen! Du visar vägen, så slipper hon! Spika ett schema, nu känner du henne så bra så att du inte behöver fundera så mycket längre. Hon blir lugnare när on slipper fundera på om det är dags att vakna eller sova vidare. Har du samma tider varje dag behöver hon ju inte vakna och fråga. :D

Nätterna kommer att funka toppen. Hon vänjer sig jättefort, men den första blir kanske lite besvärlig... :wink:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

tack för snabbt svar!! jag sitter här vid datorn och funderar hit och dit... det finns ett litet tvivel på att det ska fungera med alla sovtider... jag behöver mera attityd!!

nåja. angående tiderna... hur verkar detta:

7. morgon, äta1
8.30-10.30 sova 2 h
10.30 äta2
12.30-14.30 sova 2 h
14.30 äta3
16.30-18 sova 1,5 h
18 äta 4
20.30 nattslurk
21.00 sova natt
1 och 4 nattmål
det kanske låter dumt att sätta in två nattmål på ungen som är tre månader. men jag gör det för att jag inte ska behöva oroa mig. eftersom hon nu ätit med 2 h mellanrum nattetid tänkte jag ge henne ett par veckor med 2 nattamningar, så att det blir lite mjukstart.

jag skulle vilja att hon började sova i sin egen säng och inte i vagnen. att vagna fungerar dock bra på henne och lugnar henne. borde jag ändå ha henne att sova i vagn, då hittills när jag har försökt buffat henne har hon bara spärrat emot och försökt få upp huvudet. hon är väldigt stark i nacken. hon blir jätte arg och skriker. så jag vet inte om jag kan lugna henne på det viset... hon är ju exakt 3 månaader nu. är det bättre fortfarande att vagna än att buffa?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej HannaMaria,

Vad bra att du skall införa ett scema :lol:

Några frågor?

Sover hon på mage?
Vill du införa ramsa? (Det går vid ca. 3 mån för att sedan vara verktygens verktyg!!)
Är det riktigt mörkt där hon sover om natten?
Har ni andningslarm?
Sover hon lätt 2-2-1,5 på dagen idag? Det är vanligt att de inte vill sova mer än 45 på kvällen vid denna ålder och att då vagna sig blå känns inte så skoj utan lättare att lägga tidigare för natten.

Känner du att attityden håller bättre med vagn, VAGNA!
Du kan också införa lägga tillrätta, solfjäder och buff i vagnen för att seda ha vagning som sista alternativ om du vill... :idea:

Schema tankar....
Vill du ha 10 timmars natt i framtiden också? För mig har det fungerat bra att ha ett schema med 12 timmars natt även om jag ammat vid 4 på natten en tid.

Kompromiss av schemat kanske skulle vara Sista luren 45 min och sova natt 20?
Nattslurken kan med fördel ges 1,5 timmar efter middagen så att säga.

Behåll nattiderna för mat ett par veckor du så du har attityden HELA vägen 8) . När du märker att hon bara "snuttar" och faktiskt inte ÄTER kl. 01 så känns det tryggt att vagna bort detta målet.

Kanske vill du pumpa lite mjölk på dagen och ge som kvällsslurk till natten i flaska, gör under för attityden. :idea:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bara en fråga: Varför är sängen viktig? Om du tycker att det funkar bra att vagna så tycker jag att du ska köra på vagn tills nättena sitter.

Det är ett toppenverktyg och funkar länge än.
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Sover hon på mage?
Vill du införa ramsa? (Det går vid ca. 3 mån för att sedan vara verktygens verktyg!!)
Är det riktigt mörkt där hon sover om natten?
Har ni andningslarm?
Sover hon lätt 2-2-1,5 på dagen idag? Det är vanligt att de inte vill sova mer än 45 på kvällen vid denna ålder och att då vagna sig blå känns inte så skoj utan lättare att lägga tidigare för natten.
Hon sover inte nu på mage, men hon ska börja göra det nu. vi har andings alarm redan. Det är inte helt mörkt, för vi sover i vardagsrummet eftersom ettåringen har sovrummet. Det är svårt att få vardagsrummet helt mörkt.
Att ge en 45 min lur är säkert bättre, för hon sover sällan av sig själv ett längre pass då!

så kanske det är bättre då att hon
sover 16.45-17.30
äter 18.00
nattslurk 19.30
godnatt 20

tack igen för ditt engagemang!
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

jag började fundera ännu på schemat. jag tror inte att hon orkar mellan 14.30-20 med bara en 45 min lur... så jag undrar om det här blir bättre

7. morgon, äta1
9-11 sova 2 h
11 äta2
13-15 sova 2 h
15 äta3
17.15-18.00 sova 45 min
18 äta 4
19.30 nattslurk
20.00 sova natt
1 och 4 nattmål
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det blir säkert jätte bra. :thumbsup:

"Tor är en typisk SM baby så till vida att han är lite morgon pigg och ganska kvällstrött. Då kan man ju tro att de vill sova mer på kvällen och vara vakna längre på morgonen... :roll:
AW kan säkert förklara detta bättre, men med ett sådant barn om man följer honom i hans rytm så var det 1,5 timme innan första sovningen som gällde och tidiga nätter 19.00 och endast 45 på kvällen.

När han var 2 mån var vårt schema typ 12 natt 1,5-2-1,5 för att sedan kapas till 12 natt 1,5-2-45 för att sedan bli 45-2-45, om du förstår hur jag menar?"

Så orkar hon vara vaken 2 timmar idag innan hon sover sitt första pass, så är det så klart så det skall vara :!: Orkar hon inte får man tänka om, men du skall försöka att få ett schema som passar och följer hennes rytm.

Jag har försökt några gånger att få Tor att ha ett schema JAG tycker passar mer, men har klart fått ångra mig. Därav våra omvägar... :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D ...å andra sidan såg Edvards schema nästan exakt likadant ut när han var tre månader, så det kan absolut funka. Men som TorsMamma skriver är det tydligen vanligare med tvärtom. :wink:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Uppdatering efter en lång paus...
Ikväll gäller det!!!! Det blir kur nu. Jag kommer själv att försöka sova inatt (om det nu alls går) och har den turen att en dipl kurare och min syster kör första natten!

schemat blir följande:

morgon 7.30
sova 9.30-11
sova 13-15
sova 17-17.45
natt 20

mat 7.30, 11, 15, 18 och så har jag en nattamning vid kl. 4

vår lilla älskling är nu 3 mån och 3 veckor!

tar gärna emot lite peppning. har varit väldigt fundersam om jag ska kura eller inte. men nu känns det verkligen som att det är dax!
hejdå
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"